وزیر مشاور در دولت امارات دیروز در توئیتر توقف موقت حملات در حدیده را اعلام کرد و پرچم شکست تحالف در حمله به الحدیده را بالا برد.

 امارات پیشگام بالا بردن پرچم سفید در الحدیده

قدس آنلاین، درحالی که امارات متحده عربی وعده کرده بود تا پایان ماه رمضان ماجرای الحدیده را یکسره و این بندر حیاتی و استراتژیک را به تصرف درخواهد آورد، دیروز یکشنبه و بعد از گذشت پنجاه روز از اغاز عملیات، انورقرقاش وزیر مشاور در دولت امارات در توئیتی اعلام کرد عملیات حدیده را به شکل موقت متوقف می کند تا به زعم خود از یک سو فرصت را برای تلاش های نماینده سازمان ملل در امور یمن فراهم آورد و از دیگر سو از تحمیل کشته، زخمی و بلاخره فشار بیشتر بر مردم یمن جلوگیری کند.

این در شرایطی است که در یک نگاه اجمالی دلسوزی قرقاش و دولتش برای مردم یمن بعد از تحمیل جنگی سه و نیم ساله با کلیه خسارات انسانی، مادی و معنوی بر مردم این کشور، مضحک به نطر می رسد. به هرحال و در شرایطی که به گفته  محمد عبدالسلام سخنگوی دولت یمن هنوز هیچ توقفی در حملات در جبهه الحدیده صورت نپذیرفته و امارات کاملا در این خصوص دروغ می گوید، اما به فرض تحقق این مساله به نطر می رسد نکاتی چند دراین باب قابل تامل است.

1. اولین نکته درخصوص اعلام توقف حملات به الحدیده از سوی امارات متوجه شکست امارات و تحالف در میدان نبرد با یمنی ها است. فراموش نمی شود که امارات با تجهیز 12 تیپ از نیروهای تحالف و عمالقه این عملیات را آغاز کرد، ازحمایت های تسلیحاتی و اطلاعاتی امریکا، اسرائیل، فرانسه و انگلیس بهره برد و البته وعده داد کار بر زمین مانده بن سلمان درخلال سه و نیم سال را یک ماهه به انجام برساند که نه تنها نتوانست بلکه اینک مجبور به اعلام توقف جنگ شده است.

2. امارات اعلام کرده باهدف فرصت دادن به فرستاده سازمان ملل برای حل ماجرا آنچنان که مطلوب کشورش و نیروهای تحالف است به اعلام توقف حملات روی آورده است و این در حالی است که این روزها بیش از هر چیز امارات به فکر نجات نیروهایی از تحالف است که حداقل از سه ناحیه در محاصره نیروهای یمنی قرارگرفته اند و هیچ راه نجاتی جز تغذیه از طریق امدادهای هوایی روزانه آمریکائی ها ندارند. بدیهی است بهانه کردن مذاکرات گریفیتس تنها و تنها راه برون رفت احتمالا آبرومندانه از باتلاق یمن باشد که به نظر اماراتی ها رسیده است. همگان به خاطر دارند امارات، عربستان و رسانه های غربی و عربی بیش از ده روز پیش، از تصرف کامل فرودگاه حدیده خبر دادند و البته هیچ گاه هم از این ادعای واهی کوتاه نیامدند و حتی یگ گزارش تصویری زنده از این فرودگاه مخابره نکردند، چرا که اساسا هیچ گاه موفق نشده بودند فرودگاه را به اشغال در آورند.

3. اعلام خبر توقف عملیات در الحدیده توسط انور قرقاش و نه وزیر خارجه و یا محمد بن زاید و البته از طریق توئیتر اعلام شد. این مساله از یک سو باهدف تحقیر منصور هادی رئیس دولت مستعفی یمن صورت می گیرد چرا که علی رغم اختلافات تاریخی امارات با هادی، درجریان حمله به الحدیده هادی به عدن آورده شد و ادعا شد وی جهت هماهنگی های اساسی در عملیات در این منطقه حاضر شده است. اقدام دیروز قرقاش در اعلام سیاست جدید کشورش در الحدیده بیش از هر چیز شخصیت هادی را مورد حمله قرار داد و درعمل نشان داد وی در بازی سیاسی یمن از هیچ جایگاهی برخوردار نیست از دیگر سو این اعلام از سوی قرقاش و نه بن زاید یا وزیر خارجه آن هم از طریق توئیتر و البته به زبان انگلیسی حکایت از آن دارد که امارات کوشیده است تا همه پل های پشت سر برای بازگردادن اوضاع را درصورت عدم حصول نتایج مورد نظرخراب نکند.

4. اعلام نارضایتی امریکا از طولانی شدن جنگ در الحدیده، اعتراض این کشور به اطلاعات غلطی که در خصوص جنگ و همچنین میزان قدرت تحالف و بلاخره ضعف نیروهای یمنی دریافت داشته و البته ترس از اینکه نتیجه خسارت بار و توام با شکست آن به پای امریکا هم نوشته شود در کنار اعلام خروج مالزی از تحالف ضد یمن در چند روز پیش که صدای خردشدن استخوان های تحالف را به گوش همگان رساند، بی شک در اعلام تصمیم جدید امارات بی تاثیر نبوده است.

5. به نطر می رسد در شرایط کنونی و با توجه به علنی شدن اختلافات میان سعودی و کویت طی روزهای گذشته برسر مناطق نفتی واقع در مرزهای مشترک دو کشور _الوفره والخفجی_ از یک سو و در دیگر مناطق مرزی با دیگر کشورهای هم مرز سعودی در شورای همکاری خلیج فارس _که گاه وبیگاه علنی می شود- از دیگر سو ، محمد بن زاید به این نتیجه رسیده باشد که از سرنوشت اعضای شورای همکاری خلیج فارس درس عبرت بگیرد و در پروژه قدرتمند شدن محمد بن سلمان عهده دار سهمی اساسی نشود. شاید زمان تکرار تجربه کبوتر صلح سعودی - کویت -و قطر و بحرین و عمان بلافاصله بعد از پادشاهی و قدرت گرفتن بن سلمان در انتظار بن زاید و کشورش باشد.

کلام پایانی آنکه توقف عملیات خواه به شکل موقت خواه به شکل دائم، خواه به شکل رسمی ، خواه به شکل توئیتری و رسانه ای با هیچ توفیقی همراه نخواهد بود مادامی که امارات، عربستان، تحالف و غرب اصرار داشته باشند بر میز مذاکره ای بنشینند که بر روی آن موضوع تسلط بر الحدیده قرار داشته باشد. این را مردم یمن می گویند.

المصدر: العالم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.