قدس آنلاین- سید حبیب قاآنی: ساخت هتل یکی از سنگین‌ترین سرمایه‌گذاری‌هااست که این میزان سرمایه‌گذاری در مشهد به نسبت دیگر شهرها بسیار بالاست. برای ۲۰۰ هتل ساخته شده در مشهد حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و حال آنکه ۲۰۰ هتل در حال ساخت داریم که هزینه‌های ساخت آنها به مراتب بیشتر می باشد.

صنعت هتلداری مشهد در مرز ورشکستگی/۲۷۴ پروژه در دست احداث!

به گزارش قدس آنلاین، در چند سال اخیر موضوع اشباح شهر مشهد به ساخت هتل بسیار جدی در محافل گردشگری مطرح است وبسیاری از هتل ها و هتل آپارتمانها و دیگر نمونه های این حوزه در شرایط چندان خوبی بسر نمی برند وبرخی آماده فروش  وبرخی ورشکسته می باشند. با افزایش بی‌رویه هتل‌ها  طی۵ سال اخیر هرسال، حدود ۲۵ درصد به ظرفیت هتل‌ها در مشهد افزوده می‌شود وبه همان نسبت ظرفیت اشغال  کاهش یافته است که همین امر باعث شد آذرو دی‌ماه سال گذشته حدود ۶ تا ۷ هتل در مشهد رسما تعطیل شدند.

*۲۷۴ هتل جدید در راه است

علی رغم شرایط نه چندان خوب هتل ها، ولی همچنان این حوزه شاهد ورود رقبای جدید در خود می باشد بنحویکه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از پیشرفت بالای ۶۰ درصد۲۷۴ هتل در استان خبر داد.

ابوالفضل مکرمی فر در جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با استاندار خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: تعداد ۲۷۴ هتل در حال ساخت استان پیشرفت فیزیکی بیش از۶۰ درصد وجود دارد و بیش از ۸ هزار ملیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است و با بهره برداری از این واحدها ۲۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

* هتل نسازیم

اما رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی معتقد است که سرمایه‌گذاری در بخش هتل باید متوقف و به بخش ایجاد مراکز تفریحی در مشهد متمرکز شود.

محمد قانعی اظهار کرد: سرمایه گذاری در بخش هتل سازی مشهد، باید متوقف و در بخش تفریحی که باعث ماندگاری بیشتر مسافر می‌شود، انجام شود؛ در واقع بیش از حد نیاز هتل و مجموعه اقامتی ساخته‌ایم و اکنون فضاهای تفریحی که ماندگاری مسافر را افزایش می‌دهد ضروری است.

وی در خصوص ایجاد فضاهای تفریحی در هتل‌ها مطرح کرد: هتل داری، صنعتی مرتبط با مهمانداری و پذیرایی از مهمان است اما در کنار این صنعت، هتل‌ها می‌توانند فضاهای تفریحی نیز داشته باشند که از جمله آن می‌توان به برگزاری جشن‌ها، جشنواره‌ها، تئاتر، اجرای موسیقی‌های محلی اشاره کرد و هتل‌ها باید از هر آنچه با آداب و سنت ما همخوانی داشته باشد و متناقض با آن نباشد می‌توانند بهره ببرند.

*۵۰ درصد هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها خالی است

نائب رئیس اتحادیه هتل آپارتمان و مهمانپذیران مشهد هم با اشاره به اینکه در اکثر ایام سال ۵۰ درصد هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها خالی است گفت:در مشهد مشکل عدم مدیریت ظرفیت های موجود را داریم به طوریکه واحدهای غیر رسمی در ایام پیک کاری تحت عنوان رسمی فعالیت می کنند که این به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح در مبادی ورودی شهر است و باعث می شود گردشگران به مراکز غیر رسمی هدایت شوند.

آجیلیا عمده مشکلات هتل آپارتمان ها را وجود تعداد زیادی واحد های اقامتی غیر مجاز در سطح شهر مشهد دانست وافزود: چنین شرایطی باعث رقابت ناسالم در این صنعت گردیده و فضای کسب و کار را در این رشته به مخاطره انداخته و متاسفانه واحدها به حداقل درصد اشغال معقول و منطقی با نرخ مصوب در طول سال نمی­ رسند و در نتیجه متضرر گردیده و آسیب می بینند

آجیلیان با بیان اینکه نبود فضای رقابتی در مشهد به صنعت گردشگری لطمه می زند، اظهارداشت: باید به ۱۲۰ هزار تخت غیر رسمی در مشهد وجود ۶۰۰ واحد زائرسراها و اقامت گاههای دولتی و غیر دولتی، ۵۰۰ خانه مسافر ساماندهی شده و ۷ هزار واحد مسکونی که مسافر اسکان می دهند را اضافه کرد که عمده انرژی اتحادیه صرف شناسایی و برخورد با اینها می شود.

*نسخه برون رفت از بحران ؛واحد های ارزان قیمت

فعالان عرصه گردشگری در کلان شهر مشهدمعتقدند با توجه به فعالیت۲۰۰هتل در این شهر میلیاردها دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش هزینه شده است، حال آنکه با توجه به گرایش مسافران و گردشگران خاص به این واحدها، تداوم سرمایه گذاری در این بخش به طور حتم با نبود مسافر برای پر شدن تخت های هتل نتیجه ای جز شکست سرمایه گذاری در پی نخواهد داشت.

ساخت هتل آن هم در شهری که حدود ۸۰درصد مسافران آن به قول متولیان و فعالان عرصه گردشگری این شهر از طبقه متوسط به پایین هستند، به طور حتم برنامه مناسبی نیست زیرا نوع و جنس مسافران ورودی، ساخت واحدهای اقامتی ارزان قیمت و سرمایه گذاری دراین را بیشتر می طلبد و نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.