اهواز- معاون عمرانی استانداری استان خوزستان در بازدید از طرح آبرسانی غدیر که امروز ۱۱ تیر جهت رفع مشکل شوری و کمبود آب آبادان و خرمشهر  انجام شد، بیان کرد: انشعابات این طرح سه فاز، از سد کرخه گرفته شده که ۲۵ شهر و ۱۶۰۸ روستا را از جهت آبرسانی بهره مند می کند.

بهره مندی ۲۵ شهر، یکهزارو ۶۰۸ روستا با طرح آبرسانی غدیر

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ معاون عمرانی استانداری استان خوزستان در بازدید از طرح آبرسانی غدیر که امروز ۱۱ تیر جهت رفع مشکل شوری و کمبود آب آبادان و خرمشهر  انجام شد، بیان کرد: انشعابات این طرح سه فاز، از سد کرخه گرفته شده که ۲۵ شهر و ۱۶۰۸ روستا را از جهت آبرسانی بهره مند می کند.

فرامند هاشمی زاده در تشریح این طرح که کار خود را از سال ۸۷ آغاز کرده واکنون در فاز دوم آبرسانی است، گفت: این طرح علاوه بر آبرسانی به آبادان، خرمشهر و هویزه، منجر به معاف کردن اهواز از آبگیری کارون و بهمنشیر می شود. دو آب شیرین کن نیز که در آبادان نصب شده و به خرمشهر نیز خدمات می دهد، بااجرایی شدن این طرح آبرسانی، نیاز به فعالیت آن نیست.

وی علت شوری آب را چنین مطرح کرد: آبگیری های صورت گرفته از کارون باعث می شد تا این قدرت جهت پس زدن آب شور دریا از بین برود که در پی آن ای.سی آب را بالا می برد. خشکسالی نیز علتی بود که این معضل را تشدید می کرد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان افزود: لوله های آبرسانی در نقطه ای به نام قیصریه شکست و تعمیر شد اما بعد از چند ساعت لوله از جای دیگری آسیب دید و با ورود آب شور به آن، آبادان و خرمشهر با این مشکل مواجه شدند.

هاشمی زاده با اشاره به این که این طرح حساسترین و پر بحران ترین نقطه است زیرا جاده شکافته و لوله عظیمی در آن بکار گرفته می شود، گفت: این طرح ۱۸۰۰ متر مکعبی، در فاز دوم ۲۰۰۰ هزار متر مکعب به آن افزوده می شود و تا پایان پذیرفتن این طرح در فاز دوم تنها چهار روز دیگر فرصت باقیست، اما با تعهدی که تمام کشور به این طرح داشته اند و فعالیت های شبانه روزی پرسنل، سعی می شود تا موعد مقرر، طرح پایان بپذیرد.

وی ادامه داد: در فاز سه این طرح، خط ۲۰۰۰ متر مکعب دیگری در نظر گرفته شده که زیرساخت های آن انجام و تنها لوله گذاری مانده؛ وظیفه این خط، یدک و جایگزین بودن دیگر خطوط آبرسانی در صورت بروز مشکل است. در فاز نهایی از سد دز آبگیری انجام می شود.

هاشمی زاده در پاسخ به این سوال که چرا این میزان هزینه برای لوله گذاری صرف می شود اما کار راحت تر که آن هم استفاده از دستگاه های آب شیرین کن برای بهره مندی از آب دریا است، استفاده نمی شود، عنوان کرد: در حال حاضر امکان انجام این کار را نداریم و به تجهیزات بسیاری نیاز دارد. اکنون تنها معضل ما کمبود آب شرب نیست بلکه آب شرب اولویت ما است، در سراسر حوزه ها نیز نیاز به آبرسانی هرچه سریعتر داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.