سریال حضرت موسی(ع) را بنا بود فرج‌الله سلحشور بسازد، اما عمرش کفاف نداد و این روزها جمال شورجه نویسنده و کارگردان نام آشنای کشورمان در پی به سرانجام رساندن کارِ بر زمین مانده مرحوم سلحشور است.

سریال حضرت موسی(ع) به ۱۴۰۰ می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، بیش از دو سال است که اخبار متفاوتی از ساخت سریال حضرت موسی(ع) شنیده می‌شود و هر بار هم آخرین خبرها حکایت از بلاتکلیفی تأمین‌ مالی این پروژه پرهزینه از سوی صدا و سیما داشته است. سریال حضرت موسی(ع) را بنا بود فرج‌الله سلحشور بسازد، اما عمرش کفاف نداد و این روزها جمال شورجه نویسنده و کارگردان نام آشنای کشورمان در پی به سرانجام رساندن کارِ بر زمین مانده مرحوم سلحشور است. شورجه علاوه بر کارگردانی ۱۱ فیلم که آخرینِ آن‌ها «سی و سه روز» بوده، در فیلم‌های پرشماری به عنوان دستیار و مشاور کارگردان و همچنین فیلمنامه نویس فعالیت کرده است. او در سریال یوسف پیامبر(ع) مشاور و یکی از بازوان مرحوم سلحشور بود. او می‌گوید در ساخت سریال بزرگ حضرت موسی(ع) از برخی چهره‌های مشهور سریال حضرت یوسف(ع) هم استفاده خواهد کرد. در گفت و گو با وی به جزئیاتی از آخرین وضعیت ساخت سریال حضرت موسی(ع) پرداختیم که می‌خوانید: 

 پیش تولید ساخت سریال حضرت موسی(ع) آغاز شده است؟
هنوز مشخص نیست چون منتظر تلویزیون هستیم تا منابع مالی کار را فراهم کند و بتوانیم پیش تولید را شروع کنیم.

 بازنویسی اثر را چه کسی انجام می‌دهد؟
نویسنده کار که مرحوم سلحشور بودند و بازنویسی را حجت الاسلام محمد سعید بهمن پور انجام می‌دهند. طرح و برنامه تلویزیون روی فیلمنامه مرحوم سلحشور نظراتی داشتند که در بازنویسی اعمال شد، اما مبنای فیلمنامه براساس طرح مرحوم سلحشور است.  

 مرحوم سلحشور کار را تا کجا پیش برده بود؟
ایشان ۷۲ قسمت فیلمنامه را نوشته بودند و آقای بهمن پور که بازنویسی کار را انجام داده‌اند، در مراحل پایانی کار هستند که احتمالاً حدود ۵۵ قسمت می‌شود.  

 برای انتخاب بازیگر هم مانند مرحوم سلحشور در ساخت سریال حضرت یوسف، چهره جدیدی را به سینما معرفی خواهید کرد؟  
سعی می‌کنیم که این اتفاق بیفتد و چهره حضرت موسی(ع) در این سریال همچون سریال حضرت یوسف(ع) چهره جدید و بکری باشد. در حال حاضر نمی‌توانم جزئیاتی از انتخاب بازیگر بگویم.

 در دیداری که سال گذشته با رئیس مجلس داشتید، در مورد تأمین‌ منابع مالی این سریال با توجه به حجم کار و پرهزینه بودن آن، رایزنی هایی با نمایندگان مجلس صورت گرفت. نتیجه آن جلسه چه شد؟
همینطور است، سال گذشته جلسه‌ای با آقای لاریجانی داشتیم که به همراه تعدادی از فیلمسازان، ریاست سازمان صدا و سیما و معاونت سیما در این جلسه حضور داشتیم و آقای لاریجانی قول هایی دادند تا صدا و سیما، امسال بتواند کمک هایی از مجلس بگیرد و پروژه‌های ویژه تلویزیون شروع شود. اکنون اطلاعی ندارم که کمک‌های مالی به سازمان صدا و سیما شده است یا خیر. به هر حال این پروژه‌های ویژه، بودجه‌های ویژه‌ای را هم می‌طلبد.

 یعنی پیش تولید کار منتظر تأمین‌ مالی از سوی تلویزیون است؟
اگر همکاری بکنند و بودجه لازم را به کار اختصاص بدهند تا پیش تولید سریال را آغاز کنیم قطعاً امسال می‌توانیم به صورت جدی پیش تولید را کلید بزنیم. اگر همین الان، بودجه‌های لازم به کار اختصاص پیدا کند شاید تا آخر امسال بتوانیم فیلمبرداری را آغاز کنیم.

 فکر می‌کنید که ساخت این سریال چند سال طول بکشد؟  
پیش بینی مدت فیلمبرداری، سه سال است که یک سال هم پیش تولید و کارهای بعد از فیلمبرداری زمان می‌برد. به امید خدا، بعد از سال ۱۴۰۰ شاهد پخش این سریال خواهیم بود.

 ماجرای زندگی حضرت موسی(ع) مملو از معجزاتی است که به تصویر کشیدن آن‌ها نیاز به جلوه‌های ویژه خاصی دارد، برای این موضوع چه تدبیری اندیشیده اید؟
جلوه‌های ویژه این سریال بحث بسیار مهمی است و امیدواریم تمام کار جلوه‌های ویژه را توسط دوستان توانمندمان در داخل کشور انجام دهیم و آزمون‌های مختلف برای این موضوع زده خواهد شد، اگر نتوانستیم مجبوریم به کشورهای دیگر متوسل شویم و به عنوان سوپروایزر، افرادی را دعوت به همکاری کنیم ولی مجری آن نیروهای خودمان خواهند بود. قرار است که  در جلوه‌های ویژه این اثر، کار خاصی اتفاق بیفتد زیرا به تصویر کشیدن معجزاتی که در زندگی حضرت موسی(ع) وجود دارد، نیاز به جلوه‌های ویژه خاصی دارد که پرداخت به آن در سینمای ما کمتر مرسوم است ولی در این سریال باید به آن پرداخته شود.

 در فیلم محمد رسول الله(ص) هم شاهد جلوه‌های ویژه خاصی بودیم، آیا از آقای مجیدی برای جلوه‌های ویژه سریال مشورت خواهید گرفت؟
قطعاً با کارگردان‌هایی که در آثارشان جلوه‌های ویژه خوبی داشته‌اند، رایزنی خواهیم داشت تا شاهد نتایج خوبی در این سریال باشیم.  

 سریال حضرت یوسف(ع) بینندگان زیادی در جهان داشت به طوری که از ارقامی حدود ۵ میلیارد بیننده یاد می‌شود، آیا سریال حضرت موسی(ع) می‌تواند با چنین اقبالی در سطح جهانی مواجه شود؟
پیش بینی ما جذب مخاطبان بسیار بیشتری از سریال حضرت یوسف(ع) است.  
با توجه به جذابیت داستان، جلوه‌های ویژه، اشتراکات موضوعی بین ادیان مختلف و اینکه در این سریال بناست زندگی موسی بن عمران(ع) با برداشتی از قرآن به تصویر کشیده شود، به نظر می‌رسد که بیش از سریال حضرت یوسف(ع) مخاطب داشته باشد به این شرط که توزیع مناسب و خوبی داشته باشد.

 برای اکران بین المللی کار هم برنامه‌ای دارید؟
حتما برنامه هایی برای اکران موفق سریال در سطح جهانی خواهیم داشت که اکنون صحبت کردن درباره آن کمی زود است.

 از کودکی حضرت موسی(ع) تا بزرگسالی ایشان در قرآن آمده است، آیا در این سریال به همه ادوار زندگی این پیامبر بزرگوار خواهید پرداخت؟
سریال پیش از تولد این پیامبر بزرگوار آغاز می‌شود و تا بعد از رحلت ایشان ادامه دارد که ممکن است بیشتر از ۵۵ قسمت شود. تمام آیاتی که در قرآن کریم درباره حضرت موسی بن عمران(ع) و بنی اسرائیل آمده است در این فیلم گنجانده خواهد شد. حدود یک هزار آیه در قرآن درباره حضرت موسی(ع) و قوم بنی اسرائیل آمده که این امر نشان دهنده نگاه ویژه قرآن نسبت به این پیامبر بزرگوار است. روایات متقن  و صحیحی نیز درباره زندگی حضرت موسی (ع) وجود دارد  که در این کار گنجانده شده است. تراز و میزان ما در ساخت این سریال، قرآن است و مطابق با نص این کتاب شریف پیش می‌رویم و از آن تخطی
نمی‌کنیم.

 شما دوستی طولانی مدتی با مرحوم سلحشور داشتید، آیا این رفاقت دیرینه در نزدیک شدن نگاه هایتان به هم تاثیر داشته است چون این پروژه را قرار بود مرحوم سلحشور بسازند؟
اگر مرحوم سلحشور در قید حیات بودند این پروژه را با هم کار می‌کردیم چون نگاه مشترکی داشتیم. این سریال هم به سبک و سیاق سریال حضرت یوسف (ع) پیش خواهد رفت و همان نگاه دنبال خواهد شد. تمام آرزوی ما این است که این سریال ساخته شود و عمرمان تا پایان ساخت این اثر ماندگار کفاف بدهد.  

 چند نفر درگیر این پروژه خواهند بود؟
کار بسیار سنگین است و شاید بیش از هزار نفر درگیر کار شوند که می‌تواند کارآفرینی خوبی برای سینما و تلویزیون باشد. سریال هم احتمالا از شبکه یک پخش خواهد شد. ضمن اینکه اگر کار آغاز شود، تمام توانم را در این چهارسال برای ساخت این پروژه صرف خواهم کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.