یزد- رئیس اداره بهزیستی اردکان گفت: ۵۰ درصد معلولیت های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی و موارد عقب ماندگی ذهنی شدید، به دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد می شوند.

۵۰ درصد معلولیت هابه دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد می شوند

رئیس اداره بهزیستی اردکان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت:  اجرای طرح غربالگری ژنتیک  از اواسط شهریور ۹۵ توسط بهزیستی و با همکاری مسئولان دفاتر ثبت ازدواج  درشهرستان اردکان به مرحله اجرا درآمده است  و در سال گذشته ۴۸۰  زوج اردکانی ، تحت پوشش طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج  و غربالگری جلوگیری از اختلالات ژنتیکی قرارگرفتند، که از این تعداد ۱۷۷ مورد مشکوک تشخیص داده شده و برای بررسی بیشتر به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده شده اند.

امیر ولی عضدزاده در ارتباط با طرح غربالگری ژنتیک  گفت: تمام افرادی که می خواهند ازدواج کنند پیش از ازدواج به وسیله یک پرسشنامه غربال  می شوند و مشاور آموزش دیده‌ با پرسشنامه هایی، ازدواج های پرخطر را مشخص کرده و پس از آن در صورت نیاز برای بررسی های بیشتر به مرکزهای مشاوره ژنتیک ارجاع داده می شوند، که پس از این مرحله، زوج ها مختار هستند تا به منظور اطمینان خاطر، آزمایش ها و بررسی های تکمیلی لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: مشاور ژنتیک همزمان با تهیه و تکمیل این پرسشنامه، آگاهی های لازم در این باره را به خانواده ها می دهد و سعی می‌کند تا با ارتقای آگاهی و دانش زوج ها در این زمینه، بستر لازم برای یک تصمیم گیری صحیح را فراهم آورد تا زوجین با اطمینان خاطر و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، نسبت به فرزندآوری اقدام کنند.

عضدزاده هدف ازاجرای این طرح را کشف به موقع ازدواج‌های پرخطر و ارائه راهکارهای مناسب، کاهش شیوع و بروز معلولیت‌های ناشی از ازدواج‌های فامیلی، افزایش دسترسی مناسب به مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، ترغیب افراد در معرض خطر به مراجعه به منظور انجام مشاوره ژنتیک بر شمرد و افزود: نزدیک به ۵۰ درصد معلولیت های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی و موارد عقب ماندگی ذهنی شدید، به دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد می شوند.

وی یادآور شد: تولد یک فرد معلول، هزینه های مادی و عاطفی بسیاری را بر خانواده و جامعه تحمیل می کند که در طرح غربالگری ژنتیک سعی بر آن است تا  با شناسایی ازدواج های پرخطر و ارائه راهکارهای مناسب در جهت کاهش معلولیت گام برداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.