رئیس انجمن علمی‌مددکاری اجتماعی ایران نسبت به اظهارات اخیر رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره افزایش آمار ازدواج و کاهش طلاق در دوماهه نخست امسال واکنش نشان داد و گفت: آمارهایی که در ارتباط با ازدواج و طلاق ارائه می‌شود، چندان درست نیست.

آمارهای ازدواج وطلاق درست نیستند/ پایداری ازدواج در گرو اشتغال‌زایی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین؛ درحالی که احمد تویسرکانی رئیس سازمان اسناد و املاک کشور اخیرا از افزایش ۶ درصدی آمار ازدواج و همچنین کاهش۵ درصدی رشد طلاق در دو ماهه نخست امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل خبر داده است، دکتر مطفی اقلیما رئیس انجمنعلمی‌ مددکاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه آمارهایی که درخصوص ازدواج و طلاق در ایران ارائه می‌شود چندان درست نیستند، گفت: دلیلش هم این است که در دو ماه آخر سالحکم طلاق صادر نمی‌شود یعنی صدور حکم طلاق را به سال بعد می‌اندازند تا جزو آمار طلاق سال قبل نیاید.

وی افزود: از سوی دیگر در سال جدید هم برای این که نشان داده شودزوج‌ها و خانواده‌ها با همخوب هستندباز ارائهآمارها تا تابستان عقب می‌افتد. ضمن این کهدر بعضی ازماه‌های سال مناسبت‌های ملی و مذهبی مثل عید نوروز، مبعث حضرت رسول اکرم(ص)یا ماه مبارک رمضان ازدواج‌ها و طلاق‌هاروند افزایشی و کاهشی پیدا می‌کنند اما در سایر ایام سال وضعاین گونه نیست .بنابراین براساس آمارهای یک دو ماهه نمی‌توانیم در مورد میزان ازدواج‌ها وطلاق‌ها نظر کارشناسی دقیق و کاملی داشته باشیم.

وی با اشاره به این که البته ایشان به خوبی می‌داند که چگونه می‌شود با آمار بازی کرد، افزود:بهرحالهر کاری هم بکننداما با توجه به افزایشبیکاریدربین افراد جامعه بویژه جوانان آمار ازدواج در ایران سال به سال پائین تر می‌آید. اقلیما با اشارهبه ارتباط مستقیم موضوع ازدواج با وضعیتاقتصادی مردم تصریح کرد: وقتی ۸۰ درصد افراد تحصیلکرده جامعه بیکارند و پول اجاره مسکن را ندارند،در واقعاین افراد امکان ازدواج ندارند.

وی ریشه بخشی از طلاق‌ها در کشور را ناشی از ازدواج جوانان به کمک وتوان مالی پدر و مادرشان دانست و گفت: برخی افراد بدون داشتن شغل و درآمد مالی مستقلبه کمکوالدین خود ازدواج می‌کنند اما نمی‌توان گفت این گونه پسرها تشکیل خانواده داده‌اند چونپس از ازدواج مثلاً وقتی عروس با خانواده پسر دچار مشکل می‌شود پدر و مادر داماداز ارائه کمک مالی به زوج خودداری می‌کنددرنتیجه عروسدرخواست طلاق می‌کند. درواقع می‌توان گفت پسر صاحب خانواده نیست.

وی ازدواج نکردنرا بهتر از ازدواجی که به طلاق بینجامد، خواند و گفت: بعضی‌ها می‌گویند حالا ازداواج می‌کنیم اگر موفقیت آمیز نبود طلاق می‌گیریم که البته این سخن و تصور درستی نیست چون بنیان و اعتمادخانواده رااز بین می‌برد.

وی در پاسخ به این سؤال که برای پایداری ازدواج‌ها در کشور چه باید کرد؟ گفت: یک مرد وقتی باید ازدواج کند که علاوه بر تأمین هزینه‌های خود بتواند مخارج شخص دیگری را هم برآورده کند. برای این منظور هم باید شغل یا منبع درآمدی مستقل داشته باشد اماوقتی هزینه خانواده‌ها بیشتر از درآمدشاناست چگونه می‌توان انتظار داشت کهازدواج افراد پایدار بماند.

اقلیما با اشاره به این که دولت‌هایکشورهای دیگربرای ازدواج به جوانان وام بانکی یاکمک هزینه ازدواجنمی‌دهند اماخود را موظف به ایجاد فرصت‌های شغلی می‌دانند، تصریح کرد: اگردر ایران به میزان کافی اشتغال زایی کنیم و حقوق مناسبیبه شاغلین بپردازیمآنوقت تا حد زیادی ازدواج‌ها پایدار می‌شودولی در شرایط فعلی که مرد دو شیفته کار می‌کند اما باز نمی‌توانداز عهده مخارج خانواده بر بیاید چگونه می‌توان انتظار افزایش مشکلات و درگیری‌های خانوادگی و به تبعه آن افزایش آمار طلاق ‌ها را نداشت.

رئیس انجمن علمی‌ مددکاری ایران این موضوع را که  عدم تمایل جوانان برای ازدواج به دلیل بالا بودن مهریه‌ها را ردکرد و گفت: جوانان برای ازدواج کار با درآمد مناسب می‌خواهند اگر این امکان برایشان فراهم شود ازدواج می‌کنند. در واقع اگر می‌خواهیم ازدواج‌ها دوام داشته باشند باید پایه‌های زندگی را درست کنیمکه فراهم کردن فرصت شغلی یکی از مهمترین پایه‌های پایداری ازدواج است.

به گفته وی در حال حاضر بسیاری ازازدواج‌ها در ایرانبر پایه ازدواج پایدار نیست بلکه بر پایه اجبار است یعنی مثلاً افرادازدواج می‌کنند تاوام ازدواج دریافت کنند و با آن یک دستگاه خودروی پراید بخرند تا بتوانندمسافرکشی کنند، یا ازدواج می‌کنندتا نیازهای جنسی خودشان را برآورده کنند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.