آیت‌الله دکتر رضا رمضانی گفت: امروز بیش از گذشته نیازمند «بهشتی» و «امام موسی صدر» هستیم.

امروز بیش از گذشته نیازمند «بهشتی» و «امام موسی صدر» هستیم

آیت‌الله رضا رمضانی مدیر مرکز اسلامی‌ هامبورگ در گفتگو با خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین با اشاره به روش تبلیغی شهید بهشتی گفت: احترام به پیروان مذاهب و ادیان گفتمان دینی شهید بهشتی و برگ برنده او در تبلیغ دین بود. وی با اشاره به سفر تبلیغی شهید بهشتی به آلمان در دهه 40 شمسی گفت: بعد از آیت‌الله محققی(نماینده آیت‌الله بروجردی) و با توجه به توانمندی‌های شهید در تبلیغ و نیز آشنایی به زبان بیگانه به توصیه آیات فاضل و میلانی به‌هامبورگ سفرکرد.

نماینده مردم رشت در مجلس خبرگان رهبری به فعالیت‌های تبلیغی و اجتماعی شهید بهشتی در آلمان اشاره کرده و گفت: به جز برنامه‌های جاری هفتگی مانند جلسه تفسیر، نماز جمعه و دعا، مشاوره خانوادگی و تعالیم دینی نیز در برنامه‌های فرهنگی مرکز بود.

وی گفت: ماندگارترین اقدام شهید بهشتی در اروپا، تأسیس انجمن اسلامی‌دانشجویان اروپا بود. دکتر رمضانی به دایره گسترده فعالیت‌های تبلیغی شهید بهشتی در اروپا اشاره کرده و گفت: فعالیت‌های شهید بهشتی به‌ هامبورگ و آلمان محدود نمی‌شد و نامه‌نگاری دانشجویان با شهید از سراسر اروپا نشان دهنده قلمرو گسترده تبلیغی شهید است.

*ریشه مناظره شهید با حزب توده چه بود؟

وی با بیان اینکه مراجعه به آثار علمی‌ شهید بهشتی جایگاه علمی‌ او را روشن تر می‌کند، گفت: شخصیت علمی‌ شهید در سایه فعالیت‌های انقلابی او قرار گرفته است. برخی ازمباحث علمی‌دکتر بهشتی مانند «حق و باطل» و یا دیدگاه‌های حقوقی و اقتصادی نشان دهنده این است که او پایگاه علمی‌ قوی در حوزه و دانشگاه داشته است. رمضانی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های علمی ‌شهید، نقدپذیری و احترام به آزاداندیشی بود، افزود: شهید بهشتی هوچی‌گری و سیاسی‌بازی در مباحث علمی ‌را نمی‌پذیرفت. این منش علمی‌ او در مناظره‌ای که با اعضای حزب توده داشت به خوبی روشن است.

مدیر مرکز اسلامی‌هامبورگ به سیره تقریبی شهید بهشتی اشاره کرده و گفت: شهید بهشتی در عمل قائل به وحدت بین مذاهب بود و حتی فراتر از آن نگاه وحدت بین الادیانی داشت و مرکز اسلامی ‌هامبورگ را نیز به همین منظور تأسیس کرد تا محلی برای گفتمان مذهبی شیعه و سنی باشد. وی افزود: گفتمان و منطق تبلیغی شهید بهشتی وحدت آفرین و تعامل با برای معرفی گفتمان اهل بیت(ع) بود.

وی به آثار رفتار تبلیغی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: این روش برخورد با مردم که در دوره‌های بعدی پس از شهید بهتشی نیز ادامه یافت موجب شد تا افراد بسیاری از اروپا جذب این مرکز شوند و امروز مرکز اسلامی ‌هامبورگ تبدیل به یک مرکز دینی – گردشگری شود.

رمضانی ادامه داد: مرکز اسلامی‌ هامبورگ از سال 2013 به عنوان مرکز میراث فرهنگی آلمان  معرفی شده و در سال گذشته بیش از 160هزارگردشگر از آن بازدید کرده‌اند.

نماینده مردم رشت در مجلس خبرگان با بیان اینکه مرکز اسلامی ‌هامبورگ تنها مرکز اسلامی‌اروپا- آمریکاست گه توانسته گردشگر جذب کند، اظهارکرد: بازدیدکنندگان علاوه بر بازدید، وقت مشاوره و پرسشگری می‌گیرند که از برکات وجودی شهید است.

وی با اشاره به فعالیت 2700مؤسسه اسلامی‌در آلمان گفت: این از برکات تعامل شهید بهشتی با مردم بود که توانست به گسترش کمی‌ و کیفی مراکز اسلامی‌در آلمان بینجامد.

مدیر مرکز اسلامی‌هامبورگ با تأکید براینکه مبلغان برون مرزی باید به سیره تبلیغی شهید بهشتی تأسی جویند، اظهار کرد: تعامل با مردم و آزاد اندیشی به علاوه شناخت محیط و مخاطب از مهمترین فاکتورهایی است که مبلغان دینی باید به آن توجه کنند.

رمضانی تأکید کرد:  شهید بهشتی و امام موسی صدر دو تن از مبلغانی هستند که به واسطه برخورداری از این ویژگی‌ها توانستند موفقیت‌های بسیاری در میان مسلمان و غیرمسلمان کسب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.