تبریز- رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی آذربایجان شرقی گفت: استان از نظر ذخایر معدنی رتبه اول کشور، از نظر استخراج و بهره‌برداری رتبه سوم و از نظر تعداد اعضا با ۳۰۰۰ عضو رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

آذربایجان شرقی از نظر ذخایر معدنی رتبه اول کشور را در اختیار دارد

به گزارش قدس آنلاین، فرهاد ملک قاسمی در نشست خبری با رسانه‌ها، از برگزاری شانزدهمین اجلاس نظام مهندسی معدن در تبریز خبر داد و اظهار داشت: این اجلاس که مهمترین دستور آن برگزاری انتخابات اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن است، از ۱۱ تا ۱۳ تیر ماه در تبریز برگزار می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی آذربایجان شرقی افزود: استان از نظر ذخایر معدنی رتبه اول کشور، از نظر استخراج و بهره‌برداری رتبه سوم و از نظر تعداد اعضا با ۳۰۰۰ عضو رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه وظایف سازمان نظام مهندسی را ترویج خدمات مهندسی در حوزه مهندسی معدن و صنایع معدنی، کمک به افزایش بهره‌وری معادن و نظارت بر آنها عنوان کرد و گفت: فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی معدن، زمین شناسی، نقشه برداری، متالوژی و فرآوری می‌توانند عضو نظام مهندسی معدن شوند.

رئیس نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی وجود تنوع ۳۶ ماده معدنی در استان را یادآور شد و گفت: از ۴۰۰ معدن موجود در استان، بیش از ۹۲ درصد معادن استان درجه ۴ و یا به عبارتی معادن غیرفلزی از جمله شن و ماسه، سنگ، آهک و... است که معادن درجه دو، درجه سه و درجه یک مانند مس سونگون، سیمان صوفیان و... در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ملک قاسمی با بیان اینکه ۹۵ درصد صاحبان معادن در آذربایجان شرقی افراد غیر متخصص هستند خاطر نشان کرد: مشوق‌هایی برای استفاده از افراد متخصص و صدور پروانه استخراج و بهره برداری در نظر گرفته‌ایم ولی با ایده آل فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه به شدت در معادن و صنایع معدنی رکود داریم ابراز داشت: بسیاری از معادن با تعدیل نیرو مواجه شده بودند ولی به تازگی تحرک کوچکی در فروش و استخراج رخ داده است.

رئیس نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اینکه در تکنولوژی استخراج و بهره برداری از تکنولوژی روز عقب هستیم ولی مشکل جدی در استخراج نداریم تصریح کرد: نیازمند نوسازی ماشین آلات حفاری و استخراج هستیم که مقداری از این تجهیزات به تولید داخلی رسیده و بقیه با تفاهم با سایر کشورها وارد می‌شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.