خبرهای رسمی و غیر رسمی از منابع مختلف از برخی روابط مستقیم و غیر مستقیم در سطوح مختلف بین دولت سعودی و رژیم صهیونیستی حکایت دارد که فصل مشترک همه آن ها استفاده از اردن به عنوان پل ارتباطی ریاض با رژیم صهیونیستی است.

 اردن؛ پل آل سعود برای نزدیکی به صهیونیست ها

قدس آنلاین، طی کمتر از یک هفته اخیر دو خبر از منابع صهیونیستی منتشر شد که یکی به دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اختصاص داشت و دیگری به منافعی که قرار است از ایجاد ارتباط میان دو رژیم حاصل شود.

***دیدار بن سلمان با نتانیاهو در امان
روزنامه صهیونیستی «معاریو»، به نقل از برخی منابع اردنی، گزارش داد : در جریان سفر دوشنبه گذشته نتانیاهو به اردن، بن سلمان نیز در کاخ پادشاهی اردن حضور داشته است.

بر اساس گزارش این روزنامه، دیدار مذکور در حاشیه سفر «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خاورمیانه و نیز «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ به اردن صورت

گرفته است.
«جاکی حوجی» تحلیلگر سیاسی معاریو در این باره نوشت: یک دوست اردنی گفت که در سفر نتانیاهو به اردن، بن سلمان در کاخ عبدالله دوم شاه اردن، منتظر نتانیاهو است. خوب، درست یا غلط، این خبر، خبر دراماتیکی نیست. 'اسرائیل' و عربستان تماس‌های مستقیمی تحت نظارت شاه اردن یا بدون نظارت او دارند.

بن سلمان پیش‌تر در گفت‌وگو با مجله آمریکایی «آتلانتیک» اعلام کرده بود با موجودیت رژیم «اسرائیل» مخالفت دینی وجود ندارد و از نظر او فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌توانند کنار هم زندگی کنند.

این نخستین دیدار ولیعهد سعودی با مقامات صهیونیستی نیست.پیش از این در فرودین ماه امسال نیز خبرگزاری‌ها از قول 'گادی آیزنکوت'، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، دیدار 'مئیر بن شبات'، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی با بن سلمان، را تائید کرده بودند. در آن زمان همچنین رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که بن سلمان در سفر اخیرش به آمریکا با رؤسای چند سازمان مهم یهودی، از جمله کمیته روابط عمومی آمریکا و' اسرائیل' موسوم به «آیپک» دیدارهایی داشته است.

*** قطاری که از اردن به عربستان می رسد
'دانه وایس' تحلیلگر سیاسی شبکه دوازده تلویزیون رژیم صهیونیستی از «پروژه جدید ارتباطی با عنوان احداث یک خط راه آهن» خبر داد که نتانیاهو و «یسرائیل کاتس» وزیر حمل و نقل این رژیم آن را تصویب کردند. براساس این پروژه، اروپا و عربستان از طریق 'اسرائیل' (سرزمینهای اشغالی سال 1948) به یکدیگر متصل می شوند.

به گفته وی ، این پروژه، 'خط آهن صلح' نامیده شده است که هدف از آن ایجاد یک خط تجاری از دریای مدیترانه تا خلیج فارس است که 'اسرائیل' آن را 'خط آهن خلیج فارس' نام گذاری کرده است.
براساس این پروژه، خط آهن از 'اسرائیل' به سمت عربستان کشیده خواهد شد و این خط از مرز اردن و شهر جنین در شمال کرانه باختری عبور خواهد کرد.

این تحلیلگر صهیونیست خاطر نشان کرد: این پروژه در راستای تلاش های آمریکا برای متصل کردن 'اسرائیل' و کشورهای میانه رو در منطقه برای مقابله با تهدید ایران است بنابراین هدف از احداث این پروژه ارتباط خاورمیانه با سراسر جهان از طریق خط آهنی است که از 'اسرائیل' عبور می کند به گونه ای که نتانیاهو و کاتس با آن توافق کردند تا با ارائه این پروژه حمایت منطقه ای و بین المللی بدست آورند زیرا چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد.

این تحلیلگر اسرائیلی افزود: ویدئوی تمام مراحل اجرایی پروژه منتشر شده و چراغ سبز برای اجرای آن به دست آمده است. این پروژه از طریق مشارکت دادن اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین، دریای مدیترانه را از طریق 'اسرائیل' به خلیج (فارس) متصل می کند. با این اقدام، 'اسرائیل' به پلی زمینی بین اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) تبدیل می شود.

با توجه به فواید اقتصادی و تجاری این طرح ،«کاتس» وزیر حمل ونقل رژیم صهیونیستی مامور ارائه این پروژه به طرف های ذیربط یعنی آمریکا، اردن، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، کشورهای عربی دیگر، اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی شده است.


***انتشار اخبار با هدف سنجش افکار عمومی
در حال حاضر دولت سعودی بطور رسمی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، اما تحولات اخیر و انتشار برخی اخبار پیرامون دیدارهای غیررسمی مقامات سعودی و صهیونیستی نشان می‌دهد که ریاض و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در تلاش برای عادی سازی روابط با تل آویو می‌باشند. اقدامی که بدلیل واکنش مخالفت‌آمیز گسترده در میان افکارعمومی جهان اسلام و کشورهای عربی هنوز بصورت رسمی از جانب دولت‌ها اعلام نشده است.

به نظر می رسد اخبار منتشره در خصوص روابط دو طرف با هدف سنجش افکار عمومی در خصوص عادی سازی روابط صورت می گیرد . بازخوردهای این اخبار می تواند در اعلام زمان رسمی ازسرگیری روابط مورد استفاده قرار گیرد.

انتشار خبرهای جدید همچنین نشان می دهد که عادی سازی روابط از مرحله سیاسی گذشته و دو طرف به دنبال اهداف اقتصادی از این روابط هستند.

کارشناسان و ناظرین امور منطقه می گویند دولت سعودی و رژیم صهیونیستی نه تنها برای اجرای 'معامله قرن' به اردن نیاز دارند ، بلکه تلاش دارند با ارئه مشوق های اقتصادی ، امان را وادار نمایند تا پل ارتباطی تل آویو و ریاض هم باشد.

کارشناسان در این زمینه به بحران آفرینی اخیر سعودی ها در اردن اشاره می کنند و می گویند : سعودی ها از یک طرف تنش در خیابان های اردن را ایجاد کردند و از طرف دیگر با وعده های خود برای بهبود معیشت مردم ، این کشور را وام دار خود کرده اند تا عبدالله دوم، وادار به پذیرش خواسته های آنان شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.