۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 608593

«سازندگی جهادی» به‌جای بازسازی مقوایی

 مرتضی اسماعیلی - مهدی پناهی

سعید قاسمی صراحتاً می‌گوید: «از دولت دیگر انتظاری نداریم! در تمام این مدت باوجود پیگیری حتی یک ۱۰۰۰ تومانی هم به ما کمک نکردند.»

«سازندگی جهادی» به‌جای بازسازی مقوایی

به گزارش قدس آنلاین، تیرماه ۹۷ وعده رئیس‌جمهور و دولت برای تکمیل و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و سرپل ذهاب است، درحالی‌که این وعده به سررسید خود نزدیک می‌شود اما خبرهای خوبی از روند بازسازی به گوش نمی‌رسد.
روزهای اولیه زلزله سرپل ذهاب شبکه‌های اجتماعی در نمایش ابعاد مختلف موضوع غوغا کردند و غوغایی که سلبریتی‌ها هم از آن سود بودند و به بهانه کمک به مردم، میلیاردها تومان پول جمع کردند اما هشت ماه بعد از زلزله خبری از نتایج آن نیست و شبکه‌های اجتماعی هم در پس راست و دروغ‌های فراوان دیگر به این موضوع نمی‌پردازند.
برای بررسی وضعیت منطقه زلزله‌زده و برنامه بازسازی منازل آسیب‌دیده دیداری با مهندس سعید قاسمی  در دل روستای کوئیک عزیز، یکی از روستاهای با تلفات و آسیب بالا داشتیم.  این دیدار هم‌زمان شد با وعده رئیس‌جمهور درباره پایان بازسازی تا پایان تیرماه.
بازسازی که به علت سستی بنیاد مسکن نه تنها پیش نمی‌رود بلکه همراه با شائبه فساد و مافیایی از پیمانکاران ساختمانی است.  
در این میان اما نیروهای گمنامی هم هستند که از روز اول زلزله و بعد پایان زیارت اربعین به سمت منطقه زلزله‌زده حرکت کردند. در میان این افراد گمنام برخی مشهورترند، سعید قاسمی یکی از گمنامان مشهور است.

■ روستای کوئیک عزیــز قرارگاه نیروهای مردمی
سردار دفاع مقدس دیروز، به‌عنوان دانش آموخته معماری و شهرسازی و استاد دانشگاه علم و صنعت و عضو سازمان نظام‌مهندسی پیش از زلزله در ایام اربعین در کربلا و نجف برای زائران دستشویی و حمام می‌ساخت و بلافاصله با وقوع زلزله به منطقه سرپل ذهاب و روستای کوئیک عزیز آمد.
حضور آقا سعید این روستا را مقر نیروهای جهادی کرد که به‌طور خودجوش از مناطق مختلف کشور آمده بودند. روستای کوئیک عزیز یکی از مناطق با تخریب و تلفات بالا بود و همین سبب شد که نیروی انسانی قابل‌توجهی در این روستا متمرکز شوند.  
سعید قاسمی این منطقه و مردم را بخوبی می‌شناخت چون در همین کوه‌ها و دشت‌ها جنگیده بود. این تجربه گذشته موجب شد که قرارگاه جهادی-مهندسی  «حاج احمد متوسلیان» با همان حال و هوای دفاع مقدس در روستای کوئیک عزیز شکل بگیرد.

■ کپرسازی به شکل بومیان
روزهای ابتدایی زلزله، روزهای سردرگمی بود، هرچند جنازه‌ ساکنین از زیرآوار برداشته‌شده بود، اما فرماندهی واحدی برای تمرکز نیروهای امدادی نبود. هرکس هر کاری از دستش برمی‌آمد انجام می‌داد، آن زمان ایجاد اسکان موقت برای روستاییان در اولویت بود، برخی از بومیان منطقه مبتکرانه خانه‌های کپری را با برگ‌های بلند و ضخیم نخل‌های خرما درست می‌کردند، سعید قاسمی هم این ایده را ادامه داد و ساخت خانه‌های کپری را تا رسیدن کانکس‌ها شروع کرد.

■ ابتکارات مهندسی
ساخت سرویس توالت و حمام با قالب بتنی یکی دیگر از ابتکارات سعید قاسمی و نیروهای جهادی‌اش است. این سرویس‌ها از پیش‌ساخته هستند و از دو باکس داخلی و خارجی به شیوه مثبت و منفی ساخته‌شده‌اند، باکس داخلی و خارجی داخل هم می‌روند و فاصله بینشان که حدود هفت سانتی‌متر است، با بتن مسلح پر می‌شود.
سعید قاسمی با اشاره به حضور نیروهای سپاه و افزایش توان مهندسی به ما می‌گوید: «بعد از خدمت‌رسانی اولیه به اسکان دائم فکر کردیم. با کمک مالی خیرین و نیروهای مردمی ۲۰ خانه بین ۷۲ تا ۱۴۰ متری ساختیم و تحویل مردم روستا دادیم.» به گفته وی هزینه تمام‌شده هر واحد ۵۵ میلیون تومان است با این‌حال به لحاظ استاندارد در مقابل زلزله‌های ۹ ریشتری هم مقاوم است.  
سعید قاسمی با اشاره به عایق بودن و سرعت عمل در ساخت این خانه‌ها می‌گوید: «سعی کردیم هر واحد را به عشق حاج احمدمتوسلیان و سپاه ۲۷ محمدرسول‌الله در ۲۷ روز تحویل بدهیم.»
هرچند روستای کوئیک عزیز مقر اصلی حاج سعید قاسمی و سایر نیروهای مردمی بود، اما از سایر روستاها هم غافل نشدند و خدمات مهندسی‌شان را به این نقاط بردند.  وی درباره کم بودن این تعداد واحد می گوید: «مهم‌ترین مشکلمان تأمین منابع مالی است، اگر مشکل مالی نباشد، آمادگی داریم که در کوتاه‌ترین زمان برای همه، خانه بسازیم.»

■ ماجرای کسانی که فقط عکس گرفتند
سعید قاسمی چهره مشهور منتقدی هم دارد، در موضوع زلزله هم آن را نشان می‌دهد: «اوایل کار یک عده‌ای آمدند و چرخی زدند و عکسی گرفتند و رفتند! اما اینجا مردم هنوز با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»
وی شکایت می‌کند که مسئولان مرتبط هیچ کمک خاصی در این زمینه به ما نکردند. «ما هر کاری کردیم از لطف خیرین و مردم بوده است، اما امروز از نظر مالی وضعیت خوبی نداریم و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند باید بگویم دیگر نمی‌توانیم کار را جلو ببریم و فقط می‌توانیم دستشویی و حمام بسازیم.»
سعید قاسمی صراحتاً می‌گوید: «از دولت دیگر انتظاری نداریم! در تمام این مدت باوجود پیگیری حتی یک ۱۰۰۰ تومانی هم به ما کمک نکردند.»
مدرسه‌سازی یکی دیگر از اقدامات این نیروهای جهادی است، سعید قاسمی با اشاره به مدرسه‌هایی که ۱۸ سال قبل ساخته‌شده‌اند و امروز عمرشان به پایان رسیده یا در زلزله آسیب‌دیده‌اند ولی اسکلت و ساختار اصلی‌شان باقی‌مانده می‌گوید، «این مدارس حیف هستند که تخریب و از نوساخته شوند با ۳۰ الی ۴۰ میلیون و تعویض پنجره‌ها و تقویت دیواره‌ها و سکوسازی و کف‌سازی مجدد احیا می‌شوند و در روستای کوئیک مجید این کار را کردیم، اما با کمک‌های مردمی.» سعید قاسمی در پاسخ به همکاری آموزش‌وپرورش با گلایه توضیح می‌دهد: «این چه مدلی است که ما باید اول خودمان را ثابت کنیم بعد یکی بیاید کمک کند، ولی چرا خودشان که باشند، سریع کمک می‌شود. الان ما باید اول گدایی کنیم و کلنگش را بزنیم بعد که به همه ثابت کردیم کننده کار هستیم، کمک کنند.»
سعید قاسمی که اهالی روستا حاج سعید صدایش می‌کنند، با تکیه‌کلام خاص خود «بگذریم آقاجون» می‌گوید و ادامه می‌دهد: «تاکنون ۲۰ خانه مسکونی ساختیم که ۱۷ مورد آن ۱۴۰ متری است. از این تعداد هزینه ۴ واحد را آستان قدس قبول کرد و بقیه را هم بچه‌های هیئتی از تهران، بابل و سایر شهرها پرداخت کردند که من دست همه‌شان را می‌بوسم».
حاج سعید ادامه می‌دهد: «چهار واحد مسکونی را هم در شهرسرپل ذهاب شروع کردیم که دو موردش آماده تحویل است.  
یکی از این واحدها را هم با پول خود بچه‌های قرارگاه ساختیم. دو مدرسه را هم با همکاری دانشجویان جهادی در کوئیک مجید و کوئیک عزیز کاملاً بازسازی کردیم تا دانش آموزان از تحصیل و مدرسه‌شان عقب نمانند».

■ احیای ۵۰۰۰ مترمربع کاربری فرهنــگی در روستا
ساخت و افتتاح مرکز فرهنگی حاج احمد متوسلیان در کوئیک عزیز یکی دیگر از اقدامات حاج سعید و نیروهای داوطلب است که او آن‌ها را بچه‌ها صدا می‌زند. «ایجاد مرکز چندمنظوره اشتغال خدماتی و فرهنگی هم ایده‌ای ابتکاری بود که از این طریق اتوبوس‌های فرسوده را به محل اسکان موقت یا محل کسب‌وکار مردم تبدیل کردیم».
وی به کنایه‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «شنیدم عناصر داخلی داعش گفتند چه پول‌های گزافی برای قدمگاه رهبری هزینه کردند! اینکه ما محل چادری که رهبر عزیز داخلش رفتند و با خانواده آقای اندامی‌نژاد صحبت کردند یک مرکز فرهنگی برای اهالی روستا ساختیم و کلیدش رو هم تحویل دهیار روستا دادیم؛ هزینه گزاف است؟ شما نگران نباشید پولی که ما هزینه این محل کردیم از هزینه سفر شما و دوستانتان به آنتالیا، کیش، کانادا و تایلند کمتر بوده است». ساخت و سازهای حاج سعید در سرتاسر روستا درواقع احیای ۵۰۰۰ مترمربعی است که در طرح هادی روستا کاربری فرهنگی برای آن لحاظ شده بود.  
این مجتمع فرهنگی با کاربری دوگانه مسکونی و اداری است، دو خواب و یک پذیرایی با مجموع مساحت ۵۷ متر این واحد را به وجود آوردند که در دو هفته آماده و همزمان با روز جمهوری اسلامی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. علاوه بر این بازار روستا شامل نانوایی، آرایشگری، آموزش کامپیوتر، سوپر مارکت و سبزی فروشی نیز در این مجموعه تعبیه‌شده است.

■ خانه‌های مدرن و مقاوم در ۲۷ روز
بازسازی منازل اولویت زلزله‌زدگان دشت ذهاب است و رویکرد اشتباه در این بازسازی منجر به دوباره‌کاری و افزایش هزینه‌های مادی و معنوی می‌شود، با توجه به تعدد زلزله‌ها در طول ماه‌های بعد از زلزله اصلی، برخی از منازل که بازسازی‌شده‌اند بار دیگر آسیب دیدند. ازاین‌جهت خانه‌هایی که حاج سعید مدعی است در مقابل زلزله‌های ۹ ریشتری هم مقاومت می‌کنند قابل‌توجه است.
حاج سعید و نیروهایش چهار مدل خانه می‌سازند:۱- خانه‌های صدمتری همراه با ۴۰ متر تراس ۲- خانه‌های ۷۲ متری همراه با ۳۰ متر تراس ۳-خانه‌های ۵۷ متری و ۴-خانه‌های ۹۰ متری. همه این خانه‌ها برای جانبازان، معلولان و سالمندان رمپ دارد، علاوه بر این طراحی پنجره‌ها به‌گونه‌ای است که رودرروی هم قرارگرفته‌اند و با استفاده از شیوه باد غالب، دیگر نیازی به کولر برای خنک‌سازی نخواهد بود.
هرچند در این خانه‌ها از هیچ آجری استفاده‌نشده و کاملاً بتنی و با استفاده از میلگرد است، اما قیمت تمام‌شده آن بسیار کم است، حاج سعید دلیل آن را نیروی کار رایگان می‌داند. «از همان روزهای ابتدایی آغاز انتقادهایی به این خانه‌ها می‌شد و می‌گفتند چون قیمت خانه‌ها پایین است، حتماً کیفیت بالایی ندارد، اما در واقع ما پول نیروی کار نمی‌دادیم و از دانشجویان و بسیجیان و نیروهای جهادی استفاده کردیم. حتی ما برای تغذیه این بچه‌ها هم بیشترین صرفه‌جویی را داشتیم و سیب‌زمینی و نان می‌خوردند تا هزینه‌ها بازهم پایین‌تر بیاید و پول ذخیره‌شده را برای افزایش کیفیت خانه‌ها مصرف کنیم».

■ عایق‌های ماندگار در بتن؛ ارزان و مقاوم در برابر زلزله
در ساخت این خانه‌ از شیوه بتن مسلح با عایق ماندگار استفاده شده است. سیستم بتن مسلح با عایق ماندگار (ICF) دیواری پرشونده با بتن هستند که قالب دیوارها دائمی بوده و بعد از بتن‌ریزی به‌عنوان جزئی از دیوار محسوب شده و به‌صورت عایق حرارتی عمل می‌کند. از مزایای این شیوه، سرعت عمل در بتن‌ریزی است. به گفته حاج سعید اگر امکانات بتن‌ریزی همانند پمپ بتن ریز بیشتر فراهم شود، در کمتر از ۲۷ روز هم می‌توانند خانه‌سازی کنند.

■ در کنار مردم بودن مهمتر از خانه‌سازی
سعید قاسمی تکیه‌کلام‌های خاص خودش را دارد، رهبر معظم انقلاب را «آقاجان» صدا می‌زد و می‌گوید: «هفته سوم پس از زلزله درحالی‌که شرایط امنیتی و فیزیکی منطقه بحرانی بود، اما حضرت آقا به کوئیک عزیز آمدند.  مدل آقاجان ما چه از نظر نحوه سرکشی به خانواده شهدا چه از نظر حضور به‌موقع در منطقه با بقیه فرق می‌کند. امروز همین نقطه به همت بچه‌های جهادی قرارگاه تبدیل به یک مرکز فرهنگی برای اهالی روستا شده است و بچه‌های قرارگاه توانسته‌اند رکورد خانه‌سازی را در این مرکز فرهنگی با متراژ ۵۷ متر ظرف مدت ۱۰ روز بشکنند». اگر انقلاب اسلامی هیچ دستاورد دیگری جز همین پرورش انسان‌های این‌چنینی نمی‌داشت، بازهم می‌ارزید که حزب‌الله جان و سرخویش را فدای حفظ آن کند.  
این تعابیر شهید آوینی درباره حاج سعید قاسمی در روایت فتح است. کسی که هدف حضورش را صرفاً خانه‌سازی نمی‌داند و خطاب به بچه‌های هیئتی می‌گوید: «همه‌کسانی که می‌خواهند به این منطقه بیایند باید در گوششان برود که اینجا حضور مجدانه جهادی در وسط معرکه است، حضور برای نشان دادن ما هستیم، است.  بعضی می‌گویند الآن که بیاییم فایده دارد یا نه؟ به این‌ها باید گفت بیا، با خانمت و بچه‌هایت بیا و یک چادر بزن و در کنار مردم باش».
با این نگاه است که هرچند قرارگاه جهادی حاج احمدمتوسلیان به دلیل کمبود منابع مالی و توجه نکردن مسئولان دیگر توانایی ساخت واحدهای مسکونی را ندارد، اما بازهم در منطقه مانده است و چشم امید به کمک‌های مردمی دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.