قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: نادر میثاق میگوید:عمل لیپوماتیک باید تحت نظر یک پزشک اموزش دیده و متبحر انجام شود ، در غیر این صورت عواقب خطرناکی خواهد داشت.

لیپوماتیک روش کاهش وزن نیست/پیکرتراشی باید دربیمارستان واتاق عمل انجام شود/پیکرتراشی هم ممکن است  عوارض وحشتناکی داشته باشد

با گذری کوتاه در شبکه‌های مجازی و جست‌وجوی کلیدواژه پیکرتراشی متوجه می‌شویم که تعداد مراکزی که این دسته از خدمات را ارائه می‌دهند، بسیار گسترده است و مخاطبان آن‌ها که بیشترشان را زنان تشکیل می‌دهند سوالات گوناگونی  در گفت‌وگوهای شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند و یا پیگیر انجام آن هستند.

تبلیغاتی که به شما می‌گوید می‌توانید با یک عمل نه چندان سخت به لاغری و تناسب و اندام برسید! بخشی از تبلیغات مراکز زیبایی است که امروزه به وفور در سایت‌ها، فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی به چشم می‌خورد. بر این اساس می‌توان گفت که پیکر تراشی این روزها در زمره کلیدواژه‌های اصلی جذب مخاطب محسوب می‌شود.این درحالی است که هیچکس از تبعات چنین عملهای جراحی غیر ضروری سخن نمیگوید تااینکه ناگهان تصاویری از بدنی مملو از عفونت و چرک وزخم منتشر میشود و گفته میشود که این نتیجه عمل جراحی لیپوماتیک یا همان پیکرتراشی برای زیبایی بیشتر بوده که متقاضی جراحی را تا دم مرگ پیش برده واکنون هم با بدنی مملو از زخم و چرک وعفونت و درد روزگار میگذراند.

اکنون باید پرسید که آیا این عمل مناسب هر فرد با هر شرایط جسمی است؟ آیا صرفا برای کاهش وزن انجام می‌شود؟ یک چنین عملی چه تبعات و مشکلاتی را می‌تواند برای یک فرد بوجود بیاورد؟ همه این‌ها پرسشهایی است که در گفت‌وگوی اختصاصی قدس آنلاین با دکتر نادر میثاق مطرح شده است که می‌خوانید:

*چه کسانی مجاز به عمل لیپوماتیک یا همان پیکر تراشی هستند؟ آیا صرفا برای لاغری انجام می‌شود؟

**روش لیپوماتیک یک روش منحصر به فردی نیست که فکر کنید تبلیغات زیادی که می‌شود می‌تواند معجزه کند و مشکل طرف را حل کند. ولی در حقیقت به این شکل نیست و این هم روشی از ساکشن است. که این کار هم تخلیه چربی است که به صورت سنتی ترش در سابق روش‌های مکانیکی بود که الان هم البته هنوز در حال انجام است.

اما این روزها تکنولوژیکی‌های جدیدی وارد شده‌اند مثل لیزر که لیپوماتیک هم یکی از آن‌هاست.

*لیپوماتیک نسبت به دیگر روش‌های چه مزیتی دارد؟

**حسن این روش این است که چون با کمک پمپ هوا چربی‌ها را تخریب می‌کند آسیب به عروق در این روش خیلی کمتر است خونریزی و امبولی در این روش خیلی کمتراست. مزیت دیگر این روش این است که چون حرارات کمتری ایجاد می‌کند سوختگی در پوست خیلی کمتر اتفاق می‌افتد ولی به هر شکل همه این روش هایی که وجود دارد بیشتر از اینکه خود دستگاه خاصیت درمانی داشته باشد اپراتوری که انجام دهنده این عمل است اهمیت دارد.

*چه بیمارانی  از این روش سود می‌برد؟

**این روش بخصوص روش لیپوماتیک برای کاهش چربی موضعی است مثلا بیماری اضافه وزن دارد و در تعریف چاقی گنجانده می‌شود اصلا سودی از این عمل نخواهد برد چون لیپوماتیک روش کاهش سایز است نه روش کاهش وزن.

آنهم چربی‌های موضعی مثل شکم، پهلو و...انهم زمانی که این چربی‌ها با روش‌های دیگر کاهش وزن از بین نرفته است. اگر بیماری به لحاظ جسمی سالم است و به لحاظ شخصیت روانی و روحی مشکلی ندارد قابل انجام است.

اگر بیماری زمینه چاقی ناشی از بیماری غدد دارد یا کسانی که سن بالایی دارند و بیماری قلبی دارند اصلا از این روش سود نخواهند برد. میانسالی برای این انجام این عمل مناسب است. زیر پانزده سالگی و بالای شصت سالگی اصلا انجام این عمل توصیه نمی شود.

* امکان برگشت این چربی وجود دارد؟

**امکان برگشت درهرکدام یک از روش های کاهش سایز و وزن اگر بیمار رعایت نکند وجود خواهد داشت.

منتها در این روش چون درصد خیلی زیادی از این سلول های چربی موضع مورد نظر خارج می شود بازگشت دوباره چربی خیلی تاخیری است ولی ممکن است این چربی ها در نواحی که ساکشن نشده تجمع پیدا کنند.

*این روش های کاهش وزن بخصوص درلیپوماتیک چقدر یک نیاز روانی است؟

**چون هر کسی که مراجعه کند و بگوید که من می خواهم عمل کاهش سایز داشته باشم به صرف گفته خودش ممکن نیست ما این کار را انجام دهیم ولی به هر شکل اگر انتخاب مراجعه کننده توسط پزشک انتخاب درست و صادقانه داشته باشد قطعا به لحاظ روانی راضی خواهند بود و مزایای زیادی برای بیمار خواهد داشت.

*آیا پیکر تراشی جزو عمل های سخت است؟

**اگر توسط جراحی که اموزش این کار را دیده باشد اصلا عمل سختی نیست چون این عمل باید در بیمارستان و در اتاق عمل انجام شود و نمی شود این عمل را در یک کلنیک و سرپایی انجام داد. اگر همه این موارد رعایت شود نه عمل سختی نیست. در غیر این صورت عمل خطرناکی است و فاجعه ببار بیاورد و حتی باعث عفونت شود.

*اخیرا در فضای مجازی عکس هایی از زنانی منتشر شده که گرفتار عوارض بعد از عمل لیپوماتیک شده اند ایا این تصاویر ساختگی است؟ چون در برخی نام پزشک معالج هم درج شده است؟ آیا می شود این موارد را پیگیری کرد؟

**من هم گفتم این عمل بی عوارض نیست انهم در صورتی که یک متخصص بیمار را عمل نکرده باشد. حتی ممکن است بیمار بخشی از پوستش را از دست بدهد و دچارپارگی احشا شود این عمل هم مثل هر عمل دیگری بی عارضه نیست ما در همه عمل ها ریسک داریم ولی این که می گویید این تصاویر در فضای مجازی چقدر واقعی است بله وجود دارد. ولی گاهی این تصاویر برخی مواقع اغراق امیز است.

برای پیگیری هم می توانند به نظام پزشکی مراجعه کنند و طرح دعوا بکند.

متاسفانه در این زمینه نه پزشکان ما در این خصوص اطلاع رسانی کرده اند و نه رسانه ها در این زمینه کارهای لازم را انجام داده اند. تبلیغات در برخی مواقه گول زننده است من مخاطب باید مطالعه داشته باشم و چشم و گوش بسته وارد این موارد نشوم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.