علیرضا سلیمی اظهار داشت: لوایح چهارگانه همان حلقه‌های  تکمیل کننده FATF  هستند که علیرغم گفته‌های رهبری یکی یکی در صحن مجلس به تصویب می‌رسند. لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، از نظر شکلی ایراد دارد و مغایر اصل ۱۵۸ قانون اساسی است. باید گفت تصویب لوایح چهارگانه و لایحه اصلاح قانون مبارزه با تروریسم، منشاء فشار و تحریم‌های بیشتر به مردم شده و ناخواسته زندگی مردم را به خطر انداخته است.

تصویب قانون مبارزه با تامین مالی ترویسم، چراغ سبزی برای افزایش تحریم‌ها بود

علیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی قدس آنلاین درباره تلاش دولت برای تصویب لایحه قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و لوایح چهارگانه FATF برخلاف اظهارات صریح رهبری در این زمینه، اظهار داشت: نهاد مالی FATF، جمهوری اسلامی ایران را ملزم کرده تا لوایح چهارگانه را به تصویب برساند که یکی از آن چهار لایحه همین قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم است. لوایح چهارگانه همان حلقه‌های  تکمیل کننده FATF  هستند که علیرغم گفته‌های رهبری یکی یکی در صحن مجلس به تصویب می‌رسند. گرچه رهبری فرمودند مجلس قانون مستقل داخلی در این باره به تصویب برساند و نیازی به پیوستن کنوانسیون‌های بین المللی نیست، اما به اظهارات ایشان عمل نشد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: قانون قبلی که درباره مبارزه با تامین مالی تروریسم در سال ۹۴ به تصویب رسیده بود، چه ایرادی داشت که دوباره آنرا اصلاح کردند و ما باید با چه توجیهی لایحه اصلاحی را بپذیریم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: برای ما جای شک و شبهه است که چرا برخی به این سرعت و جدیت به دنبال تصویب این قانون هستند. مقام معظم رهبری همین چند روز پیش درباره عدم لزوم عضویت درکنوانسیون‌های بین المللی صحبت کردند اما شاهدیم که با چه سرعتی این لایحه را برای تصویب به صحن آوردند. نمایندگان اجازه ندارند دستوراتی را که خارج از کشور در باره این گونه قوانین داده می‌شود بی چون و چرا اجرا کنند، زیرا این اقدام آنان با شرافت ما سازگاری ندارد و تصویب این قانون خبط بزرگی است که مجلس انجام داد.

سلیمی همچنین با اشاره به ایراد شکلی لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، تصریح کرد: این لایحه از نظر شکلی ایراد دارد و مغایر اصل ۱۵۸ قانون اساسی است. بدین صورت که لایحه ماهیت قضایی دارد و باید توسط قوه قضائیه تدوین و به مجلس ارسال می‌شد. چند روز پیش، رئیس جمهور نیز در همایش سراسری قوه قضائیه بحث استقلال قوا و قوه قضائیه را مطرح کرد. با توجه به همان اظهارات باید گفت استقلال قوا یعنی اینکه دولت اجازه دهد لوایح قضایی را خود قوه قضائیه به مجلس ارائه دهد. ارسال این لایحه از سوی دولت، صراحتاً دخالت در کار سایر قواست و این مسئله به کشور آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: پیگیری FATF و لوایح چهارگانه در مجلس و دولت و همچنین موضع دولتی‌ها درباره برجام سبب شده تا آمریکایی‌ها تصور کنند ایران از مواضع خود عقب نشینی خواهد کرد، به همین خاطر در حال تشدید فشارهای خود به کشور هستند. اقداماتی همچون تصویب لوایح چهارگانه و لایحه اصلاح قانون مبارزه با تروریسم، منشا فشار و تحریم‌های بیشتر به مردم شده و ناخواسته زندگی مردم را به خطر انداخته است. در شرایطی که غربی‌ها به برجام عمل نکردند چرا تصویب این لوایح در دستور کار قرار می‌گیرد و با این سرعت در حال تکمیل حلقه‌های بعدی آن هستند.

سلیمی تاکید کرد: نمایندگانی که به سرعت درصدد ارائه اینگونه لوایح به مجلس و به تصویب رسیدن آنها هستند، در واقع با این اقدام به خارج از کشور پالس می‌دهند. تصویب لایحه قانون مبارزه با تامین مالی ترویسم چراغ سبزی بود تا در راستای آن فشار و تحریم‌ها بیشتر شود.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.