همانطور که در دوره قبلی جام جهانی در بازی با آرژانتین اشتباه داور یک موقعیت ایده آل را از ما سلب کرد، در بازی با اسپانیا هم قربانی اتفاقات غیر فوتبالی شدیم.

«کی روش» کنار زمین همه حریفان را می ترساند

به گزارش قدس آنلاین، یکی از بازیکنان تیم ملی ایران که در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در پازل اصلی کارلوس کی روش قرار داشت، احسان حاج صفی بود. کاپیتان دوم ایران در این رقابت ها بعد از مسعود شجاعی یکی از نفرات مورد اعتماد کارلوس کی روش بود.  احسان که پیش از شروع رقابت های جام جهانی در تیم باشگاهی‌اش خوش درخشیده بود از ابتدای اردوی تدارکاتی تیم ملی در ترکیه با تاکتیک سرمربی تیم کاملا هماهنگ شد به همین دلیل کی روش وی را به عنوان یکی از مهره های کارآمد تیمش انتخاب کرد و در دو بازی آخر تیمش در مرحله گروهی وی را به عنوان نفر اول تیمش و کاپیتان به میدان فرستاد تا بتواند از توانمندی وی به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

■ بسیاری بر این باور بودند که تیم ایران می توانست با شکست پرتغال زمینه صعود به مرحله بعد را برای خود فراهم سازد؛ به اعتقاد تو چرا ایران نتوانست به دور بعد صعود کند؟
ما توانمندی لازم برای صعود به مرحله بعد را داشتیم اما باید به این نکته توجه کنیم که در فوتبال همه چیز برابر میل و علاقه ما پیش  نمی رود، فوتبال قواعد خاص خود را دارد، در یک بازی ممکن است شما از همه نظر از حریف خود بالاتر باشید اما در نهایت نتیجه به ضرر شما رقم بخورد چون ذات فوتبال غیر قابل پیش بینی است. این اتفاق برای ما هم رخ داد و روی بی رحم فوتبال برای ما به نمایش در آمد اما یک نکته را نباید فراموش کنیم که نتایج ایران در این دوره از بازی ها به قدری قابل قبول بود که بسیاری از مفسران بین الملل در ستایش از تیم ملی ایران لب به سخن گشودند.

■ در جریان بازی با اسپانیا خیلی ها اعتقاد داشتند ما توانمندی لازم برای کسب یک امتیاز را داشتیم اما بر خلاف این روند ما بازی را به تیم رو به رو واگذار کردیم، تصور تو در این خصوص چه بود، ما از نظر فنی با مشکل مواجه شدیم؟
ببینید ما از نظر فنی قابلیت های خوبی داشتیم، تا حدی که اسپانیا در برخی دقایق به ویژه دقایق پایانی در سیستم بازی ما گرفتار شد اما همه چیز در فوتبال به حوزه فنی برنمی گردد، ما در آن بازی بدشانس هم بودیم. سیستم ویدئو چک در آن بازی بلای جان ما شد همانطور که در دوره قبلی جام جهانی در بازی با آرژانتین اشتباه داور یک موقعیت ایده آل را از ما سلب کرد، در بازی با اسپانیا هم قربانی اتفاقات غیر فوتبالی شدیم.

■ در بازی با پرتغال برخی معتقد بودند که حضور تو در ترکیب تیم ملی می تواند در تغییر نتیجه تاثیرگذار باشد اما با تعویض تو این فرصت از تیم ایران سلب شد، این گفته را قبول داری؟
صد در صد با این حرف مخالفم چون کار لوس کی روش بهتر از هر کسی می توانست در کنار زمین تصمیمات فنی را اخذ کند. تیم ما یک اصل را به درستی رعایت کرد که همه چیز بر عهده سرمربی است و ما به عنوان سرباز باید در اختیار تیم ملی باشیم، مطمئنا من نمی توانم درباره مسائل فنی نظری بدهم چون وظیفه من بازی است و حوزه بازی‌خوانی جزو وظایف من نیست، ما یک سوپرستاره در کنار خط داشتیم که مطمئنا بدون حضور آن شخص نمی توانستیم چنین نتیجه ای را رقم بزنیم.

■ اما حسرت بزرگ برای ایرانی هایی که تماشاگر بازی های تیم ملی بودند این بود که این تیم فرصت استثنایی را از دست داد، فرصتی که شاید دیگر نصیب ما نشود.
این حرف را قبول ندارم، ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم، انرژی و انگیزه ای که نزد بازیکنان ایران بود مثال‌زدنی بود اما در فوتبال همیشه برنده نیستی. فرصت جبران اما برای ما وجود دارد، هانطور که کسی فکرش را نمی کرد ما در گروه مرگ چنین نتیجه ای را به دست آوریم می توانیم در آینده نیز یک اتفاق باورنکردنی دیگر را رقم بزنیم، باید این اصل را بپذیریم که تیم ایران با وجود مشکلات و محدودیت های فراوانی کارنامه قابل قبولی را از خود برجای گذاشت.

■ در شرایط کنونی ایرانی ها انتظار دارند به طلسم ناکامی در جام ملت های آسیا پایان دهید و با اقتدار بر سکوی قهرمانی بایستید؟ آیا این اتفاق رقم خواهد خورد؟
ببینید یک واقعیت را قبول کنید که در فوتبال اگر شما یک توپ صد در صد را تبدیل به گل نکنید ممکن است با همان اتفاق از گردونه یک رقابت بزرگ و بین المللی خارج شوید. ما مطمئنا برای کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های جام ملت های آسیا وارد این مسابقات خواهیم شد اما نباید فراموش کنیم که در جریان این مسابقات نیز ممکن است همان اتفاقی که در دوره قبل رقابت ها رقم خورد یک تصمیم اشتباه و یک ضربه مهلک کار را خراب کند اما ما با اتحاد و همدلی به مصاف این این رقابت ها خواهیم رفت و بزرگترین هدف ما کسب عنوان قهرمانی است اما باید با این واقعیت کناربیاییم که فوتبال قابل پیش بینی نیست.

■ ضرورت حضور کارلوس کی روش در فوتبال ایران به چه اندازه ای است؟  
اگر به دنبال پیشرفت و ترقی هستیم باید روی یک نوار ثابت گام برداریم، ثبات در حوزه فنی تیم ملی می تواند به موفقیت های بعد کمک کند، یکی از نقاط قوت ما در جام ۲۰۱۸ حضور کارلوس کی روش روی نیمکت تیم ملی بود، کی روش در جریان اردوهای قبل از جام و بازی های تیم ملی در جریان بازی های جام جهانی نشان داد که قواعد بازی را به خوبی می داند. بازیکنان ایران وقتی می دیدند فردی نظیر کارلوس کی روش کنار زمین ایستاده است به معنای واقعی کلمه پشتوانه و دلگرمی بزرگی داشتند، کی روش یک برگ برنده بود برای تیم ایران، شما باید داخل زمین بودید و می دیدید که بازیکنان پرتغال چقدر از کی‌روش واهمه داشتند. سرمربی پرتغال کاملا از کی روش واهمه داشت این یعنی یک موفقیت به همین دلیل معتقدم که کی روش به عنوان یک رهبر واقعی باید در ترکیب فنی ایران باقی بماند چون ما روزهای آفتابی بسیار خوبی را با او در پیش خواهیم داشت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.