بندرعباس ـ مدیر عامل شرکت آب و برق و تأسیسات قشم از کاهش ۳۰ درصدی میزان کل آب به حساب نیامده از طریق اصلاح شبکه و تأسیسات توزیع و استفاده از تکنولوژی روز در شناسایی نقاط بحرانی شبکه و نشت یابی خطوط انتقال خبر داد.

کاهش معنی‌ دار هدر رفت آب در شبکه توزیع قشم

 به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد قشم، فرامرز مؤمنی مدیر عامل شرکت آب و برق و تأسیسات قشم اظهار داشت : با اصلاح شبکه توزیع و اجرای پروژه نشت یابی از سال ۱۳۹۴ در شهر قشم سیاست بهینه سازی توزیع آب جایگزین سیاست افزایش ظرفیت تولید که بسیار پر هزینه است گردید و اقدامات صورت گرفته در این راستا باعث شد تا ضمن کاهش میزان تولید آب، سیستم‌های انتقال و توزیع نیز در وضعیت عادی قرار گیرند. 

وی با بیان این مطلب که سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب در شهر قشم قادر به بازیافت بالغ بر ۳۰ درصد میزان واقعی آب توزیع شده است که این آمار در سطح ملی نیز حائز اهمیت می باشد افزود: در میان کشورهای اروپایی، کشور اسپانیا با حدود سی درصد بازیافت آب توزیع شده رتبه اول را دارا است و در صورت بهره برداری از پروژه های توسعه ظرفیت تصفیه خانه ای در دست اقدام، شهر قشم از کشور اسپانیا به میزان معنی داری پیشی خواهد گرفت و این رویکرد اولین گام در جهت رسیدن به سطح استانداردهای جهانی در این حوزه است .

مدیر عامل شرکت آب و برق و تأسیسات قشم با تشکر از ساکنین محترم شهر قشم، آن ها را از منظر رعایت الگوی مصرف در زمره بهترین‌ها در سطح ملی و بین المللی دانست و دلیل اصلی پایین بودن مصرف سرانه آب در این شهر را آگاهی و درک درست قشم‌ وندان عزیز از قدر و منزلت آب آشامیدنی عنوان نمود.
 وی همچنین با تأکید بر اقدامات جهادی کارکنان شرکت اظهار کرد : از سال ۹۴ تا کنون قریب به یک سوم کل شبکه توزیع آب نوسازی گردیده است که این حجم کار در صنعت آب و برق مثال زدنی است.

مدیر عامل شرکت آب و برق و تأسیسات قشم با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ و در بخش فاضلاب با کمبود بالغ بر ۲۰۰۰ متر مکعب ظرفیت تصفیه خانه ای مواجه بودیم اظهار کرد که با تکیه بر نیروی متخصص و متعهد داخلی و با بهره گیری از دانش و تجربه ایرانی موفق شدیم این میزان را جبران نماییم و با اجرای سیاست " خروجی صفر" در بخش فاضلاب هم اکنون خروجی تصفیه خانه ها تنها شامل آب بازیافتی و کود قابل استفاده در واحد های مشغول به امر کشاورزی است.

مومنی از بهره برداری یک واحد جدید تصفیه خانه ای با ظرفیت تصفیه روزانه ۱۰۰۰ متر مکعب در آینده نزدیک خبر داد و افزود علاوه بر آن یک واحد دیگر با همین ظرفیت در دست اجراست که طبق برنامه ریزی انجام شده در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

فرامرز مومنی در خصوص فعالیت های انجام شده در زمینه حفظ ، نگهداری و توسعه فضای سبز جزیره قشم افزود: در سال ۱۳۹۴ که مسئولیت حفظ ، نگهداری و همچنین توسعه فضای سبز جزیره قشم بر عهده شرکت آب و برق و تأسیسات قشم گذاشته شده، فضای سبز جزیره از وضعیت نامناسب کیفی و مشکلاتی از قبیل انگل و آفت های متعدد رنج می‌برد و به دلیل نبود زیرساخت مناسب توسعه به سختی و یا در برخی نقاط امکان پذیر نبود.
 وی ادامه داد : با همت شبانه روزی کارکنان، متعهد و متخصص شرکت در ابتدا مطالعات آسیب شناسی به انجام رسید و پس از کنترل آسیبها، در عرض کمتر از چهار ماه، قشم وندان عزیز شاهد تغییر کلی در کیفیت فضای سبز جزیره بودند و پس از آن با اجرای پروژه های متعدد زیر ساختی،  توسعه همه جانبه فضای سبز در جزیره قشم کلید خورد.

اجرای پروژه های بازسازی جنگل موسوم به جنگل اکالیپتوس در شهرک گلستان، فضای سبز سه راه دریا و کمپ پارک ساحل جنوبی بخشی از این فعالیت ها است که جلوه متمایزی به ورودی شهر قشم از سمت جاده ساحلی جنوبی بخشیده است.
در ورودی شهر قشم از سمت ساحل شمالی نیز  پروژه های پارک ایران زمین، نخلستان امام علی (ع) و جابجایی خزانه گل ناز باعث چشم نوازی مسیر ورودی شهر شده است .
 هم اکنون، با برنامه ریزی های انجام شده مساحت فضای سبز شهری قشم از مرز ۳۳ هکتار گذشته است.

وی ادامه داد شهر قشم با جمعیت سی و هفت هزار نفری ، در برخی از روزهای نوروز، میزبان جمعیتی بالغ بر ۵ برابر جمعیت خود بوده است که این افزایش جمعیت، فشاری خارج از توان تحمل زیر ساختهای شهری به سیستم تولید، انتقال و توزیع آب وارد می‌نماید و این موضوع باعث قطعی آب یا نوبت بندی توزیع در گذشته بوده است.

از سال ۱۳۹۴ با اجرای سیاست های اشاره شده، نه تنها شاهد قطع یا نوبت بندی آب شهر قشم نبودیم بلکه توانستیم در سال ۱۳۹۶ علاوه بر شهر قشم مسؤلیت تأمین آب چهار روستای: طولا، کابلی ، دفاری و حمیری را نیز بر عهده گرفتیم  تا این روستاها نیز همانند شهر قشم کمبود یا قطعی آب را تجربه ننمایند.

همچنین در سال های گذشته در ایام عید نوروز به طور متوسط ۵ روز اوج مصرف را تجربه می‌نمودیم اما در بهار ۹۷ با توجه به آفتابی بودن تمامی روزها و توسعه زیر ساخت های گردشگری که باعث ماندگاری بالای گردشگران شده بود، رکورد ۲۰ روزه اوج مصرف متوالی که در کل تاریخ قشم بی سابقه بوده است را مدیریت کردیم .

مؤمنی با اشاره به کاهش میزان تبخیر- تعرق گیاهان در شش ماهه دوم سال گفت : با توجه به وضعیت آب و هوا در شش ماهه دوم وضعیت آب مورد نیاز فضای سبز به گونه ای است که مصرف آب بازیافتی تولید شده کاهش می یابد و ما بدنبال راهی برای بهره برداری از آب بازیافتی مازاد در شش ماهه دوم سال هستیم. وی ادامه داد : در این راستا پروژهای پژوهشی به منظور یافتن راه حل بهینه برای ایجاد امکان بومی سازی گیاهان دارویی و همچنین گیاهان با ارزش صادراتی تعریف شده و در این مجموعه در حال انجام است.

 وی ابراز امیدواری نمود که تا پایان سال ۹۷ گونه های گیاهی سازگار با اقلیم جزیره شناسایی و طرح پایلوت کاشت این گیاهان اجرایی شود و اقتصادی ترین آنها وارد چرخه کشت و تولید انبوه گردد.

مؤمنی از کامل شدن پروژه شناسایی و ثبت سازه های تاریخی آبی جزیره قشم در سال ۱۳۹۷ خبر داد و افزود : ثبت و شناسنامه دار کردن سازه های آبی جزیره با هدف شناسایی آنچه نیاکان به عنوان گنجینه های تاریخی – آبی قشم به ارمغان گذاشته اند از دیگر برنامه های این شرکت می‌باشد. 

وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان تابستان امسال مراحل شناسایی و تدوین این پروژه به پایان رسیده و در انتهای سال ۱۳۹۷ برنامه عملیاتی احیاء و بهره برداری علمی از برکه ها و سدهای شاخص جزیره به مرحله اجرا برسد.

به گفته مدیر عامل آب و برق و تأسیسات قشم، بازیابی سدهای قدیمی اطراف روستا های قشم با هدف پیشگیری از هدر رفت و در جهت تأمین بخشی از آب مورد نیاز این مناطق در دستور کار قرار دارد.

 وی یادآور شد، مطالعه  راهکارهای باستانی و بومی استحصال آب باران نه تنها می‌تواند تهدید های مرتبط با وقوع سیلاب را کاهش دهد بلکه می تواند این تهدیدها را به فرصت برنامه ریزی جهت مدیریت کارآمد منابع آبی تبدیل نماید.

مؤمنی ضمن بیان این مطلب که حفاظت از منابع آب شیرین از دیگر مزایای مطالعات مرتبط با این سازه ها می باشد افزود:  " کانال انتقال آب، حوضچه رسوب گیر و مخزن ذخیره آب" از ساختمانی با معماری خارق العاده برای حفاظت از آب در مقابل تبخیر و ورود منابع آلاینده برخوردار است اما با توجه به اینکه در طول زمان شاهد تغییرات اقلیمی هستیم، کارکرد بهینه آنها وابسته به انجام محاسبات و ایجاد تغییراتی در ساخت سازه است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.