در این مطلب به بررسی صحت و سقم این باور می‌پردازیم که "کثرت مباشرت جنسی" راز تندرستی و طول عمر است ...

"باور غلط جنسی" که باعث کاهش طول عمر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سلامت "قوای جنسی" یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سلامت جسمی و روحی افراد است و بروز هرگونه اختلال، ضعف و بیماری جنسی می‌تواند بر تمام مؤلفه‌های سلامتی افراد مؤثر باشد و حتی زمینه‌ساز ابتلا به بسیاری از بیماریها، فشارهای عصبی و بیماریهای روحی و روانی نیز شود.

دقیقاً به همین دلیل است که تمام مؤلفه‌های "سلامت جنسی" از اهمیت مضاعفی برخوردارند و بخش زیادی از کیفیت زندگی‌ زناشویی به همین مسئله وابسته است؛ از سوی دیگر، ریشه بسیاری از مشکلات زوجین را باید در مسائل جنسی و میزان دانش و توانمندی عملی زن و مرد در برآوردن صحیح و کامل نیازهای جنسی یکدیگر جست‌وجو کرد.

بر همین اساس در منابع طب سنتی و طب اسلامی به مسئله سلامت و قوای جنسی توجه ویژه‌ای شده و دستورالعمل‌ها، راهکارها، تذکرات و تدابیر تغذیه‌ای بسیار دقیق و ریزی در این حوزه ارائه شده است.

اما یکی از مشکلات جدی زوجین در جامعه امروزی ما نیز "ناتوانی و ضعف قوای جنسی" است که در واقع زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات جسمی و روحی بعدی نیز می‌تواند باشد؛ از این رو توجه و تسلط به روشهای غلبه بر ضعف قوای جنسی و روشهای صحیح ارضای نیازهای جنسی از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

از سوی دیگر متأسفانه به‌دلیل برخی معذوریت‌های بی‌دلیل و حیای بی‌جا در فرا گرفتن دانش و توانمندی‌های لازم و ضروری در روابط جنسی زوجین باعث شده که بسیاری از افراد متأهل از همین منظر دچار آسیب‌ها و چالش‌های جدی و بعضاً غیرقابل جبرانی در زندگی مشترک خود شوند!

این مسئله در حالیست که در دین مبین اسلام از به‌خرج دادن "حیای بیجا" در فرا گرفتن و سؤال کردن موضوعات ضروری از این دست به‌شدت نهی شده است به‌گونه‌ای که در سیره پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم و ائمه اطهار علیهم السّلام شاهد صراحت و بیان بسیار دقیق و ریز موضوعات مربوط به زندگی زناشویی و بُعد جنسی روابط زن و مرد هستیم؛ در کلام معصومین علیهم السلام تمام مسائل ضروری جنسی زن و مرد به‌صراحت و با تمام جزئیات و لوازم آن بیان شده است و همین احادیث صحیح‌السند در حوزه موضوعات جنسی زوجین برای جامعه امروز ما نیز بسیار ضروری و راهگشا است.

بر همین اساس تلاش داریم در بخش "طب سنتی" باشگاه خبرنگاران تسنیم در قالب سلسله‌اخبار و گزارشهایی کوتاه و خواندنی به مرور دستورات دینی در کلام معصومین علیهم السلام و آموزه‌های طب ایرانی ــ اسلامی درباره موضوعات و مؤلفه‌های بُعد جنسی زندگی زناشویی بپردازیم تا از این رهگذر شاهد کاهش تنش‌های زناشویی باشیم که بستر و زمینه آن، اختلالات و ناتوانی‌های جنسی است.

بیشتر بخوانید: آیا زیاده‌روی در "آمیزش جنسی" خطرناک است

بیشتر بخوانید: نحوه تهیه معجونی قوی برای تقویت "قوای جنسی"

در این مطلب قصد داریم به بررسی صحت و سقم مطالب و تبلیغاتی بپردازیم که مدعی "اثرات مثبت کثرت مباشرت جنسی" هستند.

حتما همه ما در مرور روزانه اخبار و مطالب مختلف در فضای مجازی و در لابه‌لای مطالب آموزشی کانال‌ها و سایت‌های مختلف در حوزه مسائل زناشویی و ... با جملاتی از این دست برخورد کرده‌ایم "ثابت شده مردانی که فعالیت جنسی زیادی دارند، بیشتر عمر می‌کنند"، "کثرت مباشرت جنسی راز طول عمر شماست"، "تعداد رابطه جنسی هیچ حد و میزانی ندارد و هر مقداری که دوست دارید، می‌توانید در طول هفته رابطه جنسی داشته باشید و این امر حتی به طول عمر شما نیز کمک می‌کند" و ....

اما آیا مطالبی از این دست واقعاً صحیح هستند و مبنایی علمی دارند؟!

آیا واقعاً کثرت مباشرت جنسی باعث سلامت جسم و طول عمر انسان است؟!

آیا هیچ مرزی برای تعداد و دفعات نزدیکی جنسی در طول هفته یا ماه وجود ندارد و صرفاً میل جنسی افراد، تعیین‌کننده تعداد دفعات مباشرت جنسی است؟!

در پاسخ به این سؤالات، مروری کوتاه بر منابع طب ایرانی ـ اسلامی خواهیم داشت چرا که در طب ایرانی و منابع دینی، نگاه ویژه‌ای به مباحث زناشویی و مباشرت جنسی شده و این توجه ویژه به‌دلیل تاثیر مستقیم و گسترده این امور در سلامت جسمی و روحی بوده است.

فواصل نزدیکی جنسی چقدر باید باشد

رسول اکرم (ص) در روایتی یکی از کارهایی که باعث طولانی شدن عمر می‌شود را "پرهیز از زیاده‌روی در مجامعت" بیان فرموده‌اند. (طبرسی شیخ، مکارم الاخلاق ص 450)

همچنین امام رضا علیه‌السلام نیز در این زمینه فرموده‌اند: لا تُجامِع اِلا مِن شَبَق یعنی "جز از سر چیرگی شهوت، آمیزش مکن."

امام علی علیه‌السلام هم درباره رموز طول عمر فرموده‌اند: "هر کس طالب ماندن است که البته ماندنی در کار نیست، صبح زود صبحانه بخورد، کفشِ خوب بپوشد، قرض خود را کم کند و با زنان کمتر آمیزش کند."

از سوی دیگر در کتاب "دقایق العلاج" درباره میزان و دفعات نزدیکی جنسی تاکید شده است: "قاعده کلی این است که آنگاه به این کار بپردازند که یک اشتها و هیجان درست و طبیعی در کار باشد (عوامل غیرطبیعی و خارجی باعث تحریک فرد نشده باشد) تا حدی که فرد را از کارهای دیگر باز بدارد؛ کسی که می‌خواهد عمر زیادی داشته باشد باید تا می‌تواند از آمیزش بپرهیزد بنابراین فرد پرتوان نیز باید اندازه نگه دارد و زیاده روی نکند ... ملاک کار در نزدیکی، زیادی منی و گرمی و حرکت آن است زیرا هرگاه منی زیاد شود و کیسه را پر کند، روح نفسانی را به خود می‌آلاید و آن را مشتاق به کار می کند."

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.