یزد - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: سهمیه آب انتقالی به استان یزد به صورت قابل توجهی کم شده و ما برای تامین آب در استان باید از منابع داخلی استفاده کنیم،به همین دلیل کیفیت آب بعضا کاهش داشته است.

سهمیه آب انتقالی به استان یزد به صورت قابل توجهی کم شده است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، علی اسلامی پیش ازظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به هفته اول تیرماه که صرفه جویی  در مصرف آب نام گذاری شده اظهارداشت: صرفه جویی باید در همه ایام سال مدنظر شهروندان باشد و نباید مختص این هفته باشد. با توجه به شرایط کم آبی که استان با آن مواجه هست  باید فرهنگ مصرف در جامعه متحول شود چرا که با این نوع مصرف در استان، با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد و رسانه ها باید در این زمینه ورود کنند.

وی افزود : کیفیت آب استان نسبت به سال گذشته کاهش داشته و کاهش نزولات جوی در این مورد تاثیرگذاربوده، همین موضوع مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

اسلامی ادامه داد: متاسفانه کمبود آب به صورت جدی در استان و کشور مطرح نشده  و برخی مسئولان به این باور نرسیده اند و این مساله را یک بحران نمی دانند. یزد یکی ازاستان های فقیر درزمینه  منابع آبی بوده  و روز به روز منابع آبی استان فقیر می شود.

وی تصریح کرد: ذخیره آبی سد زاینده رود به عنوان منبع آب انتقالی استان به نصف کاهش یافته و به همین دلیل سه استان یزد، اصفهان و چهارمحال بختیاری با کمبود آب مواجه شده اند.

وی خاطر نشان ساخت: مصرف  کنونی استان  با شرایط  بی آبی که با آن مواجه هستیم متناسب نیست و با این شرایط باید صرفه جویی در دستور کار قرار بگیرد  اگراین شرایط ادامه داشته باشد به ناچار باید سمت جیره بندی آب برویم.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: میزان آبی که درخرداد ماه به استان اختصاص داده شده ۷/۳میلیون متر مکعب بوده و این میزان در مرداد ماه و تیرماه به ۷/۴میلیون متر مکعب می رسد در حالی که درسال گذشته این میزان ۸/۵میلیون متر مکعب بوده است .

وی ادامه داد : درماه های تیر، مرداد و شهریور سمهیه آب انتقالی به استان یزد با کاهش محسوسی مواجه بوده و ما برای تامین آب باید از منابع داخلی استان استفاده کنیم.در فروردین نیز با کاهش ۱۷درصدی، دراردیبهشت با کاهش ۳۰درصدی و درخرداد با کاهش۵۱درصدی انتقال آب مواجه بودیم.

اسلامی تصریح کرد: با این شرایط ۵۰درصد ازآبهای با کیفیت خود را از دست داده ایم  و باید منابع داخلی را جایگزین کنیم. ماه های تیر و مرداد برآورد اولیه ما کاهش ۲۵درصدی آب انتقالی به استان است چون دراین دو ماه بیشترین مصرف را داریم به ۱۱میلیون متر مکعب نیاز داریم  که تنها بیش از۴میلیون مترمکعب آن ازآب انتقالی تامین شده و ما ناگزیریم ازمنابع داخلی استفاده کنیم.

این مسئول افزود: به واسطه کاهش منابع آب انتقالی به استان مجبوریم برخی از چاههای کشاورزی را وارد مدار کرده وقتی که این آبها وارد مدار شود «ای سی» به صورت قابل توجهی افزایش یافته و این باعث ناسالم بودن کیفیت آب نمی شود.میانگین شوری آب استان هزار و طبیعی است این میزان با توجه به وجود حجم بیشتری ازآب انتقالی به استان در سال گذشته ۷۰۰بوده  و این نشان می دهد درسال جاری کیفیت آب کاهش یافته است.

 وی تصریح کرد: ۴دستگاه آب شیرین کن برای شهریزد خریداری شده  که یک دستگاه آب شیرین کن در منطقه دولت آباد نصب شده که مردم می توانند ازآب باکیفیت این منطقه استفاده کنند.سه دستگاه دیگر نیز طی هفته های آینده در دیگر مناطق شهر نصب خواهد شد و سیاست ما این است این آب شیرین کن ها  در تمام مناطق استان نصب شود تا همشهریان بتوانند ازآب با کیفیت استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.