رسایی فر - معتمدی: دومین نمایشگاه تخصصی تولید ملی، کالای ایرانی (ساخت ایران) که هم اکنون در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد تا 11 تیرماه دایر است فرصت مناسبی برای عرضه کالاها و تولیدات داخلی در سالی است که مزین به نام حمایت از کالای ایرانی می‌باشد.

نمایشگاه «ساخت ایران» گامی در حمایت از کالای داخلی

*حضور 200 شرکت تولیدی

همزمان با این نمایشگاه که یکی از اهداف آن کمک به صادرات و رفع بحران واحدهای تولیدی است، دهمین نمایشگاه فرش دستباف ایرانی نیز در حال برگزاری است و در مجموع حدود 200 شرکت از جمله تولیدکنندگان پوشاک و سایر صنایع بویژه تولیدات آستان قدس رضوی جدیدترین تولیدات خود را در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

طبق گفته رئیس هیئت‌ مدیره و مدیر عامل نمایشگاه بین المللی مشهد امسال، با تمامی تنگناها و مشکلات اقتصادی، حضور شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در این نمایشگاه با 15 درصد رشد مواجه شده است ضمن اینکه از طریق این نمایشگاه امکان معرفی و ارائه زنجیره کالاهای ایرانی در خراسان رضوی مهیا و فراهم شده است.

گشتی در نمایشگاه   

یکی از اعضای گروه مخترعان جوان مشهد که در این نمایشگاه غرفه دارد با اشاره به اینکه تمام تولیدات این گروه داخلی است و با همت جوانان مشهدی تولید و عرضه می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: نمایشگاه ساخت ایران به تولیدکنندگان از جمله همکاران ما این انگیزه را می‌دهد تا ضمن ارائه محصول و خدمتی که دارند بیشتر و بهتر دیده شوند و مردم این فرصت را داشته باشند تا به صورت ویژه‌تر تولیدات جوانان شهر و کشور خودشان را ببینند.

وی در ادامه اظهار داشت: تولید کنندگانی همچون ما در واقع با برگزاری چنین نمایشگاه هایی است که می‌توانیم با انگیزه‌ای که می‌گیریم به ادامه راهی که در آن قرار گرفته‌ایم امیدوار شویم و با جدیت و توان بیشتر به تولید بیشتر و بهتر روی بیاوریم.

تولیدات داخلی از مظلومیت و انزوا خارج می‌شوند

او همچنین از نحوه برگزاری و خدمات نمایشگاهی ابراز رضایت کرد و گفت: امیدمان این است که در شرایط فعلی که رقابت با کالاهای خارجی حرف اول را می‌زند و این مطلب در ذهن مردم به غلط جا افتاده است که تولیدات خارجی همیشه بهتر از ایرانی است این چنین فرصت هایی باعث شود تا تولیدات داخلی از مظلومیت و انزوا خارج شده و مردم با خرید کالای ایرانی مشوق خوبی برای ما باشند.

آشنایی مردم با تولیدات داخلی

یکی از غرفه داران که محصولات آستان قدس رضوی را در معرض دید و فروش عموم قرار داده بود نیز با ابراز رضایت از برگزاری نمایشگاه ساخت ایران گفت: برگزاری این چنین نمایشگاه هایی در شرایط فعلی می‌تواند مردم را با تولیدات داخلی بهتر و بیشتر آشنا کند و انگیزه تولیدکنندگان را به کاری که انجام می‌دهند بیشتر نماید.

حسینی یکی دیگر از غرفه داران هم عنوان کرد: همه موارد نمایشگاه برای غرفه داران خوب و مناسب در نظر گرفته شده است فقط کاش قدری تبلیغات بیشتری می‌شد و رایگان بودن بازدید برای عموم را زودتر اعلام می‌کردند.

به ایرانی بودنمان افتخار کردم

مرد میانسالی که به همراه خانواده‌اش به نمایشگاه آمده بود با اشاره به اینکه برگزاری چنین نمایشگاه هایی می‌تواند به بهتر شدن فضای استفاده از کالا و خدمات داخلی کمک کند، اظهار داشت: من و خانواده‌ام وقتی از نمایشگاه دیدن کردیم اول فکر نمی‌کردیم این چنین برندهای خوبی وجود داشته باشد اما وقتی چرخی در نمایشگاه زدیم به ایران و ایرانی بودنمان افتخار کردم و خوشحال شدم این چنین تولید کنندگانی در کشورمان هستند. فخار ادامه داد:از مسئولان درخواست داریم در سال حمایت از کالای ایرانی توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند تا تولیدات داخلی توانایی رقابت با خارجی‌ها را پیدا کنند.

*فرصتی برای ارتقای فرآیندهای رقابت پذیری                           

رئیس‌ سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی نیز این نمایشگاه را برنامه‌ای برای حمایت از کالای ایرانی و در جهت ارتقای فرآیندهای رقابت‌پذیری، توسعه صادرات، اصلاح نظام توزیع و تقویت گروه‌های تولیدی دانست.

به گفته راضیه علیرضایی در این نمایشگاه سعی بر این شده که قطعات خودرو و فرش دستی به عنوان زنجیره‌های تولیدی معرفی شوند.

*گامی در مسیر حمایت از تولید   

رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت:هر چند نام گذاری امسال حمایت از کالای ایرانی است اما اتاق اصناف از سال گذشته بحث ضرورت حمایت از تولید داخل را دنبال کرده است تا هم بخش تولید و هم توزیع بتوانند جدیدترین تولیدات و طراحی محصولات ایرانی و با کیفیت و قیمت مناسب را عرضه کنند و بخش توزیع نیز بتوانند این محصولات و تولیدات را تبلیغ و به فروش برسانند.

بنانژاد با بیان اینکه در این خصوص در سال گذشته اقداماتی مانند همایش برندینگ برگزار شد،افزود:نمایشگاه تخصصی تولید ملی- کالای ایرانی(ساخت ایران)نیز در راستای همین مباحث و حمایت از تولید و تولید کننده داخلی است که فرصتی است که تولید کنندگان جدیدترین محصولات تولیدی خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در این قبیل نمایشگاه‌ها شرکت‌های بزرگی مانند آستان قدس رضوی در حوزه هایی مانند فرش دستباف جدیدترین تولیدات را عرضه می‌کنند،گفت:تولیدات در حوزه هایی مانند لوازم خانگی،پوشاک،کیف و کفش که خراسان رضوی در آن مزیت رقابتی دارد در این نمایشگاه عرضه شده است.

بنانژاد با اشاره به حضور تولیدات شرکت هایی مانند زیر مجموعه‌های آستان قدس گفت: آستان قدس رضوی در سطح کشور،خراسان رضوی و مشهد در حوزه اقتصاد تأثیرگذار است و می‌توانند کمک ویژه‌ای در این راستا بکند که در این زمینه از سوی اتاق اصناف مشهد با تولیت آستان قدس رضوی این موضوع مطرح شده است. وی ادامه داد: آستان قدس می‌تواند با اقدام‌هایی مانند ایجاد شهرک‌های صنفی و توزیعی در ایجاد رونق اقتصادی مشهد و استان گام بردارد و کمک کند.

وی یادآورشد:آستان قدس در بخش هایی مانند تولید فرش دستباف،صنایع کشاورزی و تبدیلی کشاورزی حضور قوی و فعالی دارد که این مسئله می‌توانند به رونق اقتصاد کمک کند و در این زمینه تأثیرگذار باشد.

حضور آستان قدس در نمایشگاه تخصصی تولید ملی، کالای ایرانی

لازم به ذکر است به همت معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی مجموعه مؤسسات فرهنگی و اقتصادی این نهاد منتخبی از فعالیت‌ها و آثار تولیدی خود را در دومین نمایشگاه تولید ملی، کالای ایرانی(ساخت ایران) به نمایش گذاشتند.   

شرکت‌های سازمان اقتصادی رضوی از جمله هبلکس رضوی، هلدینگ داروسازی، هلدینگ عمرانی، منطقه ویژه سرخس، مزرعه نمونه، شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان و شرکت کاشی سنتی قدس رضوی با نمایش تولیدات خود در این نمایشگاه تخصصی تولید ملی، کالای ایرانی حضور دارند.       

شرکت فرش آستان قدس رضوی نیز در کنار سایر واحدهای تولیدکننده فرش دستباف تولیدات خود را در این نمایشگاه عرضه کرده است.

مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، انتشارات به نشر، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز در غرفه‌های جداگانه به معرفی آثار و تولیدات خود در سالن فردوسی پرداخته‌اند.       

گفتنی است،دومین نمایشگاه تخصصی تولید ملی، کالای ایرانی در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد تا ۱۱ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.