یزد- استان یزد درهفته ای که گذشت وضعیت بحرانی را در زمینه آب سپری کرد افزایش دما و گرمای بالای۴۵درجه ازیک طرف، کمبود آب و قطع و وصل شدن مکررآب و آسیب رسانی های پی درپی به تاسیسات خط انتقال آب یزد درمنطقه شرق اصفهان از طرف دیگر باعث شد که آب یزد حواشی زیادی را پشت سر بگذارد. آب این روزها در یزد بسیار ارزشمنده شده و مسئولان می گویند صرفه جویی باید در اولویت باشد.

صرفه جویی، تنها درمان درد بی آبی

گروه استان ها - قدس آنلاین - سمیه شرف دینی- این روزها کمبود آب بحث هرمحفلی شده وصدای بحران آب را این روزها همه مردم شهر فهمیدند بجز مسئولانی که باید گوش شنوای ملت باشند خیلی ها هم فقط وعده و وعید داده اند.

روزگاری قنات ها و بادگیرها درشهر کویری حکمرانی می کردند وآبی که درقناتها در جریان بود و نسیم خنکی که ازروی آب گذرمی کرد و در بادگیرها پیچیده می شد خنکای وصف ناشدنی این نسیم در کوی و برزن های این شهر کویری می پیچید ولی اکنون نه قناتی وجود دارد نه بادگیری.  

یزد  شهر صنعتی و مهاجر پذیر یکی از قطبهای درمان کشور است که بیماران بسیاری از جنوب و جنوب شرق برای درمان به این استان می آیند. از سوی دیگر صنایع آلاینده و پرآبخواه در استان بیداد می کند و مسئولان استان می گویند دیگر مجوز صنایع پرآبخواه در استان صادر نمی شود و صنایع هایتک و کم آبخواه جانشین این صنایع می شود.

 گلایه های شهروندان

برخی مردم شهرستان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین از کمبود آب دراستان  گلایه دارند و معتقدند مسئولان در این باره کوتاهی کرده و مرتب وعده و وعید می دهند.

شهروند یزدی درگفتگو با خبرنگارقدس آنلاین گفت: افت فشار آب در ساعاتی ازشبانه روز محسوس است، بخصوص دربعدازظهرها ما اصلا آب برای کولر نداریم و آبی که با فشار ناچیزوجود دارد بسیاربی کیفیت بوده و شوری آن بقدری زیاد است که نمی شود آن را مصرف کرد.

شهروندی دیگری نیز از کیفیت آب گلایه دارد ومی گوید: آب مصرفی برای استفاده شرب ما است وقتی برای درست کردن چای از آن استفاده می شود در برخی از موارد لایه ای از چربی بر چایی نشسته است ودر روزهایی که آب انتقالی قطع است ما با مشکل آب مواجه هستیم.

 خانم خانه دار دیگری که درمجتمع مسکونی سکونت دارد می گوید: در بیشتر مواقع اصلا آب نداریم و به دلیل اینکه در مجتمع سکونت داریم فشار آب بسیار ناچیز بوده و در ساعات اوج گرما از وسایل سرمایشی هم نمی توانیم استفاده کنیم.

بارش ها دراستان ۲۰درصد کاهش داشته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان درگفت و گو با خبرنگار ما گفت: طی ۳۰سال گذشته  میزان بارش ها دراستان ۲۰درصد کاهش داشته و سالانه ۴۵سانتی متر از سطح آبهای زیر زمینی کم می شود.

محمدمهدی جوادیان زاده اظهارداشت: سالانه بیش از ۲۵۰میلیون مترمکعب ازسفره های زیرزمینی استان برداشت می شود و این میزان بیشترازظرفیت سفره های زیر زمینی است.

وی با بیان اینکه بارشهایی که در استان رخ داده بیشتر بارشهای بهاره بوده افزود : بارش ها ی بهاره با بارش های فصل زمستان متفاوت بوده این بارش ها به سرعت تبخیر شده و این حجم ازتبخیربرسفره های زیر زمینی و همچنین بر کیفیت آبها تاثیرگذاشته است .

یزد تا ۵سال آینده راهی جز مدیریت مصرف ندارد 

جوادیان زاده تصریح کرد: استان یزد تا ۵سال آینده راهی جز مدیریت مصرف ندارد و اگر ما هر پروژه ای را آغاز کنیم در خوش بینانه ترین حالت ممکن تا ۵سال نتیجه نخواهد داد بنا براین مدیریت مصرف تنها کاری است که دراین شرایط می توان انجام داد.

وی ادامه داد: تغییرسبک زندگی مردم نیزدراین بین مهم است درگذشته مردم ازپنکه استفاده می کردند ولی درحال حاضرازکولرهای آبی استفاده می شود که سرانه مصرف در این کولرها دوبرابر است و از سوی دیگر باید در کشاورزی به سمت کشت ها ی کم آبخواه برویم و الگوی کشت خود را تغییربدهیم واز سیستم های نوین آبیاری استفاده کنیم .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در نشست خبری خود با خبرنگاران که درهفته صرفه جویی آب نجام شد گفت: سهمیه آب انتقالی به استان یزد به صورت قابل توجهی کم شده و ما برای تامین آب استان باید ازمنابع داخلی استفاده کنیم به همین دلیل کیفیت آب بعضا کاهش داشته است.

علی اسلامی با بیان اینکه کیفیت آب استان نسبت به سال گذشته کاهش داشته  اظهارداشت : کاهش نزولات جوی در این مورد تاثیرگذاربوده و متاسفانه مسئله کمبود آب به صورت جدی در استان و کشور مطرح نشده ویزد یکی ازاستان های فقیردرزمینه منابع آبی بوده که روز به روز منابع آبی استان فقیرتر می شود. 

صرفه جویی نباشد ناچار به سمت جیره بندی آب می رویم

وی افزود: ذخیره آبی سد زاینده رود به عنوان منبع آب انتقالی استان به نصف کاهش یافته به همین دلیل سه استان یزد، اصفهان و چهارمحال بختیاری با کمبود آب مواجه شده اند و مصرف کنونی استان با شرایط بی آبی که با آن مواجه هستیم متناسب نیست با این شرایط باید صرفه جویی در دستور کار قرار بگیرد اگراین شرایط ادامه داشته باشد به ناچار باید سمت جیره بندی آب برویم.

این مسئول تصریح کرد: با این شرایط ۵۰درصد ازآبهای با کیفیت خود را ازدست داده ایم  و باید منابع داخلی را جایگزین نمائیم و ماه های تیرومرداد برآورد اولیه ما کاهش ۲۵درصدی آب انتقالی به استان هست وچون دراین دو ماه بیشترین مصرف را داریم به ۱۱میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که تنها بیش از۴میلیون مترمکعب آن ازآب انتقالی تامین شده و ما ناگزیرهستیم ازمنابع داخلی استفاده کنیم .

کیفیت و کمیت آب دراستان کاهش داشته است

وی افزود : به واسطه کاهش منابع آب انتقالی به استان مجبورشدیم برخی از چاههای کشاورزی را وارد مدار کنیم و وقتی که این آبها وارد مدار شود EC آب به صورت قابل توجهی افزایش یافته و این باعث نا سالم بودن کیفیت آب نمی شود میانگین شوری آب استان هزارو طبیعی بوده و این میزان با توجه به وجود حجم بیشتری ازآب انتقالی به استان در سال گذشته ۷۰۰بوده و این نشان می دهد درسال جار ی کیفیت آب کاهش یافته است .

اسلامی گفت: صرفه جویی باید درهمه ایام سال مد نظر شهروندان باشد ونباید مختص یک هفته باشد و با توجه به شرایط کم آبی که استان با آن مواجه هست باید فرهنگ مصرف درجامعه تغییرکند چرا که با این نوع مصرف در استان ما با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد و رسانه ها باید در این زمینه ورود کنند.

۷۰روستای استان ازآب انتقالی بهره می برند 

مدیر عامل شرکت آبفار استان یزد درنشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: ۷۰روستای استان ازآب انتقالی بهره می برند  و قطعی مکرر آب شرایط بحرانی را برای روستائیان استان بوجود آورده و سمهیه آب انتقالی به استان ۴۰درصد کاهش داشته است.

محمد فاتحی افزود : روستاهای شهرستانهای اردکان، میبد، اشکذر، بافق، یزد ،بافق ،ومهریز از آب انتقالی استفاده می کنند و شرایط آبی استان از مرحله تنش گذشته و وارد مرحله بحرانی شده است.

۲۰۰روستا درشهرستانهای تفت به وسیله تانکر آبرسانی می شود

وی افزود: روستاهای استان بخصوص شهرستان تفت از آب انتقالی استفاده نمی کنند با بحران آب روبرو بوده ودر شرایط سختی هستند ودر حال حاضر ۲۰۰روستا درشهرستانهای تفت به وسیله تانکر آبرسانی می شود.

فاتحی تصریح کرد: افت سالانه منابع آبی زیر زمینی استان بیش از۴۰سانتی متراست و به عبارتی نه تنها کیفیت آبهای داخلی استان بلکه کمیت آنها نیز کاهش داشته و به طوری که از آبهایی با EC  معادل  ۴۰۰۰هم برای تامین آب بهداشتی روستائیان استفاده می شود و آب شرب هم ازطریق تانکر استفاده می شود .

این مسئول با بیان اینکه صرفه جویی مهمترین راهبرد استان برای مقابله با خشکسالی دراین وضعیت است گفت: سرانه مصرف استاندار برای روستاها ۱۴۰لیتر در روز و برای شهرها۱۸۰تا ۲۰۰لیتربوده  ولی با این حال در برخی از روستاهای استان به دلیل  ییلاقی بودن و مشترکان موقت در ایام تعطیلی تابستان این سرانه دو برابر تا ۲.۵برابر هم رسیده است .

 ۱۱۰منبع آبی به دلیل خشکسالی ازمدارخارج شده اند

مدیرعامل آبفاراستان خاطر نشان ساخت: ۴۲۲منبع آبی در روستاها ی استان وجود دارد که براثر برداشتهای بی رویه وخشکسالی های متمادی ۱۱۰منبع ازمدارخارج شده اند و بیش از ۱۸۰منبع آبی شامل چاه و چشمه با کاهش شدید آبدهی مواجه شده اند و در معرض خشکسالی های متوالی قرار گرفته اند .

با تمام آنچه گفته شد یزد امسال تابستان سختی را باید تجربه کند ومردم یزد باید تعرض های پی درپی به تاسیسات آبی و بی مسئولیتی برخی ازمسئولان خود را فقط نظاره گر باشند و به گفته مدیران ارشد آبی استان فقط  باید مدیریت مصرف خود را کنترل کرده و صرفه جویی را در راس تمام کارها ی خود قرار بدهند ودراین شرایط بحران آبی،  تنها نسخه ای که می توان برای آب استان پیچید همین نسخه صرفه جویی است و از انتقال آب به استان که کلید آن از دولت دهم زده شد خبری نیست .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.