عملیات ارتش سوریه در مناطق جنوب و جنوب غربی این کشور به منظور آزادسازی مرکز و حومه درعا و قنیطره از دست گروه‌های تروریستی که با پیروزی‌های سریع و گسترده‌ای روبرو بوده رژیه صهیونیستی و جبهه حامیان تروریست‌ها در منطقه را به وحشت انداخته و آنها را به واکنش واداشته است.

پیشروی برق‌آسای ارتش سوریه در جنوب ائتلاف تروریست‌ها را در هم شکست/اسرائیل برای ارسال کمک  به مزدورانش دست به جیب شد

به گزارش قدس آنلاین: عملیات نظامی ارتش سوریه از ۵ روز پیش و پس از آنکه بشار اسد اعلام کرد رایزنی‌ها و مذاکرات نمایندگان روسیه با گروه‌های تروریستی در این مناطق بی نتیجه بوده است آغاز شد.

اهمیت این عملیات از آنروست که با شکست گروه داعش در بیشتر مناطق مرکزی و شمالی سوریه و تضعیف کامل این گروه، از یک سو و شکست کامل و قطعی آنها در عراق، عمالا تنها شریان حیاتی گروه‌های تروریستی باقی مانده در جنوب سوریه مرزهای این کشور با اردن و سرزمینهای اشغالی فلسطین است.

ارتش عراق به سرعت در حال استقرار در مرزهای این کشور با سوریه و اردن و قطع ارتباط داعش از طریق این مرزها با عراق است که امکان جابجایی لجستیکی نیرو و تجهیزات را با عراق از داعش می‌گیرد.

در این شرایط گروه‌های ترریستی که به روند مصالحه با دولت سوریه نپیوسته و حاضر نشدند مناطق تحت کنترل خود را به صورت مسالمت آمیز بازپس دهند، حالا آماج حملات سنگین ارتش سوریه در درعا و قنیطره قرار گرفته‌اند.

این عملیات در شرایطی انجام می‌شود که در ماه‌های اخیر و با شکست داعش در بیشتر مناطق سوریه، رژیم صهیونیستی و آمریکا عملیات تبلیغاتی و رسانه‌ای گسترده‌ای را به موازات فشارهای سیاسی برای جلوگیری از حضور نیروهای مستشاری ایران در مناطق جنوب سوریه آغاز کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی و آمریکا با این ادعا که ایران در حال ایجاد پاگاه های نظامی و موشکی در نزدیکی مرزهای سرزمین‌های اشغالی است، تهران را متهم کردند که به دنبال تسلط بر جنوب سوریه و ایجاد تهدید علیه اسرائیل است.

این فشارها و عملیات روانی و تبلیغاتی به حدی سنگین و گسترده بود که مسکو متحد ایران در سوریه را واداشت تا برای جلوگیری از غلبه این فضاسازی بر میدان نبرد در سوریه، ار یک سو وارد مذاکره با گروه‌های تروریستی مسلط بر این مناطق شود تا آنها را به پیوستن به روند صلح و خورج از این منطقه ترغیب کند و از یک سو نقش اصلی را در حمایت از نیروهای سوریه در جنوب خود ب  عهده بگیرد. بدین ترتیب بهانه حضور نیروهای مستشاری ایران در جنوب سوریه از امریکا و اسرائیل گرفته شود.

حالا اثبات توان نظامی برتر ارتش سوریسه و پیشروی سریع آن در حنوب به ویژه در منطقه درعا نشان می‌دهد تبلیغات اسرائیل و آمریکا درباره نقش نیروهای ایران در عملیات جنوب دروغی بیش نبوده است.

از سوی دیگر حالا نیروهای خارجی از جمله آمریکا و اسرائیل هیچ بهانه‌ای برای حمایت از گروه‌های تروریستی ندارند. این در حالیست که در دو ماه گذشته رژیم صهیونیستی به بهانه پرواز پهپادهای شناسایی نیروهای مقاومت بر فراز لبنان و سرزمین‌های اشغالی بارها پایگاه های نظامی ارتش سورسیه را با این ادعا که مرکاز نظامی و موشکی ایران هستند در مناطق غربی سوریه بمباران و موشک باران کرده بود.

این بار اما دولت آمریکا از همان آغاز آب پاکی را بر دست گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه ریخت و به مخالفان مسلح سوری اعلام کرده است که در مقابله با ارتش سوریه که درحال عملیات برای بازپس گیری مناطق تحت تسلط تروریستها در جنوب و جنوب غرب این کشور است نباید انتظار کمک نظامی داشته باشند.

آمریکا در نامه ای به مسئولان گروه تروریستی ارتش آزاد اعلام کرد نباید تصمیم های خود را بر دخالت نظامی و کمک نظامی آمریکا استوار کنید.

پیشروی‌های برق آسا

عملیات ارتش سوریه بدون کمک خارجی در مناطق جنوب و جنوب غربی بسیار سریع ئو برق آسا بوده است و مناطق گسترده‌ای به ویژه در حومه درعا از دست گروه های تروریستی ظرف کمتر از ۴ روز ازاد شده است. به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های سوریه و منطقه هزاران تن از نیروهای گروه‌های تروریستی بدون درگیری در برخی از روستاها و شهرک‌های ریف درعا خود را تسلیم نیروهای سوریه کرده‌اند.

به گزارش العالم در تله سکر بیش از ۶۰۰ تن از تروریست‌ها و در منطقه کریم ۴۵۰ تن دیگر از آنها یکجا با تحویل سلاح خود را تسلیم نیروهی ارتش سوریه کردند.

این گزارشس حاکیست با وجود ایجاد استحکامات گسترده و سنگین در درعا ارتش سوریه مواضع تروریست‌ها را در درعا در هم کوبیده، شهر را از شرق آن جدا ساخته و راه‌های ارسال تدارکات به آنان را قطع کرده و به گذرگاه مرزی نصیب، رسیده است.

شمار دیگری از تروریست‌ها نیز در مناطق غربی درعا به محاصره ارتش سوریه درآمده‌اند. منابع محلی گزارش داده‌اند که تروریست‌ها در برخی شهرک‌های حومه درعا نیز به نیروهای دولتی پیام داده اند که حاضر به پذیرش تمامی شروط دولت دمشقو و تسلیم بدون قید و شرط هستند.

هدف ارتش سوریه در این عملیات تحت کنترل گرفتن مرزهای سوریه و اردن و همچنین بازگشایی «گذرگاه تجاری نصیب» نیز از دیگر اهداف ارتش سوریه در عملیات درعا است.

دفع حمله تروریستی به مناطق نظامی در حومه قنیطره

نیروهای ارتش عربی سوریه بامداد امروز با گروه‌های تروریستی که به محور "جبا - ام باطنه" نفوذ کرده بودند تا مناطق نظامی در اطراف روستای جبا را هدف حملات تروریستی خود قرار دهند، درگیر شدند.

نیروهای سوری موفق شدند بعد از کشتن تعدادی از تروریست‌های مهاجم و فرار ما بقی آن‌ها به سمت روستای "الحمیدیه" جایی که گروه‌های تروریستی وابسته به جبهه النصره مستقر هستند، این حمله را دفع کنند.

گروه‌های تروریستی مستقر در حومه قنیطره از حمایت مستقیم رژیم صهیونیستی برخوردار هستند.

شکاف میان تروریست‌ها

عملیات ارتش سوریه در جنوب و پیروزی‌های سریع این نیروها از یک سو و خودداری آمریکا از کمک به ارتش آزاد و ناتوانی متحدان عرب منطقه‌ای تروریست‌ها از ارسال کمک به سرعت ائتلاف میان گروه‌های تروریستی حاضر در این منطقه را که ذیل پرچم ارتش ازاد سوریه فعالیت می‌کردند در هم فروپاشیده است.

بنا بر گزارش‌ها در جبهه جنوب تلاش امنیتی به طور گسترده در زمینه نفوذ در صفوف افراد مسلح صورت گرفته است، افراد مسلح شامل ترکیبی از ۵۰ گروه بودند که به رغم اینکه با یکدیگر ائتلاف کرده بودند اما با تلاش امنیتی دوباره از یکدیگر متلاشی شدند و حتی این از هم گسیختگی و نفوذ امنیتی به سطح فرماندهان گروههای مسلح رسید که در نتیجه آن اطلاعات زیادی ارائه دادند و سبب تسهیل نبرد و رسیدن ارتش سوریه به اهداف شد.

گروه‌های مسلحی همچون «لواء الیرموک»، «لواء المهاجرین و الانصار»، «الویه الفرقان»، «قوات تحالف الجنوب»، «لواء المهام الخاصه»، «فرقه الحمزه»، «لواء فجر الاسلام»، «جبهه ثوار سوریا» و چندین گروه ترویستی دیگر که برای حفظ منطقه جنوب با هم ائتلاف کرده بودند در همین چند زور زیر فشار حملات ارتش سوریه بار دیگر دچار اختلاف و درگیری شده و ائتلافشان در هم شکسته است.

سرعت پیشروی ارتش سوریه و شکست گروه‌های تروریستی در این مناطق به حدی بوده که شاید خود آمریکایی‌ها هم تصور آنرا نمی‌کردند و به همین دلیل هم از این گروه‌ها حمایت نکردند.

اما تحولات سریع منطقه روز گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را بر آن داشت تا با همتای روس خود تماس گرفته و از پیشروی‌های ارتش سوریه ابراز نگرانی کند. وی ادعا کرد که عملیات ارتش سوریه در جنوب نقض آشکار آتش‌بس است و آمریکا از نزدیک بر اوضاع نظارت دارد.

اسرائیل دست به جیب شد

موضع واشنگتن اما از یک سو باعث خشم رژیم صهیونیستی شده که از نگاه انها در حال معامله با روسیه است و از سوی دیگر نتانیاهو را بر ان داشته تا دست به جیب شده و جای آمریکا را در ارسال کمک به این گروه های تروریستی بگیرد.

ارتش رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) اعلام کرد که طی یک عملیات ویژه شبانه، برای معارضان و تروریست‌های مستقر در بلندی‌های جولان، کمک ارسال کرده است.

این در حالیست که شب گذشته ارتش سوریه در پاکسازی شهرک‌های «بصر الحریر و ناحته» در شرق درعا انباری از  سلاح‌های ساخت رژیم صهیونیستی کشف و ضبط کرد که شامل انواع خمپاره و آر پی جی، موشک‌های تاو ساخت آمریکا و مقادیر بسیار زیادی انواع گلوله است.

ارتش سوریه در این دو شهرک، مقرهای جدیدی ایجاد کرده که از آن به عنوان مراکز پشتیبانی در عملیاتهای آتی استفاده خواهد کرد.

آزادسازی بصر الحریر و ناحته از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چرا که این شهرکها از بزرگترین مقرهای تروریستها در ریف شرقی درعا و نقطه وصل ریف جنوب شرقی درعا با مرزهای اردن و منطقه «اللجاخ» در شمال درعاست.

با آزادسازی این شهرکها، خطوط امدادرسانی تروریستها قطع و با پاکسازی بصر الحریر، جاده «ازرع-سویداء» که از سال ۲۰۱۳ بسته شده بود، مجددا ًبازگشایی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.