قدس انلاین : معاون دادستان مشهدمقدس گفت: کال سیاسک مشهد در صورتی که ساماندهی نشود تبدیل به کانون سالک خواهد شد و آب منطقه‌ای با قید فوریت برای ساماندهی منطقه باید ورود کند.

معاون دادستان : آب منطقه‌ای خیلی فوری  "کال سیاسک" را ساماندهی کند
 کال سیاسک در نزدیکی شهر مشهد و در حاشیه شهر قرار دارد و تبدیل به یکی از مراکز بحرانی در حاشیه شهر شده و با مشکلات متعددی به ویژه از نظر بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین فاضلاب این منطقه تبدیل به معضلی برای ساکنان شده است به نحوی که هر روز صدای ساکنان و شهروندان حاشیه شهر مشهد را درآورده و باید هرچه سریعتر تمهیدی برای این منطقه فراهم شود.این مطالب درگزارش چند روز قبل قدس انلاین به تفصیل مورد بررسی قرارگرفته وهشدارهای لازم داده شده بود.

اما نکته‌ای که در روزهای اخیر حساسیت بیشتری ایجاد کرده این است که در صورت تداوم این روند، این منطقه از شهر مشهد تبدیل به کانون سالک می‌شود و ممکن است دامنه بیشتری از شهروندان را از نظر مسائل بهداشت و درمانی مورد تهدید قرار دهد. برای اطلاع از آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در این منطقه با قاضی محمد بخشی‌محبی؛ معاون دادستان مشهد گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن از این قرار است:

*** آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در کال سیاسک در حاشیه شهر مشهد در حال حاضر چگونه بوده و ساماندهی این منطقه در چه وضعیتی است؟

بخشی محبی: کال سیاسک یکی از سرشاخه‌های کشف‌رود است که متاسفانه در سال‌های گذشته به‌خاطر عدم نظارت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی و دستگاه‌های متولی، مورد تصرف قرار گرفته و ساخت و ساز در آن انجام شده است. پیش از این، مسیرهای طبیعی برای هدایت فاضلاب به سمت کشف رود وجود داشته که در سایه این ساخت و سازها از بین رفته است و در حال حاضر در این منطقه شاهد هستیم که مسیر خروج پساب‌ها و آب روان وجود ندارد.

در همین راستا و با هدف ساماندهی این منطقه، بازدیدی همراه با سازمان‌های مردم نهاد از این محل داشتیم و دیده‌بان‌های پیشگیری از وقوع جرم نیز از منطقه بازدید کردند.

*** مشکل اصلی کال سیاسک صرفا فاضلاب آن است؟

بخشی محبی: خیر؛ خاک و نخاله نیز در این منطقه ریخته شده و قسمت‌هایی از کال تصرف شده و فاضلاب در آن محل جاری و سبب ایجاد گندآب شده است و تعدادی محل انبار و دپوی پسماندها نیز در منطقه وجود دارد و پسماندهای خانگی مثل فلزات و کاغذ و پلاستیک و پارچه و لاستیک خودرو آنجا جمع آوری می‌شود و حتی گزارش‌هایی مبنی بر آتش زدن زباله‌ها داریم که مشکلات زیادی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است.

وجود فاضلاب در کال و خاک و نخاله خودبه‌خود سبب سالک خشک و سالک آبی می‌شود و دو نوع پشه سالک در این شرایط به راحتی در آنجا رشد می‌کنند و همین سبب می‌شود به لحاظ بهداشت و درمان مشکلات زیادی در آنجا شکل بگیرد.

وجود موش‌ها نیز در منطقه مردم را آزار می‌دهد و راه برون رفت از این شرایط صرفا ایجاد همکاری میان متولیان و همکاری مردم منطقه است و البته خوشبختانه مردم منطقه آمادگی خود را اعلام کردند که در زمینه جمع آوری زباله و نخاله همکاری داشته‌ باشند تا مشکل منطقه رفع و رجوع شود.

جلسه با فرماندار و بخشدار داشتیم تا مشکل منطقه رفع شود زیرا نیازمند همکاری هستیم و اعلام کردیم هر کمکی از حوزه دادستانی نیاز باشد را ارائه خواهیم کرد و آب منطقه‌ای هم اعلام کرده نسبت به ساماندهی کال سیاسک با قید فوریت در اولویت خود اقدام خواهد کرد و نقشه کار را ارائه می‌دهد زیرا همچنان که عنوان شد حتی قسمت‌هایی از کال از بین رفته و تبدیل به جوب باریک شده و خطراتی را متوجه مردم کرده است.

دهیار محل و شورای محل به صورت جدی و مطالبه‌گرانه با مردم همراه و همسو هستند تا هرچه سریع‌تر این معضل را برطرف کنیم. راهکارهای این مسئله نیز این است که فرمانداری و بخشداری به عنوان دستگاه‌های حاکمیتی در راس باید قرار بگیرند و در کنار آن به بحث‌های مختلف با اولویت بهداشتی دانشگاه و مراکز محلی وارد کار شوند و اگر نیاز به اعلام گزارش علیه دستگاه‌های متولی است ارائه بدهند.

*** علوم پزشکی و محیط زیست نیز در این حوزه ورود خواهند داشت؟

بخشی محبی: محیط زیست و علوم پزشکی هرجا احساس کردند سلامت و محیط‌زیست مورد خطر است باید قانوناً موضوع را به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی به دادستانی اعلام کنند. گزارش‌هایی به صورت پراکنده در این زمینه داشته‌ایم و این منطقه در حال حاضر وضعیت حساسی دارد. بازدید در چند نوبت صورت گرفت و خود مردم نیز چندین نوبت مطالبه کردند و دادستانی متوجه معضل شد و در چند نوبت بازدید شد.

جلساتی با دهیار و شورای آنجا داشتیم و همه دست به دست هم دادیم تا این موضوع در دستور کار حوزه معاونت پیشگیری از جرم قرار گرفته و به زودی زود با پیگیری رسانه‌ها شاهد برطرف شدن این مشکل خواهیم بود.

*** گویا مهمترین وظیفه البته در زمینه ساماندهی کال در حوزه آب منطقه‌ای است؟

بخشی محبی: آب منطقه‌ای باید طرحی برای آزادسازی و بازگشایی مسیر کال و ساماندهی آن در کال سیاسک ارائه کند. از سازمان مدیریت پسماند نیز امروز مجددا دعوت کردیم و برای توضیح آمدند و در زمینه وضعیت کارگاه‌هایی که در حوزه پسماند در منطقه فعالیت دارند توضیحاتی ارائه شد و در هفته آینده نیز برای تعیین تکلیف این موارد در فرمانداری جلسه خواهیم داشت.

آب منطقه‌ای فقط بازگشایی مسیر کال را در حیطه وظایف خود دارد که البته با این کار خیلی از مشکلات حل می‌شود. فاضلاب از شهرک مهرگان در اینجا ریخته می‌شود و وظیفه راه و شهرسازی بوده که فاضلاب شهرک را مدیریت کند و یکی از مشکلات منطقه همت آباد همین فاضلاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.