یک مرکز تحقیقاتی رژیم صهیونیستی با اشاره به سطح عادی سازی روابط این رژیم با دولت های به اصلاح "میانه روی" عرب از جمله مصر، اردن و عربستان نوشت: تل آویو و ریاض با هم درباره یک سری مسائل تفاهم دارند.

مرکز تحقیقات رژیم صهیونیستی: تل آویو و ریاض با هم تفاهم دارند

به گزارش قدس آنلاین، در تحقیقاتی که مرکز تحقیقات امنیت دانشگاه تل آویو آن را منتشر کرد، آمده است: " درسایه توسعه شبکه منافع مشترک بین اسرائیل و کشورهای میانه روی عربی و نمونه های موفقیت آمیز همکاری مشترک، تل آویو فرصتی تاریخی برای عادی سازی روابط با این کشورهای میانه روی عربی دارد. این امر می تواند از طریق طرح دوباره بحث و گفت وگوی حیاتی درباره این موضوع در جهان عرب، رویای عادی سازی روابط بین آنها را بار دیگر در کانون توجه قرار دهد.

این تحقیقات که موشه یعلون وزیر جنگ و رئیس اسبق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی آن را تهیه کرده است، با اشاره به مصر به عنوان اولین کشور و اردن به عنوان دومین کشوری که روابط خود با رژیم اسرائیل را عادی کردند؛ نوشت: تحولات اخیر منطقه و جهان در قرن اخیر، اولویت های کشورهای میانه روی عربی را تغییر داد و بر نگاه آنها در قبال اسرائیل تاثیرگذاشت زیرا آنها به اسرائیل به عنوان یک شریک برای مقابله با گروهی از چالش های منطقه ای نگاه می کنند.

در این تحقیقات که با مشارکت "لیهیا فریدمن" پژوهشگر امور راهبردی رژیم صهیونیستی تهیه شد، آمده است: همه چالش های منطقه ای با کاهش توجه به مسئله فلسطین در کشورهای میانه روی عربی همراه شد و به نزدیک شدن آنها به اسرائیل به عنوان یک گزینه واقعی کمک کرد.

منافع راهبردی

این تحقیقات افزود: کشورهای میانه روی عربی به شکل گیری منافع راهبردی با اسرائیل اذعان می کنند که این امر با مرور زمان رشد می یابد. در چارچوب امنیتی، همکاری امنیتی بین دو طرف بویژه با اردن و مصر شکل گرفته است. این علاوه بر شکل گیری همکاری امنیتی با طرف های عربی است که از نظر جغرافیایی از اسرائیل دور هستند".

در این تحقیقات به نزدیک شدن بیشتر روابط رژیم صهیونیستی با مصر و عربستان اشاره شده و آمده است: اسرائیل به مصر برای ورود نیروهای نظامی به صحرای سینا به عنوان بخشی از جنگ علیه داعش اجازه داد که این امر مغایر با کمپ دیوید است. همچنین اسرائیل در مرکز توافق مصر و عربستان برای بازگرداندن دو جزیره صنافیر و تیران به ریاض بود.

این تحقیقات درباره عربستان گفت: اوج نزدیکی روابط در گفت وگوی ژنرال گادی ایزنکوک فرمانده ارتش اسرائیل با مطبوعات عربستان در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی درخصوص آمادگی اسرائیل برای تبادل اطلاعات امنیتی با کشورهای میانه روی عرب بود. مجموعه ای از تفاهم ها بین اسرائیل و عربستان درخصوص موضوع های معینی وجود دارد. این امر در سالهای گذشته روی نداده بود.

این تحقیقات افزود: همه اینها، به وضعیت اسرائیل در منطقه و افزایش همکاری منفعتی با این کشورها کمک می کند. این امر این روابط را به روابطی کلیدی و راهبردی برای حفظ امنیت کشورهای منطقه تبدیل کرده است.

این تحقیقات در زمینه اقتصاد به عنوان مثال آورده است: روابط اقتصادی پیشرو ایجاد شد و سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد توافقنامه عظیمی به ارزش دهها میلیارد دلار برای تامین گاز طبیعی اردن از سوی اسرائیل به مدت ۱۵ سال بود. در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی نیز، توافق مشابهی با مصر به ارزش ۱۵ میلیارد دلار برای تامین گاز این کشور از اسرائیل به مدت ۱۰ سال امضا شد.

تهیه کنندگان این تحقیقات گفتند: این فقط نوک قله یخ همکاری اسرائیل و اعراب در زمینه اقتصادی و تجاری بود زیرا عربستان درصدد گذر به مرحله اصلاحات و حرکت از اقتصاد متکی به نفت به اقتصاد معاصر متکی به دانش و خدمات پیشرفته است و به نظر می رسد که اسرائیل نامزد ایفای این نقش در سایه قدرت بزرگ فناوری خود است. همه اینها در کنار داده های مربوط به گردشگری دوجانبه، می تواند به مسیر عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب کمک کند.

همکاری امنیتی

این تحقیقات همچنین به نمونه های دیگری پرداخت و نوشت: همکاری دوجانبه اسرائیل با کشورهای عربی دوردست وجود دارد. به نظر نمی رسد که مکان مناسبی برای افشای آن باشد اما همه اینها نشان از تغییری جدی در نقشه منافع منطقه ای دارد که براساس آن اسرائیل از یک مشکل به یک عنصر اساسی در راه حل برای مقابله با چالش های منطقه تبدیل شده است.

این تحقیقات درپایان آورده است: با وجود این همکاری، رژیم های عرب پراگماتیسم تا زمانی که مناقشه فلسطینی ها و اسرائیل حل نشده است، احتیاط شدیدی در اعلام نزدیکی روابط خود با اسرائیل به علت مخالفت گسترده مردمی ابراز می دارند زیرا این امر خیانت به فلسطینی ها به شمار می رود. حتی مصر و اردن که روابط امنیتی و اطلاعاتی و توافقنامه های سیاسی دارند؛ همچنان با مخالفت داخلی در مسیر عادی سازی روابط با اسرائیل روبرو هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.