مهناز خجسته نیا: سرپرست آب منطقه‌ای خراسان رضوی از تدوین برنامه سازگاری با کم آبی در این استان خبر داد.

فرونشست دشت مشهد به پل قائم رسید

محمد علایی که با وجود دل پر درد از مسئله‌ آب، روز گذشته دست پر جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: این برنامه از هفته آینده توسط استاندار خراسان رضوی به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه سازگاری با کم آبی در خراسان رضوی پنج ساله تدوین شده، افزود: اما عملکرد دستگاه‌ها هر سال طبق تعریف این برنامه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در تشریح جزئیات این برنامه اظهار داشت: تجهیز تمام چاه‌های استان به کنتور هوشمند و تشدید برخورد و مجازات با مالکان چاه‌های غیر مجاز یکی از مصوبات این برنامه است.

وی با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۷۰۰ چاه مجاز در استان خراسان رضوی داریم گفت: از این تعداد تاکنون تنها ۱۰ هزار چاه، مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند.

وی با اشاره به تشدید مجازات مالکان چاه‌های غیر مجاز طبق برنامه سازگاری با کم آبی در خراسان رضوی افزود: متأسفانه‌ تاکنون ۷۲۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در این استان شناسایی شده است در حالی که رقم واقعی چاه‌های غیر مجاز در خراسان رضوی شاید تا دو برابر این تعداد هم باشد.

وی کاهش ۳۰ درصدی آب مصرفی در بخش فضای سبز را از دیگر مصوبات این برنامه ذکر کرد و اظهار داشت: در این راستا تغییر الگوی کشت نیز مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

* اظهار تأسف از وضعیت بغرنج سد دوستی

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این نشست مطبوعاتی که بیشتر به بیان درد دل‌های او نسبت به مسئله‌ آب استان گذشت، اشاره‌ای به وضعیت بغرنج منابع آب استان کرد.

علایی چگونگی تأمین‌ آب مورد نیاز خراسان رضوی در سال ۹۸ را اصلی‌ترین نگرانی خواند و گفت: این در حالی است که وضعیت ذخیره آب در سد دوستی به عنوان تأمین‌ کننده ۷۰ درصد آب شرب مورد نیاز مشهد بسیار تأسف بار است.

به گفته وی امسال کل ورودی آب به سد دوستی از داخل ایران بوده و اطمینان داریم که سال آینده هم هیچ آبی از هریرود به سد دوستی سرازیر نخواهد شد.

* تبدیل بحران آب به مسئله‌ حاکمیتی

این مقام مسئول با بیان اینکه تا چند سال پیش مسئله‌ تأمین‌ آب فقط مسئله‌ شرکت آب منطقه‌ای بود، اظهار داشت: اما به مرور زمان آب به عنوان مسئله‌ معاونت آب وزارت نیرو و بعدها به ترتیب به مسئله‌ وزارت نیرو، دولت و حالا به یک مسئله‌ حاکمیتی تبدیل شده است.

وی توجیه نداشتن بخش آب برای ورود سرمایه‌های بخش خصوصی را یکی از بحران‌های پیش رو خواند و گفت: تنها راهکار عبور از این بحران تبدیل آب به مسئله‌ ۸۰ میلیون ایرانی است.

به گفته وی اگر همه کم آبی را باور کنند و فرهنگ مصرف درست شود دیگر شاهد شور شدن آب، خشک شدن منابع آب، ترک خوردن و نشست زمین نخواهیم بود.

این مقام مسئول با اشاره به آمار ۶ میلیارد متر مکعبی مصرف آب در استان خراسان رضوی افزود: این در حالی است که اگر آب دریای عمان (در فاز نهایی ۱۵۰ میلیون متر مکعب) را هم بیاوریم نمی‌توانیم مشکل کم آبی استان را برطرف کنیم.

وی با اظهار تأسف از افزایش سرانه مصرف آب با وجود رسیدن نشست دشت مشهد به پل قائم اظهار داشت: یکی از دلایل این امر سهم ناچیز هزینه‌های آب و برق در سبد اقتصادی خانوارهاست.

علایی نسبت به تبدیل ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات نیز هشدار داد و گفت: با این احتساب یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان و ۲۸ میلیارد متر مکعب آب در کشور هدر می‌رود.

* ثبت نام ۱۶۰ نامزد برای تصدی پست مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در پاسخ به چگونگی پروسه انتخاب مدیرعامل این شرکت با وجود ثبت نام ۱۶۰ نامزد از کشور گفت: در پی اعلام فراخوان وزارت نیرو ۱۶۰ نفر برای نامزدی این سمت ثبت نام کرده‌اند که بنده نیز بنا به اصرار یکی از مدیران ارشد استان در این لیست هستم.

علایی با بیان اینکه پروسه به آخرین مراحل نزدیک است، افزود: به احتمال بالای ۵۰ درصد خود من در سمت مدیر عاملی باقی خواهم ماند.

وی حمایت تشکل‌های کشاورزی، آبی و محیط زیستی از انتخاب او را سرمایه‌ای برای استان عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی است که در گذشته این دو بخش مثل جن و بسم الله بوده‌اند.

سرپرست آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این جلسه اعلام کرد: تا زمانی که من در این استان مشغول خدمت باشم به هیچ عنوان اجازه نخواهم داد در دشت‌های ممنوعه مجوز حتی یک لیتر اضافه برداشت آب جدید صادر شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.