قدس انلاین : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با تاکید بر اینکه مشهد با شرایط تنش آبی مواجه است، گفت: وضعیت بارندگی مشهد ۱۸۴.۸۲ میلی‌متر بوده که این میزان با کاهش ۸ درصدی نسبت به‌سال گذشته همراه بوده است.

کاهش ۸ درصدی بارندگی در مشهد/ مشهد با کمبود آبی ۱۷/۳ درصدی مواجه است
 ظهر امروز نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاظلاب مشهد در مجتمع رفاهی این شرکت با حضور خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ای برگزار شد.  

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: شرکت آب و فاضلاب مشهد در یک سال گذشته، ۲۶۳ هزار متر مکعب به‌میزان تصفیه‌خانه‌ها و ۱۰۰ هزار متر مربع به‌میزان شبکه‌ فاضلابی این شهر اضافه کرده است.

سید علیرضا طباطبایی متذکر شد: مشهد ۵ هزار و ۳۲۰ کیلومتر شبکه آبی و یک میلیون و ۲۸۰ هزار مشترک آبی دارد و در سال گذشته، ۴۹ درصد تامین آب از مشهد چاه‌ها، ۴۶ درصد سدها و ۵ درصد مخازن آبی بوده است و ۲۱۰ هزار مخزن آبی در حال ساخت بوده که ۱۱۰ هزار مورد آن تا پایان تابستان امسال به‌بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه وضعیت بارندگی مشهد ۱۸۴.۸۲ میلی‌متر بوده است، گفت: این میزان با کاهش ۸ درصدی نسبت به‌سال گذشته همراه بوده است و ۲۱ پهنه آبی آب مورد نیاز مردم مشهد تامین و توزیع می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد: کلیه خدمات مشترکان از طریق سیستم‌های الکترونیکی و gis ارائه می‌شود و در حوزه مدیریت تقاضا دو مدیریت توزیع و مصرف آب را دنبال می‌کنیم و به‌توسعه سیستم‌های هوشمند، شناسایی نشت‌یابی‌ها و هدررفت‌های آبی، اصلاح شبکه‌های آبی، شناسایی انشعابات آبی غیرمجاز، تکمیل پروژه آبی نبی ‌کرم(ص)، احیا و بهسازی چاه‌های خارج از مدار  از جمله مهم‌ترین اقدامات آینده است.

طباطبایی تاکید کرد: پروژه آبی نبی‌اکرم(ص) تاکنون ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و از مجموع ۱۱۹ کیلومتر طولی این شبکه ۵۲ کیلومتر آن بهره‌برداری رسیده و مابقی آن تا دو سال آینده به‌اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه مشهد در شرایط تنش آبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: در مشهد با کمبود آبی ۱۷.۳ درصدی مواجه هستیم و باید سعی کنیم که مصرف را در حد متعارف نگهداریم و مشترکان آبی را به مصرف بهینه آب تشویق کنیم.

وی گفت: در حوزه انرژی‌های پاک توسعه ظرفیت‌های آبی و سیستم‌های خورشیدی و همچنین استفاده از انرژی آب برای تولید و افزایش راندمان برق را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

طباطبایی افزود: در سال ۹۵، ۱۹.۵۶ درصد و در سال ۹۶، ۱۸.۳۹ درصد هدررفت آب داشتیم که شامل هدررفت‌های ظاهری و واقعی همچون خطای فردی، خطای کنتورها و نشست آبی بوده و ۱۰.۶۸ هدررفت ظاهری و ۷.۷۱ درصد هدررفت واقعی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به‌اینکه همه ساله وضعیت آب موجود در سدها بررسی می‌شود، بیان کرد: در سال گذشته، ۲۲۴.۵ هزار مترمکعب نیاز آبی تامین شد و این عدد در سال ۹۵ بیش از ۲۲۵ هزار مترمکعب بود که علت این کاهش مصرف بیشتر مشترکان آبی مشهد بوده است و از رسانه‌ها می‌خواهیم که اثرات مثبت آبی را به خوبی به‌مردم معرفی کنند تا ضمن ملاحظه اقتصادی خانوارها، شاهد مدیریت صحیح در مصرف بهینه آب باشیم.

طباطبایی تاکید کرد: سرانه مصرف خانگی هر نفر ۱۲۲ لیتر در هر شبانه‌روز است و متوسط مصرف آب واحدهای خانگی ۱۱ هزار لیتر بوده که از میانگین کشوری پایین‌تر بوده است و ۸۲ درصد حجم مصرفی آبی توسط واحدهای خانگی و ۱۸ درصد مابقی توسط واحدهای غیرخانگی بوده است.

وی یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب مشهد در حوزه کمی و کیفی آبی و کنترل کیفیت آب توزیعی پیگیری‌های مستمری را دارد و شاخص مطلوبیت کلرها با ۹۹ درصد بوده، پروژه‌های آبی در حال اجرا نقش موثری را در عرضه هرچه بهتر آب سالم دارد.

گفتنی است؛ در انتهای این جلسه خبرنگاران سوالات خود را مطرح کردند و مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد پاسخ تمامی سئوالات را دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.