اراک- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه مجموع مرمت های اصولی و اضطراری انجام شده توسط اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی از ۱۷ بنا در سال ۹۲ به ۴۵ بنا در سال ۹۶ رسید، افزود: ۱۷۵ بنای تاریخی استان در دولت تدبیر و امید مرمت شد.

مرمت ۱۷۵ بنای تاریخی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید

 به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل  میراث فرهنگی  استان مرکزی، سیدمحمد حسینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جهان امروز که بسیاری از منابع توسعه اقتصادی دولت ها از مدخل گردشگری تامین می شود، حفظ، احیا و نگهداری از آثار تاریخی یک اصل بوده که به باوری عمومی تبدیل شده است.

وی افزود: این باور عمومی از تخریب های انسانی جلوگیری می کند، تبلیغ همگانی را نهادینه می سازد، حفظ آداب، رسوم را به بار می آورد و در نهایت بازاری جاذب را ایجاد می کند که توان جذب هر نوع گردشگری را دارد از این رو مرمت آثار تاریخی که می توانند سنگ بنای توسعه را بگذارند یک باور در سازمان میراث فرهنگی کشور، حتی در شرایط سخت اقتصادی است.

حسینی گفت: مجموع مرمت های اصولی و اضطراری انجام شده توسط اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی از ۱۷ بنا در سال ۹۲ به ۴۵ بنا در سال ۹۶ رسیده و با رشدی ۲۶۰ درصدی در طی یکسال همراه بوده است.

این روند رو به رشد در سال های۹۳ و ۹۴ و ۹۵ نیز ادامه داشته تا در مجموع ۱۷۵ بنا در این سال ها مرمت شود. در حال حاضر پیش بینی ما این است که با توجه به برنامه ریزی های اداره کل، این آمار به ۵۰ مرمت در سال ۹۷ برسد.

او در ادامه گفت: پروسه حفظ آثار تاریخی دارای مراحل مختلفی است که قطع به یقین پیش در آمد آن ثبت در فهرست آثار ملی است زیرا با در پیش گرفتن روند ثبت یک اثر، در حقیقت غیر از تکمیل اطلاعات درخصوص آن اثر و همچنین امکان حفظ آن، بودجه ای مشخص برای مرمت های اصولی یا اضطراری آن در نظر گرفته می شود که حتی در صورت کم بودن آن بودجه، از خطرات احتمالی یا احتمال تخریب کامل بنا جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه رو در همین دوره ای که ۱۷۵ بنا در استان مرمت شده، ۱۱۶ اثر را نیز به ثبت آثار ملی رسانده ایم گفت: در مرحله ثبت آثار نیز روند رو به رشدی داشته ایم به گونه ای که در دولت دهم به طور متوسط سالانه حدود ۱۰ اثر به ثبت ملی می رسید که این آمار در دولت تدبیر و امید به حدود ۳۶ اثر در هر سال رسیده است.

حسینی در پایان گفت: در سال گذشته ۴۵ پرونده ثبت آثار ملی نیز در اداره کل تشکیل و به سازمان ارسال شده تا در سال جاری شاهد تعداد آثار ثبتی قابل توجهی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.