اهواز_ معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، شایعه صادرات آب به کشورهای عراق و کویت را تکذیب کرد.

سازمان آب و برق خوزستان صادرات آب به عراق و کویت را تکذیب کرد/ شکستگی خط انتقال آب غدیر به آبادان و خرمشهر ترمیم شد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، "مصطفی شبه" با تاکید بر اینکه هیچ قراردادی در این زمینه با کشورهای همسایه منعقد نشده است، گفت: در مجموعه تاسیسات موجود، امکان اینکه شکستگی هایی رخ دهد و از آن در شبکه های مجازی بهره برداری سوء شود وجود دارد، بنابراین ضمن تکذیب هرگونه انتقال آب به خارج از کشور، صراحتاً اعلام می کنیم که چنین چیزی واقعیت ندارد.

وی، شوری آب در شهرستان های آبادان و خرمشهر را ناشی از دو عامل تاثیر "مد" دریا روی کارون و برداشت های آب در بالادست توسط شرکت های نیشکر و سایر کشت ها در این حوضه دانست و خاطرنشان کرد: احداث بند مارد در نقطه انتهایی بستر رودخانه کارون به منظور جلوگیری از تاثیر مد دریا، یکی از اقدامات موثری است که سازمان آب و برق خوزستان از چند ماه قبل آغاز و در هفته گذشته به اتمام رساند.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از مد دریا پشت این بند محبوس مانده؛ از چند روز قبل برای تخلیه آن از طریق ایستگاه پمپاژ مارد اقدام کرده ایم که با تخلیه تدریجی آن شاهد کاهشEC  و شوری آب هستیم و همچنان هم ادامه خواهد داشت.

شبه ادامه داد: با پیگیری هایی که در حال انجام است، برداشت های بالادست توسط شرکت های نیشکر و کشت های شلتوک در پایین دست کارون کنترل شده و در حال پایش است. وی اظهار امیدواری کرد، با کاهش اثرات منفی بالادست، شاهد بالا رفتن کیفیت آب شهرستان های آبادان و خرمشهر باشیم.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به شکستگی خط انتقال آب غدیر به آبادان و خرمشهر در روزهای اخیر گفت: با تلاش هایی که به صورت شبانه روزی در مجموعه عوامل موثر سازمان آب و برق خوزستان انجام شد، خط لوله غدیر ترمیم و در حال حاضر انتقال آب به آبادان و خرمشهر از طریق لوله مذکور از سر گرفته شده است.

سازمان آب و برق خوزستان هیچ برنامه ای برای انتقال آب به کشور عراق ندارد

"صابر علیدادی" معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز با اشاره به فیلم منتشر شده در فضای مجازی با موضوع انتقال آب به کشور عراق با تصریح بر این که سازمان آب و برق خوزستان هیچ برنامه ای برای انتقال آب به کشور عراق ندارد، گفت: خط لوله منتشر شده در فیلم، مربوط به خط آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر است.

وی با اشاره به شکسته شدن شیرهای تخلیه هوا در این خط انتقال آب تصریح کرد: همانگونه که در فیلم مشخص است، شیرهای تخلیه هوا توسط اهالی بومی منطقه شکسته شده و از آب آن به صورت غیرمجاز برای مصارف کشاورزی و احشام استفاده می شود.

علیدادی، دلیل عمده کاهش دبی و فشار در خط انتقال آب به شهرهای آبادان و خرمشهر برای تامین پایدار آب را برداشت های غیرمجاز اهالی منطقه دانست.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با توجه به تنش های آبی موجود و بحران در تامین پایدار آب شهرهای آبادان و خرمشهر تصریح کرد: سازمان آب و برق خوزستان هیچ برنامه ای برای انتقال آب به کشور عراق را ندارد.

وی هرگونه شایعه پراکنی مبنی بر انتقال آب به خارج از کشور را رد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.