تجهیزات پزشکی یکی از صنعت های کشور محسوب می شود که رشد و توسعه آن در گرو حمایت از تولیدکننده داخلی است.

غول‌های واردات تجهیزات پزشکی در انتظار شکست تولیدکننده داخلی/ ایران یکی از ۵ پرچمدار تولید دستگاه دیالیز در دنیا

به گزارش قدس آنلاین،این روزها که نرخ دلار سر به فلک می شود و مشکلات اقتصادی گریبانگیر ملت و دولت شده است باید کاری کرد که بتوان در مقابل فشارها و تحریم های اقتصادی دشمنان قد عَلَم و به سلامت از آن عبور کرد.

به دنبال فشارهای اقتصادی، رهبر معظم انقلاب، امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری کردند تا برای ملت و دولت این تکلیف ایجاد شود که باید محصول ایرانی با کیفیت خرید و از آن استفاده کرد.

یکی از محصولاتی که به دست دانشمندان ایرانی بومی سازی شده است، دستگاه همودیالیز است، این دستگاه نیاز حیاتی بیماران نارسایی کلیوی بوده و به قولی جان این بیماران به این دستگاه وابسته است و تا زمانی که شرایط پیوند کلیه فراهم شود، این بیماران باید از دستگاه دیالیز استفاده کنند تا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

غول‌های واردات تجهیزات پزشکی در انتظار شکست تولیدکننده داخلی/ ایران یکی از ۵ پرچمدار تولید دستگاه دیالیز در دنیا

ایران در زمره ۵ کشور تولید کننده دستگاه دیالیز در دنیا

دانشمندان جوان ایرانی بار دیگر شعار ما می‌توانیم را محقق کردند و موفق به طراحی و ساخت دستگاه همودیالیز شدند، تولید این دستگاه پیش از این در انحصار پنج کشور آلمان، سوئد، ایتالیا و ژاپن بود اما با تلاش محققان و مهندسان ایرانی این انحصار شکسته شد و ایران اکنون یکی از پرچمداران تولید دستگاه همودیالیز در دنیاست.

بهروز سبک دست مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده دستگاه همودیالیز در خصوص این محصول ایرانی که کشور را به جمع ٥ تولیدکننده دنیا در حوزه دیالیز تبدیل کرده است، گفت: این شرکت دانش بنیان با هدف ساخت و طراحی تجهیزات پیشرفته دیالیز راه اندازی شده است.

کیفیت دستگاه همودیالیز ایرانی مشابه برترین برند خارجی

سبک دست با توضیح عملکرد این محصول دانش بنیان ایرانی گفت: بیماران دیالیزی سه بار در هفته و هربار به مدت ۴ ساعت تحت درمان با دستگاه دیالیز قرار می‌گیرند، محصول ساخته شده ایرانی یک دستگاه همودیالیز است که در برخی مراکز درمانی از ۲ سال پیش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: دستگاه همودیالیز ایرانی تمام تائیدیه های کیفی و ایمنی را از مراجع ذی صلاح من جمله اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و مراکز تخصصی  چون مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ کرده است.

غول‌های واردات تجهیزات پزشکی در انتظار شکست تولیدکننده داخلی/ ایران یکی از ۵ پرچمدار تولید دستگاه دیالیز در دنیا

تولید دستگاه همودیالیزی ایرانی افتخاری برای جهان اسلام

وی ادامه داد: مهمترین محصول ما دستگاه همودیالیز است، ما تنها تولیدکننده دستگاه دیالیز در کشور هستیم و در دنیا به طور مستقل فعالیت می کنیم و شرکت دانش بنیان ما به هیچ شرکت یا تولیدکننده خارجی وابسته نیست.

سبک دست تصریح کرد: تولید دستگاه همودیالیز ایرانی به دلیل پیچیدگی و تکنولوژی بالا افتخاری برای ایران و جهان محسوب می‌شود.

دستگاه ایرانی امتحان خود را در مراکز درمانی پس داده است

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان عنوان کرد: شرکت دانش بنیان تولید دستگاه دیالیز ایرانی در پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کند و در طول یک سال گذشته ۷۰ دستگاه در مراکز معتبر درمانی کشور نصب و راه اندازی کرده و در حال خدمت رسانی به بیماران است.

وی گفت: دستگاه همودیالیز ایرانی از نظر کیفی و فنی با دستگاه‌های معتبر و برندهای مشابه خارجی رقابت می‌کند و آزمون‌های مختلفی در مراکز درمانی کشور گذرانده است، آزمون عملکردی و ایمنی دستگاه در ۲ دوره، ۹ و ۶ ماهه در ۲ دانشگاه علوم پزشکی انجام شده و اکنون ۲ سال است که به طور مستمر در چند مرکز درمانی کشور به بیماران دیالیزی خدمت رسانی می‌کند.

غول‌های واردات تجهیزات پزشکی در انتظار شکست تولیدکننده داخلی/ ایران یکی از ۵ پرچمدار تولید دستگاه دیالیز در دنیا

ظرفیت تولید ۵ برابر واردات

سبک دست گفت: ما مجوز بهره برداری و خط تولید این محصول را از وزارت صنت معدن و تجارت اخذ کرده ایم و ظرفیت تولید ما ۲ برابر میانیگین واردات در ۵ سال گذشته است، همچنین قیمت محصول ایرانی ۲۰ درصد زیر قیمت بالاترین برندهای وارداتی است.

وی گفت: ما نه تنها دستگاه همودیالیز تولید می‌کنیم بلکه تمام محصولاتی که در یک مرکز دیالیز مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز در شرکت ما تولید می‌شوند.

سد تحریم را با حمایت از محصول ایرانی می‌توان شکست

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان عنوان کرد: به نظر می‌رسد بهترین راه مقابله با تحریم پولی و ارزی در کشور حمایت از کالاهای ایرانی من جمله دستگاه دیالیز ایرانی و جلوگیری از واردات است.

سبک دست تصریح کرد: بالای ۸۰ درصد قطعات این دستگاه دیالیز ایرانی داخل کشور ساخته می‌شود و به همین دلیل امکان پاسخگویی به تقاضای بازار کاملا وجود دارد و صفر تا ۱۰۰ طراحی و تولید آن به دست دانشمندان ایرانی انجام شده است و دستگاه مهندسی معکوس یا کپی کاری نمونه‌های خارجی نیست البته که در تولید نیم نگاهی به بهترین برندتولیدکننده دستگاه همودیالیز شده است.

وی با اشاره به صادرات محصول دانش بنیان ایرانی گفت: اولین محموله صادراتی خود را به یک مرکز دیالیز در افغانستان صادر کرده ایم.

غول‌های واردات تجهیزات پزشکی در انتظار شکست تولیدکننده داخلی/ ایران یکی از ۵ پرچمدار تولید دستگاه دیالیز در دنیا

درمان از راه دور ویژگی منحصر به فرد دستگاه دیالیز ایرانی

سبک دست با اشاره به مزایای محصول ایرانی نسبت به نمونه خارجی کفت: این محصول، چون ساخته دست دانشمندان ایرانی است، هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش آن در طول مدت بهره برداری بسیار کمتر از نمونه‌های خارجی است وبه همین دلیل هزینه‌های نظام سلامت در کشور کاهش پیدا می‌کد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: دستگاه همودیالیز علاوه بر بخش سخت افزاری، بخش نرم افزاری دارد که در نمونه‌های خارجی حتی اگر هزین‌ههای بالایی به تولیدکننده پرداخت شود نرم افزار دستگاه را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، اما چون همه بخش‌ها از جمله نرم افزار دستگاه همودیالیز ساخته دست دانشندان ایرانی است، امکان استفاده از نرم افزار آن نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: دستگاه همودیالیز ایرانی دارای ویژگی منحصربه فرد شبکه شدن و انتقال داده در مسافت‌های طولانی یا از راه دور است که این امکان را فراهم می‌کند که پزشک از راه دور روند درمان بیمار را بررسی و دستگاه را کنترل کند و اقدام لازم را در لحظه انجام دهد.

غول‌های واردات تجهیزات پزشکی در انتظار شکست تولیدکننده داخلی/ ایران یکی از ۵ پرچمدار تولید دستگاه دیالیز در دنیا

سایه سنگین واردات بر سر تولید داخلی

واردات همیشه یکی از مهمترین دغدغه‌های تولیدکننده داخلی محسوب می‌شود و به اذغان تولیدکننده ایرانی بسیاری از کمپانی‌های بزرگ خارجی به خصوص در تولید محصولی، چون دستگاه دیالیز که دانش و فناوری آن تنها در دست چند کشور توسعه یافته است، در انتظار شکست تولیدکنندگان داخلی هستند و با رصد بازار و استفاده از ترفندهای مختلف تلاش می‌کنند کمر تولید در کشور را خم کنند.

در این میان مسئولان هستند که باید با حمایت از تولید و محدودیت در واردات به تولیدکننده داخلی که گرداننده چرخ اقتصاد در کشوراست کمک کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به واردات دستگاه همودیالیز در کشور، درخواست‌هایی در راستای حمایت از کالای ایرانی داشت و در این باره گفت: انتظار ما این است که با افزایش تعرفه واردات به میزان ۲۰ درصد و خرید مراکز درمانی بتوانیم تولید و فروش خود را افزایش دهیم.

سبک دست عنوان کرد: دستگاه همودیالیز ایرانی نمادی از دانش، مدیریت و سرمایه کشور است و یک سرمایه گذار داخلی از شرکت حمایت می‌کند.

شرط صفر شدن واردات از زبان وزیر بهداشت

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: تولیدکنندگانی که استانداردهای اروپا داشتند، اذعان می‌کنند که واردات محصول مشابه خارجی صفر است، باید در این قبیل کالاها تعرفه بالا برای واردات در نظر گرفته شود و این حمایت دولت است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: واردات نباید صفر شود، چون موجب انحصاری شدن بازار می‌شود و در این صورت کیفیت محصول داخلی کاهش پیدا می‌کند بنابراین باید تعرفه بالا برای محصول خارجی تعیین کرد تا کیفیت و قیمت مناسب باشد.

امید است با حمایت از تولید، کاهش واردات و خرید محصول ایرانی در مراکز درمانی بتوان تحریم‌ها را پشت سرگذاشت و اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشید و همچنین از تولیدکننده داخلی در برابر غول‌های بزرگ واردات حمایت کرد، هر چند که مسئولان در اداره تجهیزات پزشکی صادرات محصول ایرانی را شرط افزایش تعرفه محصول وارداتی مشابه می‌دانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.