قدس آنلاین: مدیرکل راه آهن خراسان گفت: مبادلات کالا با کشورهای آسیای میانه از طریق مرز ریلی سرخس در سه ماهه نخست سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹ درصد رشد داشته است.

رشد ۵۹ درصدی مبادلات کالا با کشورهای آسیای میانه از طریق مرز ریلی سرخس

به گزارش قدس آنلاین، هادی ضیایی مهر افزود : در سه ماهه نخست سال جاری حدود ۶۰۰ هزار تن کالا با ۱۰ هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای میانه مبادله شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۹ درصد رشد داشته است.

 وی ادامه داد: با توجه به مزایای ویژه حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای از جمله ضریب ایمنی بالاتر و میزان آلودگی کمتر، رشد این صنعت سبب کاهش تردد کامیون از سطح جاده می‌شود بطوری که حمل و نقل ریلی مرز سرخس در مقطع زمانی اشاره شده، سبب کاهش ۲۷ هزار دستگاه کامیون از جاده‌ها شده است که این امر باعث صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده ای، آلودگی محیط زیست  می‌ شود.

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: کالاهای مبادله شده در ۳ بخش کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بوده که ۱۸ درصد حجم کالاهای مبادله شده به میزان ۱۰۹ هزار تن کالاهای صادراتی غیر نفتی شامل سیمان، مواد صنعتی، مواد پلاستیکی، مصالح ساختمانی و رنگ و مواد غذایی، انواع خاک صنعتی و معدنی و سایر کالاها بوده است که با حدود ۲ هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیانه میانه به ویژه ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان حمل شده است.

 ضیایی مهر افزود : ۱۲ درصد حجم کالاهای مبادله شده به میزان ۷۱ هزارتن کالاهای وارداتی شامل پنبه، خوراک دام، غلات و مواد صنعتی بوده که با هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن که از کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان وارد کشور شده است و عمدتا در استان خراسان رضوی تخلیه شده است.

وی تاکید کرد: ۷۰ درصد حجم کالاهای مبادله شده به میزان ۴۲۱ هزار تن کالاهای ترانزیتی شامل پنبه، گوگرد، کود شیمیایی بوده که با ۷ هزار دستگاه واگن از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان بارگیری و به مبادی مرزی ریلی به ویژه بندرعباس حمل شده است.

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: با توجه به سیاست راه آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش روابط با همسایگان، همواره بدنبال برقرای تعامل دوجانبه با کشورهای حوزه CIS بوده ایم، بطوری که در سال گذشته و همچنین در سه ماهه نخست سال جاری، جلسات فصلی در سطح مقامات عالی راه آهن و جلسات هفتگی مرزی در سطح ایستگاه بین المللی سرخس با کشور ترکمنستان، برگزار کرده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.