مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اعلام این خبر که موزه مقاومت بخش جدیدی است که در حال راه‌اندازی آن هستیم، گفت: این موزه، همزمان با دهه فجر افتتاح خواهد شد و همچنین تا پایان دهه فجر هم ۶ موزه جدید دفاع مقدس در ۶ استان راه اندازی می‌شود.

اعزام هیأتی به فرانسه برای انتقال هواپیمای پرواز امام(ره)  به ایران

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری علی اصغر جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پیرامون تشریح ویژه برنامه‌های تابستان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امروز دهم تیرماه در ساختمان شهدای این موزه برگزار شد.

جعفری با اشاره به فعالیت ها و برنامه های تابستان امسال موزه اظهار کرد: تغییر شیفت کاری در ایام تابستان از مهمترین اتفاقاتی است که همزمان با شروع این فصل اتفاق می‌افتد و طبعا برنامه‌های ما نیز دچار تغییراتی می‌شوند. طی همین تغییر ساعات کاری موزه از 9 الی 22 است. همچنین 100 نفر از سرداران، جانبازان و پیشکسوتان دفاع مقدس به موزه دعوت شده اند تا روایتگر جنگ باشند و قرار است هر هفته چندین تن از پیشکسوتان به روایتگری روزهای جنگ بپردازند.

وی در ادامه افزود: از  دیگر برنامه‌های ما پخش تصاویر مربوط به جنگ روی پرده آبی است و تصویرهای سه بعدی بر مسجد خرمشهر منعکس می‌شود. همچنین ۱۰ گروه تئاتر خیابانی به اجرای ۱۰۰ اجرا در پردیس سوسنگرد و خیابان سرو می پردازند. علاوه بر این سه شنبه های کتاب اجرا می شود که این هفته قرار است به نقد کتاب «دختر لوطی» نوشته شهریار عباسی پرداخته شود. ضمن این که قرار است جلسات نقد کتاب و فیلم با حضور منتقدان برگزار شود. جشنواره «طعم جبهه» دیگر برنامه ماست که از 17 تیرماه به مدت ۶ هفته برگزار می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند در این برنامه فرهنگی شرکت کنند. همچنین ۲۰ عنوان کتاب جدید با محوریت دفاع مقدس از سوی انتشارات موزه منتشر خواهد شد و کتابخانه دیجیتال دفاع مقدس نیز راه اندازی شده است.

جعفری تصریح کرد: برپایی نمایشگاه کاریکاتور «پایان یک توهم» در گالری فکه با نمایش مجموعه‌ای از کاریکاتورهای برگزیده جهان درباره داعش، برگزاری جشنواره موسیقی حماسی اقوام و انتشار نشریه فرهنگی ـ هنری سرو از دیگر برنامه‌های ماست. برنامه تلویزیونی «روبه‌روی ماه» در قالب ۱۰۰ برنامه با همکاری شبکه آموزش به نقد کتاب‌های دفاع مقدس می‌پردازد و در فضای بیرونی موزه نیز فروشگاه‌هایی داریم که کالاهای ایرانی را با شعار حمایت از کالای ایرانی در اختیار مردم قرار می دهد.

جعفری تأکید کرد: بخش کودک و نوجوان به موزه افزوده شده است و ما نمی‌توانیم این بخش مهم از مخاطبان خودمان را فراموش کنیم و یا نادیده بگیریم. بنابراین امسال در نظر داریم این بخش را هم به کلیت موزه اضافه کنیم. همچنین راویانی هستند که به عنوان روایتگر در این مجموعه فعالیت می‌کنند. در حال حاضر ۴۰ روایتگر جوان که ۲۰ نفر از آنها آگاه و مسلط به زبان فرانسه، انگلیسی و یا عربی هستند، بخش های مختلف موزه انقلاب و دفاع مقدس را برای گردشگران روایت می‌کنند.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بخش دیگری از گفته‌های خود یادآور شد: ما این امکان را فراهم کردیم که مردم بتوانند از اینترنت رایگان در مجموعه استفاده کنند و نزدیک به ۵۰ فیلم مستند کوتاه سه دقیقه‌ای ساخته و تلاش کرده‌ایم تا علاوه بر انتشار کتاب، راه اندازی کافه کتاب، نمایش و نقد فیلم، تئاتر خیابانی به عکس و هنرهای تجسمی در حوزه دفاع مقدس هم در برنامه‌های خودمان داشته باشیم.

جعفری به بخش مقاومت موزه اشاره کرد و گفت: موزه مقاومت بخش جدیدی است که در حال راه اندازی آن هستیم و همزمان با دهه فجر افتتاح خواهد شد. همچنین تا پایان دهه فجر هم ۶ موزه جدید دفاع مقدس در ۶ استان راه اندازی می‌شود و پیش بینی ما این است که تا پایان سال 1404 شمسی در هر استان یک موزه دفاع مقدس داشته باشیم. علاوه بر این ما در ایام تابستان بخش شبانه موزه را هم راه اندازی کردیم که بیشتر ویژه گردشگران خارجی است تا بتوانند با توجه به امکاناتی که در اختیار آنها قرار داده شده از بخش های مختلف موزه بازدید کنند.

جعفری در ادامه به تلاش این مجموعه برای بازگرداندن اشیا موزه ای به ایران اشاره کرد و گفت: ما هیئتی را به فرانسه برای مذاکره در ارتباط با بازگرداندن برخی اشیای موزه‌ای فرستادیم و در تلاش هستیم تا آنها را به کشور بازگردانیم. علاقه‌مندیم هواپیمای ایرباسی که امام خمینی(ره) را از پاریس به تهران آورد یا ماشینی که ایشان را از فرودگاه به بهشت زهرا منتقل کرد را به موزه انقلاب و دفاع مقدس برگردانیم. حتی هفته گذشته هیئتی را به فرانسه اعزام کردیم تا قسمتی از وسایل نوفل لوشاتو را به ایران و شهر تهران بیاورند.

جعفری گفت: موزه دفاع مقدس مدرنترین موزه در غرب آسیا است و به لحاظ تکنولوژی، ظرفیت‌های فنی و چیدمان‌های برترین موزه در غرب آسیا هستیم. این مسأله به خوبی در بین موزه‌های دیگر به لحاظ تکنولوژی و فنی قابل بررسی و ملموس است.

وی اظهار کرد: ما در سال گذشته برای نخستین بار ۳۰ عنوان متن در حوزه تئاتر دفاع مقدس منتشر و به استان های مختلف فرستادیم تا در اختیار علاقه مندان به تئاتر قرار گیرد. همچنین جشنواره تئاتر خیابانی دفاع مقدس را در آبادان و خرمشهر برگزار کردیم و برای دومین بار در جشنواره تئاتر فجر بخشی به دفاع مقدس اختصاص داده و از ۳ اثر برتر در این زمینه تجلیل ش و همچنین به سه فیلم در جشنواره فیلم فجر سال گذشته جوایزی دادیم و از آنها تقدیر کردیم.

جعفری در پایان گفته های خود خاطرنشان کرد: هزینه بلیت در تابستان نیم بها شده است و خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران نیز می توانند رایگان از موزه دیدن و از امکانات آن استفاده کنند. همچنین امکانات ویژه‌ای نیز برای دانش‌آموزان فراهم  کردیم.

در پایان این نشست والی زاده معاون فرهنگی هنری موزه دفاع مقدس گفت: برنامه «چهل شاهد» برگرفته از نام گروهی مستندساز است که با هدف مستند کردن تصاویر دفاع مقدس به صحنه های نبرد رفتند و بر همین اساس هم ما ۴۰ نشست تخصصی در قالب این برنامه برگزار می کنیم که تاکنون 9 نشست آن برگزار شده و قرار است در این برنامه ها به بررسی هنرهای مختلف و شعر و ادبیات دفاع مقدس پرداخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.