معاون وزیر اسبق صنعت گفت: ۱۵ کشور همسایه ۲۳۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری دارند و اگر هدف‌گذاری کنیم که تنها ۱۰ درصد از این میزان مبادلات را به خود اختصاص دهیم، می‌توانیم ۲۳۰ میلیارد دلار مبادلات مالی با کشورهای همسایه داشته باشیم.

ظرفیت تجارت ۲۳۰ میلیارد دلاری با ۱۵ کشور همسایه/ نامه سفیر برزیل برای تجارت تهاتری در ادارات دولتی گم شد

به گزارش قدس آنلاین،محسن شاطرزاده در نشست هم‌اندیشی بن بست نیست، اظهارداشت: در حوزه تجارت در یک شرایط استثنایی هستیم چرا که با ۱۵ کشور همسایه هستیم.

وی افزود: این ۱۵ کشور ۲۳۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری دارند و اتفاقا اقتصاد این کشور مکمل اقتصاد ایران است؛ اگر هدف‌گذاری کنیم که تنها ۱۰ درصد از این میزان مبادلات را به خود اختصاص دهیم، می‌توانیم ۲۳۰ میلیارد دلار مبادلات مالی با کشورهای همسایه داشته باشیم.

معاون وزیر اسبق صنعت گفت: موضوع آب یکی از چالش‌های کشور است و در این شرایط ما نباید متکی به آب و خاک ایران باشیم و باید با خریداری زمین‌های حاصل‌خیز در کشورهایی که امکان خرید زمین در آنجا وجود دارد، در بخش کشت فراسرزمینی سرمایه‌گذاری کنیم. 

وی ادامه داد: در برخی مناطق جهان، مناطقی هستند که میانگین بارش در آنجا ۳ هزار میلی‌متر در سال است. ما در سال ۲.۵ میلیارد دلار از برزیل سویا، ذرت، روغن و شکر وارد می‌کنیم و می‌توانیم در آن کشور با خرید زمین، این نیاز را خودمان تولید و تامین کنیم.

به گفته وی با این اقدام نیازی به استفاده از آب و خاک کشور برای تولید این محصولات نیست و از طرف دیگر خودمان نیاز کشور را تامین کرده‌ایم.

شاطرزاده با بیان اینکه متاسفانه کشور درگیر آفت راحت‌طلبی است، گفت: از دولت گرفته تا مردم درگیر دچار این آفت هستند به طوری که صاحبان سرمایه هم‌اکنون به دنبال سپرده‌گذاری در بانک و گرفتن سود ۲۰ درصد هستند و در این شرایط حاضر به انجام چنین کارهایی نیستند. 

وی با تاکید بر اینکه باید تولید ثروت را به یک فرهنگ فراگیر تبدیل کنیم، تصریح کرد: چینی‌ها هفت روز هفته و ۳۶۵ روز سال کار می‌کنند و اگر ما می‌خواهیم حرکت پیشرفت را سرعت دهیم باید فرهنگ کار را جا بی‌اندازیم.

معاون وزیر اسبق صنعت اظهارداشت: باید قبول کنیم در یک جنگ اقتصادی هستیم و مقابله با این جنگ با آرایش جنگی کلاسیک به نتیجه‌ای نخواهد رسید. تصویب و اجرای FATF دقیقا مسیری است که راه‌های گریز از تحریم‌ها شناسایی و جلوی آن را ببندد.

وی با بیان اینکه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر درون‌زا بودن اقتصاد، گفت: با تیم اقتصادی لیبرال نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را پیش برد و صحبت‌هایی اخیر رئیس جمهور نشان می‌دهد وی همچنان تصور می‌کند اقتصاد در شرایط مناسبی است.

شاطرزاده یکی از روش‌های افزایش تجارت خارجی معاملات تهاتر کالا دانست و گفت: برزیل بارها به ما درخواست رسمی داده که حاضر است با ایران تجارت به شیوه تهاتر کالا را دنبال کند؛ سفیر برزیل در ایران بارها به صورت مکتوب درخواست داده اما نامه سفیر در دستگاه‌های دولتی و وزارت کشور گم شد و شخص سفیر به دنبال نتیجه نامه‌اش رفت که به نتیجه نرسید.

وی تاکید کرد: تجارت با کشورهای همسایه بسیار مهم است و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. در دنیا بانک‌های کوچکی وجود دارند که می‌توان سهام آنها را خریداری کرد و از طریق آنها بخشی از موانع مبادلات مالی را برطرف کرد.

معاون وزیر اسبق صنعت با بیان اینکه معتقدم کشورها به سمت پیمان‌های پولی می‌روند، افزود: کشورهای متعددی از دلار ضربه خورده‌اند و به دنبال توسعه پیمان‌های پولی هستند. بنابراین پیمان پولی می‌تواند یک راهکار مهم برای کم‌اثر کردن تحریم‌ها باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.