پروین محمدی: آذرماه ۹۵ کلنگ بیمارستان ۵۴۰تختخوابی شرق مشهد در زمینی به مساحت پنج هکتار اهدایی آستان قدس رضوی به زمین زده شد تا پروژه یک مرکز درمانی مجهز با ۴۸ هزار متر مربع زیربنا و هزینه ۲۷۰۰ میلیارد ریال (مقررشدبخش عمده‌ای از منابع مالی آن از طریق تغییر کاربری ۲۰هکتار زمین از سوی راه و شهرسازی تأمین شود) طی ۴ سال اجراو مردم منطقه‌ای محروم از خدمات درمانی مورد نیاز بهره مند شوند.

نبض ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شرق مشهد کند می‌زند

نقبی به گذشته
در اردیبهشت سال گذشته بود که دریک گفت‌وگوی اختصاصی از وزیر بهداشت درباره روند اجرای این پروژه پرسیدیم و دکتر قاضی زاده هاشمی ضمن توضیحاتی بیان داشت: اقدامات لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و وزارت بهداشت انجام شده ودر حال حاضر باید از طریق استانداری روند اجرای ساخت این بیمارستان پیگیری شود.
درخرداد سال ۹۶بود که این بار دریک مصاحبه اختصاصی از استاندار خراسان وضعیت پروژه را جویا شدیم و دکتر علیرضا رشیدیان در پاسخ اظهار داشت: برای ساخت این بیمارستان باید کارهای مقدماتی انجام شود که در جلسات متعدد و هماهنگی‌های به عمل آمده با وزارت بهداشت نخستین قدم یعنی تهیه نقشه اجرایی بیمارستان با تأیید وزارت بهداشت برداشته شده و قرار است بیمارستانی مشابه بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی امام رضا(ع) در این منطقه محروم ساخته شود.
استاندار خراسان در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص دلایل تأخیر شروع پروژه گفت: معمولاً این پروژه‌ها به پیمانکار واگذار می‌شود و چون تا کنون این طرح به توافق کلی نرسیده شروع کار نیز ممکن نبود، اما حالا که مشکل برطرف شده و نقشه اجرایی مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفته ساخت این بیمارستان روند طبیعی خود را دنبال خواهد کرد و پس از تصمیم گیری‌های لازم و تعیین نحوه پیاده سازی اهداف کلی، پروژه به پیمانکار تحویل داده خواهد شد و ساخت بیمارستان شروع می‌شود.
تیرماه ۹۶
در حاشیه همایش مدیران توسعه سازمان تحول اداری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد (۲۷ و ۲۸ تیر۹۶) فرصتی یافتیم تادر یک مصاحبه اختصاصی با رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت موضوع بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شرق مشهد را مطرح و جریان را دنبال کنیم.
دکتر سالاریان زاده در این خصوص گفت: با توجه به اینکه طرح اولیه بیمارستان براساس استانداردهای تشکیلاتی وزارت بهداشت آماده و کارهای مطالعاتی انجام شده است که به ازای هر تخت ۲/۲ بودجه متناسب برای تکمیل و تجهیز و راه اندازی و جذب نیروی انسانی مورد نیاز با حقوق و مزایا در نظر گرفته شود، در صورت مصوبه دولت اقدامات لازم انجام و این تعداد تخت باحمایت دولت و از بودجه‌های دولتی تأمین و راه اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه اجرای پروژه ۵۴۰ تختخوابی مشهد و پروژه‌های مشابه در دیگر نقاط کشور از اولویت‌های وزارت بهداشت است، اظهار امیدواری کرد با حمایت دولت و همکاری سازمان‌های مرتبط و مشارکت خیرین، مناطق محروم نیز از کلیه امکانات درمانی مناسب برخوردار و عدالت اجتماعی برای تمام اقشار اجرا شود.
رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت در این گفت‌وگو از تشکیل جلسه‌ای با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دکتر هاشمی وزیر بهداشت و دکتر صدرالسادات معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت خبر داد و تصریح کرد: هفته آینده(اوایل مرداد۹۶) این جلسه در تهران تشکیل و تصمیمات نهایی در خصوص این بیمارستان اتخاذ خواهد شد.
خرداد ۹۷و ادامه بلا تکلیفی
این بار همکارمان پیگیر ماجرای بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شرق مشهد شد و چون در ارتباط با راه و شهرسازی به نتیجه و پاسخی نرسید و در گفت‌وگو با معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد وی اظهار داشت:باتمام تلاشی که در این مدت داشتیم و رایزنی‌های انجام شده چون پولی در اختیارمان نبوده و هیچ اعتبار مصوبی نیز در خصوص این بیمارستان وجود ندارد هیچ کاری تا کنون برای ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شرق مشهد انجام نشده، زیرا اجرای عملیات این پروژه عظیم در گرو تأمین اعتبار است.
دکتر سید محمد حسین بحرینی افزود: کمکی که وزارت راه و شهرسازی در این خصوص داشته، باید به پول تبدیل شود (تغییر کاربری و فروش ۲۰ هکتار زمین) تا اجرای پروژه کلید بخورد.
وی تأکید کرد: هرزمان اعتبار لازم در اختیار دانشگاه قرار گیرد بدون فوت وقت و با حداقل هزینه و سرعت هرچه تمام‌تر مانند سایر پروژه‌های توسعه دانشگاه کار ساخت این بیمارستان شروع خواهد شد تا مردم این منطقه محروم نیز از مجهزترین مرکز درمانی و بهترین خدمات بیمارستانی بهره مند شوند.
وسرانجام ... اکنون

در حاشیه آیین کلنگ‌زنی مرکز انتقال خون در شهرک دانش و سلامت با حضور استاندار خراسان فرصت را مغتنم شمرده و موضوع بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شرق مشهد را مجدد با دکتر علیرضا رشیدیان استاندار خراسان در میان گذاشتیم و ازروند اجرای پروژه پرسیدیم که وی در پاسخ گفت: مهم‌ترین مسئله در جریان این پروژه توافق با راه و شهرسازی بوده که خوشبختانه در این خصوص موافقت حاصل و کار انجام شده است، منتهی باید از راه تبدیل زمین به پول مقدمات کار ساخت بیمارستان را فراهم کنیم که امیدوارم برای این کار سازمان‌های مرتبط نیز همکاری و مساعدت کنند تا کار تبدیل، سریع‌تر انجام شود. وی خاطر نشان کرد: دانشگاه آمادگی خود را اعلام کرده تا با حداقل هزینه و کمترین زمان ممکن این پروژه را به بهره برداری برساند و منتظر دریافت اعتبار برای آغاز کار می‌باشد.

رشیدیان با اشاره به پیشرفت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در توسعه مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی و افزایش تخت‌های بیمارستانی (۱۴۰۰ تخت در سال گذشته) در دوسه سال اخیر اظهار امیدواری کرد در صورت تأمین اعتبار کافی برای دانشگاه شاهد رفع بسیاری از مشکلات مردم بخصوص زائران حضرت رضا(ع) در حوزه سلامت باشیم.
رشیدیان به بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی جنوب نیزاشاره و تصریح کرد: با توجه به مکاتباتی که با سرمایه گذار آن شده امیدواریم به لحاظ افزایش تخت بیمارستانی در شهری که هرساله پذیرای ۳۰ میلیون زائر و مسافر است یک جهش فوق العاده در ایجاد بیمارستان و مراکز درمانی متناسب با نیازهای این شهر زائر پذیر داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.