قدس انلاین : بزرگترین ماراتن علمی کشور امسال با حضور 91هزار و 681 داوطلب و در 21 شهر و 30 حوزه در خراسان رضوی برگزار شد.

91 هزار و 681 دواطلب خراسان رضوی در کنکور امسال شرکت کردند
قدس انلاین : هر ساله چند روزی در نیمه تیرماه رقابت نفس‌گیر نوجوانانی که تا دیروز پشت نیم‌کت‌های مدرسه بودند، خبرساز می‌شود که اکنون برای حضور در عرصه‌های مختلف آموزش عالی با هم رقابت می‌کنند

صبح پنج‌شنبه روز داوطلبان رشته‌های علوم انسانی، ریاضی و هنر بود و جمعه صبح داوطلبان رشته علوم تجربی و عصر هم داوطلبان زبان انگلیسی برای به دست آوردن صندلی‌های دانشگاه به رقابت می‌پردازند.

تصویر همیشگی کنکور حضور مادرانی است که پشت درهای کنکور مشغول دعا برای فرزندانشان هستند و آنان را حتی در این لحظات تنها نمی‌گذارند؛ هرچند اغلب داوطلبان به تنهایی می‌آیند.

حضور 91 هزار و 681 خراسانی در کنکور سراسری 

نماینده سازمان سنجش در دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد درباره تعداد شرکت‌کنندگان کنکور سراسری در خراسان رضوی می گوید: تعداد کارت های صادر شده در خراسان رضوی 91 هزار و 681 نفر است که 59 درصد را خانم ها و 41 درصد را آقایان تشکیل می دهند همچنین برای 48 هزار و 514 نفر در مشهد کارت صادر شده است.

وی با بیان اینکه گروه آزمایشی تجربی با 52 درصد بیشترین میزان داوطلبان را دارد بیان می کند: علوم انسانی با 17 درصد، علوم ریاضی با 10 درصد و گروه آزمایشی هنر و زبان با 21 درصد میزان شرکت کنندگان کنکور سراسری سال 97 در خراسان رضوی است.

گنجعلی با اشاره به اینکه 21 شهر و 30 حوزه د ر خراسان رضوی مجری برگزاری آزمون کنکور سراسری است عنوان می کند: در مشهد درصد خانم های شرکت کننده در کنکور سراسری بیشتر شده که 61 درصد را خانم ها و 39 درصد داوطلبان را آقایان تشکیل می دهند.

رشد 12.5 درصدی شرکت‌کننده‌ها در کنکور

 نماینده سازمان سنجش در دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه امسال 12.5 درصد تعداد شرکت‌کننده‌ها افزایش داشته است می گوید: صندلی خالی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور وجود دارد و بسیاری از رشته‌ها حتی بدون آزمون است و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند اما برای دانشگاه دولتی همچنان رقابت است.

وی تصریح می‌کند: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه خیام، آموزشکده الزهرا، جهاد دانشگاهی مشهد و دانشگاه فنی شهید منتظری حوزه‌های برگزاری آزمون در مشهد است و حدود 57 درصد از داوطلبان در دانشگاه فردوسی مشهد آزمون کنکور را می‌دهند.

جا ماندن از یک سال تلاش

ساعت 8 صبح است و درب ورودی حوزه امتحان بسته می‌شود و خانواده‌ها یا گروهی با یکدیگر و یا به تنهایی در گوشه‌ای از محوطه دانشکده زیراندازی پهن کرده‌اند و مشغول ذکر و دعا هستند. برخی آرام زیرلب صلوات می‌فرستند و برخی ادعیه سفارش شده را می‌خوانند. گرم تماشای خانواده های داوطلبان هستم که از سمت ورودی دانشکده سروصدایی بلند می‌شود. دو دختر جوان دیر رسیده‌اند و مراقب سالن اجازه ورود به آنان نمی‌دهد و هرچه زحمت یک ساله‌شان را به رخ مراقب سالن کشیدند، فایده نداشت.

به زیرسایه درختی پناه می‌برم و کنار دو مادر می‌نشینم و چند دقیقه‌ای هم‌کلامشان می‌شوم. مادر فاطمه تسبیح به دست دارد و مدام ذکر می‌گوید و مادر سپیده هم مدام در رفت‌وامد است و نگران اضطراب دخترش است و می‌گوید: دیشب که برای دخترم یاسین می خواندم آرام بود اما امروز به خاطر ترافیک اطراف دانشگاه استرس زیادی به او وارد شد.

او ادامه می‌دهد: سپیده از حضور من در دانشگاه و انتظار برای او اطلاعی ندارد با این حال من برای اینکه خیال خودم راحت باشد دوست داشتم منتظر آمدنش از سر جلسه کنکور بمانم.

این مادر دلسوز با بیان اینکه دخترش یک سال از عمر خود را برای کنکور گذاشته، بیان می‌کند: دخترم یک سال از بهترین دوران زندگی خود را برای کنکور گذاشت و به خاطر استرس کنکور و عدم تحرک اضافه وزن پیداکرده است و این استرس نیز به تمام خانواده منتقل شد.

کمی آن‌طرف‌تر پدری نشسته و مشغول دعاخواندن است. حسین بیابان‌گرد چندباری هست که دخترش را تا پشت در کنکور همراهی کرده و نگران است.

او می‌گوید: دخترم داوطلب کنکور ریاضی است و خوشبختانه اصلا استرس نداشت و امروز برای آرام کردن او نیامده ام به این خاطر که او خیلی قوی و محکم است و حتی او به ما روحیه می‌دهد.

کنکور حذف شود

وی با بیان اینکه دخترش سومین بار است که در کنکور سراسری شرکت می‌کند، ادامه می‌دهد: امیدوارم زودتر کنکور برداشته شود زیرا فیلتر مناسبی برای سنجش نیست و داوطلبان باید بر اساس علایق وارد دانشگاه شوند.

ثانیه‌ها به سرعت می‌گذرد و عقربه‌ها ساعت 10 صبح را نشان می‌دهد. داوطلبان به تدریج از سرجلسه کنکور بیرون می‌آیند و اغلب بر اینکه دروس عمومی آسان و تخصصی‌ها سخت بود موافق هستند.

عمومی آسان و تخصصی سخت بود

مریم رجایی یکی از داوطلبان ریاضی است که در پاسخ به سوال پدرش که شیری یا روباه می گوید: خیلی سخت بود فقط توانستم عمومی ها را پاسخ دهم ، خوش به حال آنها که خوانده بودند.

آرش نیز با بیان اینکه روند برگزاری آزمون خوب بود می گوید: از کنکورم راضی نیستم خیلی سخت بود منتها امید به قبولی دارم.

سعید  مسلمی که پسر ریز نقشی است با اشاره به اینکه دیشب از استرس زیاد نتوانستم بخوابم بیان می‌کند: به جز چند درس تمام دروس را مطالعه کرده بودم ولی امتحان سخت بود و انتظارش را نداشتم.

موفقیت در کنکور زندگی 

کنکور در ایران به یک غول تشبیه می شود که راه رسیدن به دانشگاه شکستن شاخ این غول است که عده ای پیروز و عده ای مغلوب می شوند اما این آخر دنیا نیست و قرار نیست با یک آزمون سرنوشت انسان ها تغییر کند، کنکور تنها یک مسیر در زندگی است که می‌تواند شما را به آرزوهایتان نزدیک یا دور کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.