کرج - مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز با بیان اینکه کماکان با بحران کم آبی روبرو هستیم، گفت: پربودن سد کرج مبنای درستی برای ارزیابی میزان منابع آبی نیست.

میزان حجم آب سد کرج واقعی نیست /سهم ۳۵ میلیون مترمکعبی البرز از سدهای استان

سعید نقدی درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: بخشی از حجم مخزن و حوزه آبگیر سد کرج با توجه به عمر بالای آن از رسوبات تشکیل شده واین در حالی است که کل میزان حق آبه سدها برای استان البرز فقط ۳۵ میلیون مکعب است.

وی با اشاره به میزان کنونی آب سد طالقان گفت: ۸۰ درصد از حجم سد طالقان پر است که نسبت به سال مدت مشابه سال قبل که ۹۰ درصد بود با کاهش ۱۹ درصدی روبرو است.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز افزود: به علت افزایش دما آب های آزاد در معرض تبخیر هستند بنابراین یکی از مشکلاتی است که باید مصرف آب سدها را مدیریت کرد.

نقدی با اشاره به اینکه بارش های زمستان سال گذشته بسیار کم بود، گفت: به لطف بارش های بهاری سال جاری بخشی از این کم آبی جبران شد اما کماکان میزان بارش نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش نشان می دهد.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز با تاکید براینکه منابع آب سد های استان باید کنترل شود، گفت: حداقل تا آذر سال جاری نیاز به ذخیره آبی سدها داریم تا بارش ها شروع شود.

وی باتوجه به اینکه دمای هوا امسال بالا بوده و با روند کاهشی آب سدها روبرو خواهیم بود، افزود: برخی از نیازهای آبی استان از منابع زیر زمینی تامین می شود و آب سد کرج برای مصارف آب شرب تهران است.

نقدی با اشاره به اینکه از سد کرج و طالقان در قیاس با استان تهران و قزوین آبی برای مصارف استان گرفته نمی شود، خاطرنشان کرد: کل میزان حق آبه سدها برای البرز فقط ۳۵ میلیون مکعب است.

این مسئول با تاکید براینکه نباید پربودن سد کرج را ملاک قرار داد، گفت: تمام بار مصرف آب استان بر عهده آب های زیرزمینی است و هر ساله به علت خشک شدن چاه ها با کف شکنی چاه ها روبرو هستیم. 

نقدی با اشاره به اینکه با خشکی آب چاه ها امسال قطعی آب نیز خواهیم داشت، تصریح کرد: مردم تا جایی که امکان دارد در مصرف آب بایستی صرفه جویی کنند چراکه میزان مخازن داخل شهری نیز پایین است.

وی تامین آب شرب از سدها را اولویت اول دانست و گفت: تولید برق از آب سدها در اولویت دوم قرارمی گیرد و سد کرج تا چندماه دیگر به علت دمای بالای هوا حجم ذخایرآن کاهش می یابد بنابرین مشکل برق نیز خواهیم داشت.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرزبا اشاره به اینکه ۹۰ درصد از آب سد کرج پر است اما دلیل بر بحران کم آبی نیست، گفت: ۵۰ سال از عمر سد کرج می گذرد ودر پشت سد بخشی از رسوبات فرا گرفته و در واقع این میزان حجم واقعی آب سد نیست.

نقدی در پایان گفت : تا حدی می توان آب سد را رها کرد وبا توجه به سطح هشداری که در مصرف آب سدها است بایستی تا آغاز سال آبی امسال میزان آب سدها را کنترل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.