سرورهادیان:از گذشته‌های دوردرفرهنگ ما ایرانی‌ها «ترمه»،جایگاه خاصی در بین مردم داشته و دارد و برایم دوخت و مراحل آن جذاب است.ترمه، حس اصالت خاصی دارد. هنوزهم اقشار مختلف جامعه به فراخور شرایط اقتصادی شان،ترمه را جزو جهیزیه دختری که به خانه بخت می‌رود مثل یک سنت حفظ کرده‌اند.

می‌توان با اعتماد به نفس روی پای خود ایستاد

«الهام سلیمانی روشناوند»، متولد 1364 که دیپلم فنی و حرفه‌ای در رشته طراحی دوخت دارد.از او در خصوص راه اندازی کارگاه ترمه می‌پرسم، می‌گوید: 18 ساله بودم که ازدواج کردم زندگی خوبی داشتیم. همسرم 14 سال از من بزرگ‌تر بود، اما همه چیز بهم ریخت و من ماندم با مسئولیتی که روزگار برای همیشه به دوش من نهاد، اما اعتماد به نفس و موفقیت امروز در کار را مدیون همسرم هستم.

امام رضا (ع) و واسطه‌ای به نام آستان قدس

او ادامه می‌دهد: چند سال پیش همسرم ورشکست شد و همان زمان شروع کارم با خرید یک چرخ خیاطی ژانومه و دوخت روتختی و رو بالش و لحاف لایکو شروع شد، اما سعید بر اثر سکته مغزی در سن 44 سالگی پس از یک سال و نیم که در کما بود درگذشت. حالا درست دو سال از فوت او می‌گذرد.

حالا از روزهای سخت بیماری همسرش و حمایت آستان قدس در آن روزها برایم تعریف می‌کند ومی افزاید: همسرم به علت سکته مغزی 45 روز در بیمارستان رضوی بستری و در حالت کما بود و من که امکان پرداخت هزینه درمان را نداشتم به حرم رفتم و از امام رضا(ع) کمک خواستم و بسیاری از دوستان و آشنایان گفتند به دیدار مدیران آستان قدس رضوی بروم و مشکلم را با آن‌ها در میان بگذارم. نامه‌ای برای آقای رئیسی نوشتم و بعد ازچند روز مشکلم از سوی ایشان پیگیری شد ومبلغ 62 میلیون تومان هزینه بیمارستان بخشوده شد و همسرم مرخص شد و او برای ادامه درمان به خانه منتقل شد.

حمایت هایی بسیار

وی بیان می‌دارد: از طریق بهزیستی و کمیته امداد برای سایر موارد چون تخت بیمارستانی و سوند وسایرلوازم و...پیگیری شد، که خوشبختانه بهزیستی کمکمان کرد و هزینه خرید لوازم و تخت به ما کمک شد. همچنین از سوی کمیته امداد هزینه‌های دارو و فیزیوتراپی‌ها که گاه 2 تا 3 میلیون هزینه در ماه داشت درتهیه و خرید آن بسیارمرا یاری کرد.

حالا درباره آشنایی‌اش با کمیته امداد برایم روایت می‌کند: از همین جا بود که با کمیته امداد آشنا شدم؛ اما با وجود همه تلاش‌ها، همسرم فوت شد. پس از آن زمان زندگی برایم بسیار سخت‌تر از زمانی که سعید در کما بود، شد.

حمایت کمیته امداد برای ادامه زندگی

وی ادامه می‌دهد: مددکاران کمیته امداد در این مدت با من و خانواده‌ام مرتبط بودند و درجریان شرایط سخت زندگی و وضعیت روحی من بودند.

سلیمانی خاطرنشان می‌سازد: یک وام فوری 3 میلیون تومانی ابتدا برای تسویه اجاره‌ معوقه منزل به من پرداخت شد و بعد از آن یک وام 30 میلیون تومانی که بتوانم زندگی و کار را دوباره شروع کنم.

این بانوی سخت کوش توضیح می‌دهد: با گرفتن این وام کارگاه ترمه را که از قبل هم سررشته‌اش را داشتم راه اندازی کردم، خرید چرخ خیاطی و لوازمی که برای کارحرفه‌ای به آن نیاز داشتم.

از جانماز تا روتختی ترمه

از تعداد چرخ خیاطی و نوع کار ترمه دوزی و موارد استفاده آن که سؤال می‌کنم،اظهار می‌دارد: در این کارگاه 4 چرخ خیاطی داریم و تعداد 15 نفر در کارگاه و منزل خودم و تعدادی هم در خارج از منزل برایم کار می‌کنند.کارهایی از قبیل برش، راسته کردن پارچه‌ها پس از دوخت اولیه، قیچی زدن، سوزن زدن، لایه زدن و....

او می‌افزاید: تولیداتمان در این کارگاه شامل سجاده و جانماز، سرویس پنل 5 تکه‌ای، روتختی، جا جواهراتی و...است.

ترمه و طهورا

 اوادامه می‌دهد: خانه‌ای را اجاره کردم و همراه پدر و مادر و دخترم طهورا در آن جا زندگی می‌کنم.

بخشی از خانه را تبدیل به کارگاه کردم تا مواقعی هم که درمنزل هستم، بتوانم کار کنم.

حالا در باره برند «ترمه طهورا »می پرسم و می‌گوید: نام دخترم طهوراست و امیدوارم بتوانم این برکت زندگی را به بهترین شکل حمایت کنم.

از سختی‌های کار هم این گونه می‌گوید: گاهی به دلیل نوسان‌های قیمت در بازار با مشکلات تولید و فروش مواجه هستم به هرحال این کار نیاز به سرمایه و پاسخگویی به موقع سفارشات مشتری و پرداخت حقوق همه کسانی است که با من کار می‌کنند.

برگزاری نمایشگاه باب الجواد

 او توضیح می‌دهد:برگزاری نمایشگاه هایی که در حمایت از زنان سرپرست خانوار برگزار می‌شود، برای کمک به فروش ما بسیار تأثیرگذار است.

این بانوی پرهمت با اشاره به برگزاری نمایشگاه شب‌های عید در باب الجواد توسط آستان قدس رضوی تأکید می‌کند: این نمایشگاه برای من و مانند من کمک بسیار خوبی برای فروش مستقیم کالای مان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.