اهواز- آنچه این روزها در خرمشهر و آبادان اتفاق افتاده مربوط به سالهای پیش و پروژه های انتقال آبی است که یکی پس از دیگری کلید خورد. ذهاب های نیشکر در خرمشهر تالاب ناصری ساخت و تالاب شادگان را از بین برد. پساب حوضچه های ماهی و فاضلاب ها هم باعث شد تا رود کارون هر روز نحیف تر شود.

بحران آب؛ بحران بی تدبیری و رسانه هایی که از آب گل آلود ماهی می گیرند

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ آنچه این چند روز در خرمشهر و آبادان اتفاق افتاده مربوط به ماه ها پیش یا سالهای پیش است، فقط مردم این مناطق بودند که داشتند آبی را که روز به روز شور می شد حس می کردند و خبری از رسانه ها برای اینکه بیان کنند شوری آب به بالای ۱۴ هزار رسیده، نبود.

مدتی بعد مشکل به شکل سطحی حل شده بود و مردم نمی دانستند پشت آب شیرین، پروژه های انتقال آب یکی پس از دیگری کلید می خورد، ذهاب های نیشکر در خرمشهر تالاب ناصری می سازد و تالاب شادگان را از بین می برد! حوضچه های ماهی قد علم می کنند در جاده هایی که مردم مدتی یکبار به آنجا سر می زنند تا بی خبر باشند از آنچه پساب آن بر سر رود کارون می آورد، فاضلاب ها هم در این بین وظیفه خود را به نحو احسن انجام می دادند تا این رود نحیف تر شود.

سرو صدای کمبود آب در کشور

حالا دیگرسرو صدای کمبود آب در کشور در آمده، با توجه به میزان منابع آب و سرانه مصرف، ایران از جمله کشورهایی است که در سال ۲۰۲۵ با کمبود فیزیکی آب مواجه است، این بدان معناست که حتی در بالاترین راندمان و بهره وری ممکن در مصرف آب، برای تامین نیازهای کشور، آب کافی در اختیار نیست.

بر اساس شاخص فالکن مارک، کشور ایران در آستانه قرار گرفتن در بحران آب است. با توجه به اینکه در دهه ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ شمسی حدود ۶۹ درصد از کل آب تجدیدپذیر سالیانه مورد استفاده قرار می گیرد، بر اساس شاخص سازمان ملل متحد، ایران نیز اکنون در وضعیت بحران شدید آبی قرار دارد، بنابر شاخص های ذکر شده، کشور ایران برای حفظ وضع موجود خود تا سال ۲۰۲۵ باید بتواند ۱۱۲ درصد به منابع آب قابل استحصال خود بیفزاید که این مقدار با توجه به امکانات و منابع آب موجود غیرممکن به نظر می رسد که روزهای شوری آب رسید.

تکاپوی دیر هنگام

این شوری ابتدا کام مردم آبادان و خرمشهر را تلخ کرد. مدیر اداره آبفای آبادان می گوید: میزان شوری آب آشامیدنی آبادان به ۱۲هزار میکروموس هم رسیده، و مسئولان خرمشهری آن را ۱۴ هزار اعلام می کردند. چندروز مردم میان شوری آب می گذشت و همه به تکاپو افتاده بودند، غافل از اینکه تمام این اقدامات باید پیش تر انجام می شد. به گفته امام جمعه خرمشهر سپاه سازندگی سه شیفت کار برای به پایان رساندن خط لوله غدیر یک و دو را انجام می داد.

وعلی بندری یکی از اعضای شورای شهر خرمشهر در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین بیان می کند: همه در تلاش هستند تا آب توزیع کنند و خدمات بدهند زیرا آب لوله گستر از سمت هویزه شکسته شده و تا این لوله ها تعمیر شود زمان می برد، هرچند امروز نیز نسبت به روزهای قبل خیلی بهتر شده است.

کاهش شوری

رییس آبفای آبادان نیز خبر می دهد: مقدار برداشت آب از رودخانه بهمنشیر با تعمیر خط انتقال غدیر کاهش یافته و بیش از ۸۰ درصد از آب آشامیدنی شهر از این خط لوله تامین می شود.

علیرضا خلیلی نیا میزان سختی و شوری آب حال حاضر آبادان را از میزان سختی و شوری آن در گذشته نیز کمتر دانسته و می گوید: با بهره برداری از خط دوم آبرسانی غدیر این میزان شوری و سختی هم کاهش می یابد.

مشکلی در میان نیست!

فرامند هاشمی زاده، معاون عمرانی استاندار هم به خبرنگار قدس آنلاین با تاکید بر اینکه مشکلی نیست، می گوید: از نظر کمیت و کیفیت آب تامین شده و در شبکه جریان پیدا کرده است جاهایی ممکن است مشکل جزئی باشد اما از نظر کلی مشکلات حل شده. در تامین، پمپاژ و رساندن آب به خرمشهرو آبادان مشکلی نداریم، آب حیات که از شوشتر در دستگاه آبگیری آبادان به خرمشهر فرستاده شده و وضعیت آب تانکرها هم مناسب است، هر کمکی که لازم باشد درباره آبرسانی با تانکر و شبکه ای انجام می شود.

آبرسانی با تانکر بخصوص در روستاها و مناطق حاشیه تا بهره برداری کامل از طرح غدیر ادامه داشت که از خرمشهر خبر رسید آب تانکرها نیز شور است! همین موضوع باعث تجمع مردم در کنار مسجد جامع شد.

حرف های تکراری

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان ،به برنامه «افق روشن» رفت تا برای مردم از توضیح دهد: ۴۸ تانکر در آبادان و ۱۸ تانکر آبرسانی در خرمشهر آب شرب را در میان مردم توزیع می کنند. شوری آب آبادان به سه هزار و ۸۰۰ میکروموس کاهش یافته است. ازتوضیح درباره تکمیل طرح یک و دو غدیر،  همه این صحبت ها،  توضیحاتی بود که بارها داده شده بود.

همین رفتار در طرح نادرست موضوع بود که مردمی که پای تلویزیون نشسته بودند تا  شاید امید پیدا کنند را دوباره به خیابان کشاند و اعتراضات خیابانی شکل دیگری هم گرفت. صبح امروز رسانه هایی تیتر زدند کسی در حوادث دیشب خرمشهر کشته نشد.  ولی الله حیاتی هم به خبرنگار ما می گوید: آرامش در مرکز و میدان اصلی شهر حاکم است و در جریان اعتراضات دیشب ۵ نفر مجروح شده اند اما کسی کشته نشده وحضور به موقع نیروهای انتظامی اغتشاشگران و خرابکاران را متفرق کرد.

اعتراض برای شایعه

امام جمعه خرمشهر که در این رابطه به خبرنگار قدس آنلاین گفته بود؛ بدون ملاحظه عرض می کنم آب شرب به حالت عادی برگشته بود که اعتراضات دوباره شکل گرفت،  در توضیح بیشتر ادامه می دهد: در فضای مجازی کلیپ هایی مبنی بر انتقال آب به کویت میان روزهای بی آبی مردم پخش شده، این خبر مردم را نگران کرده در حالیکه لوله آبی که فیلم آن در شبکه ها میان مردم می چرخد لوله آب غدیر در کنار لوله های آب خرمشهر است و ورودی میدان عشایر از سمت مارد کنار شهرک صنعتی دو لوله ۱۶۰۰ و ۱۴۰۰ است که در موازی هم وارد خرمشهر می شود و از کنار پل شناور بیرون می آید و یک سیفون زده شده برای هواگیری و همین را فیلم گرفتند که به سمت کویت می رود در حالیکه اساس ندارد.

حجت الاسلام سید نبی موسوی تاکید می کند: مشکل کاملا حل شده و شرایط آب شرب هم عادی است، ای. سی آب در چند روز به خاطر مد خلیج فارس بالا آمده و تقریبا ۲۰ هزار بود و به خاطر آب شور صدای مردم درآمد تا دیشب به ۳ هزار و هفتصد وامروز به هزار و هفتصد رسید.  

ضد و نقیض

سه نماینده استان،« خادمی»، «سامری» و «نوری» حرفهایشان یکی نیست. یکی معتقد است شواهد حاکی از انتقال آب به بصره است و دیگری آن را دروغ دشمنان می خواند و یکی دیگر اولین بار است این خبر را شنیده! حال میان حتی دودلی های مقامات مردم باید به کدام استناد کنند و کدام را باور؟

در میان هیاهوی مشکلات آب شرب خوزستان ضمن اینکه مدیران باید تلاش کنند که این مشکل را با تدبیر حل کنند باید فکری هم برای پاسخگویی درست و منطقی به مردم داشته باشندتا از این شرایط رسانه های بیگانه و بدخواهان نظام سوءاستفاده نکنند.

توزیع آب رایگان تنها راهکار عملی

مدیر عامل آبفا خوزستان در روز ۱۱ تیر و همزمان با اعزام خبرنگاران برای بازدید میدانی از طرح های غدیر با اشاره به توزیع ۱۵هزار متر مکعب در شبانه روز آب در شهرستان آبادان و خرمشهر  می گوید: هشت تانکر ۴۰هزار و ۱۶ هزار لیتری در آبادان و چهار تانکر ۴۰هزار و ۱۶ هزار لیتری در خرمشهر و مینوشهر به صورت رایگان نیازهای آبی مردم را تامین کرده اند و این تنها راهکار عملی برای بحران آب این چند روز است، تانکرهایی که آب را می بخشند به سرزمینی که تمام ذخایر آبی اش بخشیده شده!

دروغ بزرگ و بزک کرده برای رفع معضل آب

بزرگترین رودخانه جهان در حالی روزهای شوری را طی می کند که قبل ترها فریاد بی آبیش را کشیده بود اما کسی صدایش را نمی شنید. حالا که سختی ها کمر مردم را خم کرده و بار بر دوش مسئولان شده شاید کسی  درک کند که مشکل خشکسالی و بحران آب یک استان با دروغ بزرگ و بزک کرده حل نمی شود، حالا اصفهان،خوزستان و حتی شهرهای دیگری که مورد آماج فرو چاله ها قرار گرفته اند، آب ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.