رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: نزدیک به سه سال است که قانون جدیدی برای بلندمرتبه‌سازی در تهران تصویب نشده و طی سه سال یاد شده پروانه ساخت وساز ساختمان‌های بلندمرتبه با ۱۲ طبقه صادر نشده است.

ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی در تهران از ۲ سال پیش

به گزارش قدس آنلاین،مهدی چمران  با بیان اینکه موضوع تراکم فروشی از سوی نجفی شهردار سابق تهران انحراف از اصل موضوع بود گفت: موضوع تراکم فروشی مطرح شده در دوره نجفی یکی از موضوعات انحرافی بود که از پایه واساس قابل بحث و بررسی نبود.

موضوع تراکم فروشی آنگونه که رایج است هیچ گاه مطرح نبوده بنحوی که بنده بارها در شورا و در توضیحاتی که به رسانه ها  داده ام با تاکید بر این موضوع که تراکم فروشی کنونی با آنچه در اذهان عمومی جا افتاده بسیار فاصله دارد، یعنی تراکم فروشی با همان تعریف نابهنجار از دوره ای که ما وارد شورای اسلامی شهر تهران شدیم ممنوع و کنار گذاشته شد.

وی در این باره افزود: تراکم فروشی به معنای اینکه هر چقدر پول بدهی می توانی اضافه طبقات بگیری به هیچ وجه وجود ندارد، ساختمان های شهر تهران از سال ۸۲ به بعد  تنها مجوز افزایش دو طبقه را داشتند و بافت های فرسوده که مشمول نوسازی و ساخت و ساز شدند با ساخت پنج طبقه شامل طرح یاد شده شدند. 

چمران خاطر نشان شد: آنچه در طی سال های گذشته در ساخت و سازهای تهران دیده شده افزایش طبقات تا چهار یا پنج طبقه بوده یعنی به هیچ وجه ساختمان ها امکان بلند تر شدن نداشته اند به غیر از ساختمان های بلند مرتبه که تا دوازده طبقه نیز امکان ساخت و ساز برای آنها متصور شده است لازم به ذکر استساخت ساختمان های پنج طبقه نیز در شهر تهران به دستور یا خواست و براساس تصویب شورای شهر یا شهرداری نبوده یعنی شورا وشهرداری قادر به اتخاذ  چنین تصمیمی نیستند بلکه مصوب شورای عالی معماری وشهرسازی است.

وی با بیان اینکه تصمیمات تراکم و بلند مرتبه سازی توسط شورا وشهرداری اتخاذ نشده اظهار داشت: این تصمیم در دوران وزارت عبدالعلی زاده وزیر مسکن و شهر سازی اتخاذ شده است، بنابراین قانون بلند مرتبه سازی ربطی به شورای شهر یا شهرداری تهران ندارد. بنده و اعضای شورای شهر با ساختن ساختمان های هرمی شکل بسیار مخالف بودیم ساختمان های بلندی که به شکل هرمی در تهران مجوز ساخت وساز می گرفتند که با تلاش گسترده توانستیم دو سال پیش مانع اخذ مجوز برای ساخت چنین ساختمان هایی شویم.

 وی دراین باره افزود: بنابراین می توان گفت نزدیک به سه سال است که قانون جدیدی برای بلند مرتبه سازی در تهران تصویب نشده و در طی سه سال یاد شده پروانه ی ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه با دوازده طبقه صادر نشده است.

 چمران در خصوص مباحث انحرافی مطرح شده از سوی مدیریت شهری اصلاح طلبان گفت: این مساله نه تنها در دوران مدیریت  نجفی وهم اکنون نیز افشانی شهردار تهران قادر به صدور چنین پروانه ای نیست مگر اینکه شورای عالی معماری و شهر سازی مصوبه جدیدی اعلام کند؛ بنابراین موضوع  تراکم فروشی در زمان  نجفی و بحث هایی که از ناحیه تراکم فروشی عنوان شد مباحثی انحرافی و بسیار متضاد با واقعیت امر بود. تراکم فروشی موضوعی نبود که از طرف نجفی منع انجام بیابد چرا که قانون بلند مرتبه سازی از دو سال قبل ممنوع شده بود.

رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان شد: متاسفانه بلند مرتبه سازی قبل از ورود ما به شورای شهر از دهه هفتاد انجام شده بود و شورای عالی معماری و شهر سازی هم در جهت اصلاح آن اقدام خاصی انجام نداده بود, بنابراین آنچه که از سوی تیم  نجفی مبنی بر ایجاد مانع در برابر تراکم فروشی عنوان شد هیاهوی رسانه ای بیش نبود. آنچه در شهر تهران انجام می شود براساس طرح جامع و تفصیلی شهر است و این طرح نیز توسط  شورای عالی معماری و شهر سازی به تصویب رسیده و مورد تصویب هایت دولت بوده است، بنابراین براساس این طرح کسی حق ساختن یک طبقه بیشتر ندارد و نه مردم حاضرند یک طبقه کمتر بسازند.

چمران افزود: عموما مجوزهای ساخت و ساز ساختمان در تهران بین ۵ تا ۶ طبقه است که آن هم بسته به عرض گذرها دارد اما موضوع مهم ممنوعیت بلند مرتبه سازی برای منازل مسکونی است. اماکن تجاری و اداری نیز قادر به ساخت و ساز تا ۷ طبقه هستند. در خصوص خانه های مسکونی با بیش از پانصد متر وسعت و خانه هایی که فضای سر سبزی دارد ۶۰ درصد هر زمینی ساخته می شود و مابقی آن باید فضای باز یعنی درخت باشد. برای حفظ درختان نیز در خانه های ویلایی شمال شهر برای حفظ درختان به جای ۴ طبقه امکان ساخت ۸ طبقه داده شده تا همان تراکم حفظ شود اما عملا به درختان و فضای سبز آسیبی وارد نشود.

وی افزود: براساس جداول تعیین شده در ۱۶ متر مربع باید یک درخت باشد اگر این تعداد رعایت نشود,  یا باید درخت کاشته شود یا مجوز پایان کار صادر نمی شود, هر چند قانون باغ لغو شد و متاسفانه تا کنون قانونی جایگزین نشده اما امید می رود با توجه به اهمیت حفظ فضای سبز در شهر تهران با هوشیاری کامل چنین موضوعاتی پیگیری و مورد توجه قرار داده شود. ما امیدوار بودیم و تلاش می کردیم تا خانه باغه ای بزرگ در شمال شهر که یک طبقه یا دو طبقه هستند ۷۰ درصد باغ آنها حفظ شود اما به جای سه طبقه به آنها مجوز ساخت ۶ طبقه داده شود تا ضمن حفظ تراکم موجود خللی در فضای سبز ایجاد نشود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.