اصفهان- امسال در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر امحای ۴۰۰ تن مواد مخدر، جشن تکریم سه هزار رها یافته و پنج هزار بهبود یافته از اعتیاد به مواد مخدر از جمله برنامه هایی بود که در استان اصفهان اجرا شد، اما نگرانی‌ها از کاهش سن اعتیاد و افزایش گرایش زنان و دختران به مواد مخدر در این استان افزایش یافته است.

افزایش نگرانی‌ها از کاهش سن اعتیاد /زنها ۱۰ درصد جمعیت معتادان استان اصفهان را تشکیل می دهند

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: اگر چه در سال‌های گذشته اعلام شد که در سطح استان اصفهان ۹۸ هزار معتاد وجود دارد و حتی اعداد و ارقامی در خصوص نوع مواد مصرفی اعلام شده است، اما به گفته «مرضیه فرشاد» مدیر کل بهزیستی استان اصفهان آمار دقیقی از معتادان این استان وجود ندارد.

با این حال «پرویز افشار» سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سؤال که آیا در سال‌های اخیر تعداد معتادان افزایش پیدا کرده یا نه؟، اعلام کرده که تعداد معتادان کلی در کشور افزایش پیدا نکرده، اما آمار معتادان متهاجر افزایش یافته است.

در حالی گرایش به مواد صنعتی از مواد سنتی افزایش یافته که علاوه بر تمام سیاست های بازدارنده، نیروی انتظامی نیز در برخورد با قاچاقچیان تلاش های زیادی انجام داده است.

با توجه به تمام برنامه ریزی‌ها، کشف و امحای مواد مخدر و پلمب پاتوق های عرضه و توزیع مواد، هدف گذاری کاهش نرخ اعتیاد به میزان ۲۵ درصد در برنامه ششم توسعه همچنان دور از دسترس به نظر می رسد و آمار حکایت از افزایش نرخ ابتلای زنان نسبت به مردان، کاهش سن شیوع مصرف مواد مخدر تا ۱۳ سال دارد.

در کنار هزینه کم تهیه مواد مخدر به نسبت سایر اجناس، قابل دسترس بودن مواد مخدر در خیابان از جمله مواردی است که افراد مبتلا به آن اشاره می کنند.

یکی از معتادانی که در پارک شهید رجایی اصفهان در حال استعمال مواد مخدر بود، در پاسخ به این سؤال خبرنگار قدس آنلاین که برای تهیه مواد مخدر چقدر زمان لازم است، می گوید: «سه سوت!» در اکثر پارکها، میادین و محله های شهر پیدا کردن مواد مخدر به آسانی انجام می شود و کار دشواری نیست.

احمد می افزاید: «من به همراه چند نفر رفیق فابریکی که دارم، هر روی در این پارک مواد مصرف می کنیم و کسی هم کاری به ما ندارد؛ چون ما هم کاری با کسی نداریم!!»

 افزایش گرایش زنان به مواد مخدر در اصفهان

برای بررسی وضعیت مبارزه با این زلزله خاموش در استان اصفهان به سراغ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان رفتم، او در پاسخ به این سؤال که بر اساس آخرین آمار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، چند نفر معتاد در سطح استان وجود دارد؟ اعلام می کند: استان اصفهان، استان بیست و سوم کشور از حیث آسیب مواد مخدر است.

مصطفی هادی زاده با بیان اینکه نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان بر اساس برآوردی که در سال ۹۴ انجام شده ۱۰۰ هزار نفر معتاد حرفه ای است، می افزاید: یک درصد دانش آموزان دوره متوسطه دوم در اصفهان حداقل یکبار استعمال مواد مخدر را تجربه کرده اند ضمن اینکه ۱۰ درصد جمعیت معتادان استان «زنان جوان» هستند.

وی تصریح می کند: به نسبت ده سال گذشته نرخ شیوع افزایش یافته و به نسبت درصد جمعیتی ورود خانم های معتاد زیاد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه در دانشگاه ها دختران دانشجو دو و نیم برابر پسران مواد روان گردان مصرف می کنند، اظهارمی‌کند: میزان مرگ و میر زنان و دختران به دلیل استفاده از مواد مخدر بیشتر از پسران است.

وی با بیان اینکه نگرانی‌ها از بابت کاهش سن اعتیاد و افزایش گرایش زنان و دختران به مواد مخدر در اصفهان افزایش یافته است، می گوید: البته اعتیاد تنها در ایران شیوع نیافته بلکه طبق آمار رسمی منتشر شده در مجامع سالیانه، در کشورهای پیشرفته مثل انگلستان نیز ۴۰۰ هزار معتاد تزریقی به هروئین و در کشور روسیه ۲۰ میلیون معتاد وجود دارد.

هادی زاده تصریح کرد: ایران در کنار پایتخت تولید مواد مخدر دنیا قرار گرفته و بد نیست مردم بدانند که در سال ۹۶ تولید مواد مخدر در  افغانستان ۹ هزار تن بوده و در سال جاری نیز برآوردها بیش از ۱۲ هزار تن است که۳۰ درصد این مواد وارد کشور می شود.

وی با بیان اینکه از نظر سازمان ملل پلیس، ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر مقتدترین پلیس جهان است، می گوید: کشفیات ایران در سال گذشته بالغ بر ۸۰۰ تن بوده است، اما متأسفانه با افزایش میزان عرضه و تقاضای این مواد افیونی مواجه هستیم و فعالان این عرصه نیز از بین جوانان و نوجوانان شکارهای بیشتری دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تصریح می کند: نزدیک به یک چهارم ایرانیان تلقی مثبتی از مصرف مواد مخدر دارند و این آمار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه اگر دانش آموزی مبتلا به اعتیاد باشد، شناسایی، غربالگری و تحت درمان قرار می گیرد، اظهار می کند:در این راستا بین آموزش و پرورش، بهزیستی استان و دانشگاه علوم پزشکی هم افزایی لازم ایجاد شده اما همچنان مشکلات فراوانی داریم.

هادی زاده می افزاید: در  سال ۹۷ سه اولویت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان نونهالان مهدهای کودک، والدین و مربیان آنها، ورودی متوسطه اول و دوم به عنوان تمرکز شورا است چون مهمترین مخاطبان ما در برنامه های پیشگیری از اعتیاد به شمار می روند.

بسته های پیشگیری از اعتیاد هم راستا با استانداردهای بین‌ المللی

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان نیز در این باره به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: اگر اقدامات پیشگیرانه در ابتلا به مواد مخدر انجام نمی‌شد، آمار معتادان افزایش بیشتری پیدا می‌کرد.

محمدسعید محمدی اظهار می کند: واقعیت این است که تجارت مواد مخدر برای فعالان این عرصه بسیار سود آور و ترغیب کننده است و قطعاً اگر این فعالیت ها انجام نمی شد، وضعیت اینگونه نگران کننده نبود.

وی با بیان اینکه مقابله با مواد مخدر سابقه بیش از ۱۰۰ ساله، اما پیشگیری از مواد مخدر سابقه حداکثر ۲۰ ساله دارد، خاطرنشان می کند: بسته های پیشگیری از اعتیاد در کشور با استانداردهای بین‌ المللی همخوانی دارد و اینگونه نیست که جمهوری اسلامی به تنهایی بسته ها را توزیع کند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان ادامه می دهد: در حوزه پیشگیری اولیه از اعتیاد ما هر ساله مکلف هستیم جمعیت هدف را تحت پوشش قرار دهیم، البته معتقدم هم از جهت کیفی و هم سطح پوشش، نقایص فراوانی داریم که سیاست‌گذاران باید در این باره چاره اندیشی کنند.

وی گفت: در تمام عرصه ها وقتی برای یکسال اعتبار کمی در نظر گرفته می شود، نمی‌توان سطح پوشش برنامه ها را افزایش داد.

محمدی آمار معتادان شاغل در استان اصفهان را بیشتر از معتادان بیکار اعلام کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا استراتژی های پیشگیرانه شکست خورده است؟ تاکید می کند: خیر، برخی تفکرات وجود دارد که جرو تفکرات غالب قرار گرفته است.

وی اظهار می کند: واقعیت این است برخی از افرادی که به سمت مواد مخدر می روند دنبال کسب لذت هستند، برخی دیگر برای کاهش استرس اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند و حتی عده ای قصد فرار از واقعیت ها را دارند، پس نمی توان گفت بیکاری عامل اصلی شیوع اعتیاد است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان  تاکید می کند: برنامه های خانواده محور، مدرسه محور و اجتماع محور باید در کشور و استان اجرایی شود و این در حالی است که پوشش برنامه ها تا حدی که باید باشد، نیست.

محمدی با بیان اینکه سال ۹۶ در ارتباط با موضوع زندگی در خانواده ۳۰ هزار و ۲۹۰ نفر و  ۳۷ هزار و در بخش مهارت های زندگی۳۶۰ نفر آموزش داده شدند، خاطرنشان می کند: امسال برنامه های پیشگیرانه را در مناطق حاشیه‌ای کلانشهر اصفهان می بریم.

به گزارش قدس آنلاین، شیوع اعتیاد بین کارگران و افراد تحصیلکرده نشان می‌دهد با وجود اینکه دولت مصرف کنندگان مواد مخدر را بیمار می‌داند، برای تحقق ۲۵ درصدی نرخ اعتیاد طبق برنامه ششم توسعه، موفق عمل نکرده و هنوز آنطور که باید سازمان های مردم نهاد نتوانستند مشارکت اجتماعی کافی را ایجاد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    0 0
    مسئولان هیچ اقدام بازدارنده شاخصی نتوانسته اند انجام دهند