فساد در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی، مذهبی، اخلاقی و جنسی و نیز تبعیض نژادی به ویژه در حق یهودیان آفریقایی در جامعه اسرائیل تا آنجا ریشه دوانده که بیش از تروریسم و بمب اتم آن را تهدید می کند.

فقر، فساد و تبعیض در اسرائیل؛ از فساد سران پیشین رژیم صهیونیستی تا فساد و رسوایی نتانیاهو و همسرش

به گزارش قدس آنلاین،در سال های اخیر موضوع فساد طبقه سیاسی "اسرائیل"، در رسانه ها، افکار عمومی و نیز سازمان های مختلف  این رژیم بازتاب گسترده ای داشته است تا جایی که جمعیت "شفیل" که نماینده سازمان شفافیت بین المللی در "اسرائیل" است سال ۲۰۰۰ را تاریخ آغاز گسترش فساد در زیر ساخت های سیاسی اسرائیل و بین مسئولان بلندپایه این رژیم برشمرد.

فساد چنان دامن بسیاری از سران درجه یک رژیم اسرائیل را گرفته که دیگر کار از اتهام و محکومیت آنان گذشته است تا جایی که کارشناسان داخلی این وضعیت را خطرناک تر از تهدیدهای خارجی دانسته اند و به این ترتیب این وضعیت به یک بار اخلاقی و سیاسی به ویژه برای طبقه سیاسی حاکم این رژیم تبدیل شده است.

وخامت این و ضعیت تا آنجا است که ژنرال "عوزی دیان" از فرماندهان نظامی صهیونیستی در این باره گفت، آنچه بیش از تروریسم و بمب اتمی جامعه اسرائیل را تهدید می کند، فساد است.

اولمرت، آقای فساد در اسرائیل

رسوایی "ایهود اولمرت" نخست وزیر سابق رژیم اسرائیل که از او تحت عنوان سردمدار فساد در این رژیم یاد می شود، در حالی بود که وی در فساد مالی و دریافت رشوه تا آنجا پیش رفت که دادگاه او را به ۱۸ ماه حبس محکوم کرد.

البته فساد بین مسئولان بلند پایه صهیونیستی موضوعی تازه و بی سابقه نبوده و اولمرت اولین و آخرین مورد آن به شمار نمی آید، بلکه پیش از او نیز سایر سران صهیونیستی در این خصوص پرونده داشته اند که نمونه آن "عزرا وایزمن" رئیس پیشین اسرائیل است که در سال ۱۹۹۹ زمانی که نماینده کنیست و از وزیران کابینه بود از یکی از تاجران پول دریافت کرد و به هین دلیل بعدها با وجود بسته شدن پرونده تحقیق در مورد او، مجبور به استعفا شد.

همانطور که فساد "آریل شارون" و دو فرزندش آنقدر سر و صدا به پا کرد که دادگاه در نهایت برای آرام کردن خشم عمومی، در سال ۲۰۰۶ یکی از پسران او را گناهکار اعلام و  به ۹ ماه حبس تعلیقی محکوم کرد.

 به عبارت بهتر فساد مالی در اسرائیل سابقه طولانی دارد و در این خصوص می توان به نام افرادی مانند "موشه کتساو"  رئیس پیشین رژیم صهیونیستی، "آویگدور لیبرمن" وزیر جنگ کنونی، "شلومو بنیزری" وزیر پیشین بهداشت و "یوسی کوهن" رئیس موساد، اشاره کرد.

سه سال زندان برای "آریه درعی" از اعضای کابینه اسرائیل و وزیر اقتصاد پیشین این رژیم در سال ۱۹۹۹ به جرم رشوه‌خواری و کلاهبرداری، پنج سال زندان برای "آوراهام هرشسان" وزیر دارایی پیشین رژیم صهیونیستی به جرم سرقت آشکار و اختلاس از دیگر موارد فساد مالی و اداری در بین کابینه اسرائیل است.

و تازه ترین مورد نیز رو شدن  پرونده فساد نتانیاهو و همسرش است.

فساد و رسوایی نتانیاهو و همسرش

در سال ۱۹۹۹ یعنی همان سال که وایزمن استعفا کرد، بنیامین نتانیاهو و همسرش در دو پرونده رسوا شدند؛ یکی دریافت غیرقانونی و بدون مجوز هدایا از رهبران مختلف جهان و دیگری سوء استفاده مالی از پست دولتی و دریافت رشوه از یک تاجر اسرائیلی اما دادستانی کل در صدد برآمد توصیه پلیس را نادیده گرفته و کیفرخواستی را در این زمینه ارائه ندهد.

فاکتور سازی به عنوان هزینه های رسمی نخست وزیر، سوء استفاده از حساب رسمی نخست ‌وزیری برای اداره و تعمیرات خانه‌های شخصی، استخدام پرستار خصوصی برای پدرش با بودجه حکومتی، استخدام برخی افراد با حقوق های نامتعارف و سوءاستفاده از جایگاهش از جمله مواردی است که پرونده  فساد مالی "سارا نتانیاهو" همسر "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی را سنگین کرده است.

او درحالی پول پرستار پدرش را از جیب دولت حساب کرده بود که بیش از ۳۶۰ هزار نفر از شهروندانش نتوانستند داروهای کافی را برای بیماری شان تهیه کنند.

بر اساس گزارش وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی، کیفرخواستی تنظیم شده که سارا نتانیاهو در آن متهم است در طول سه سال  ۳۵۰ هزار شِگل ( تقریبا۱۰۰ هزار دلار) از اموال دولتی را برای سفارش غذا از رستوران های گران قیمت هزینه کرده است در حالی که با توجه به اینکه اقامتگاه نخست‌وزیری، آشپز رسمی دارد، تهیه غذا از هر مکانی به دلایلی امنیتی و تشریفاتی ممنوع است.

اعتراض های گسترده شهرک نشینیان علیه فساد نتانیاهو

این در حالی است که  شخص بنیامین نتانیاهو نیز در سه پرونده دیگر به فساد و رشوه خواری متهم است و سال گذشته اعتراض های گسترده ای در سرزمین های اشغالی در مخالفت با او برگزار شد و شهرک نشینان صهیونیست خواهان استعفای او و محاکمه اش شدند.

با اینهمه نتانیاهو اتهامات خود و همسرش را رد کرده و مدعی است مخالفانش با این اقدامات به دنبال تخریب او و کابینه اش هستند.

زلزله سیاسی در رژیم صهیونیستی
آیا نتانیاهو سقوط می کند و کابینه راستگرای افراطی او نیز به دلیل ارتباط با فساد که به مثابه زلزله سیاسی موجودیت رژیم صهیونیستی را در معرض تهدید قرار داده است، سرنگون می شود؟

این سوالی است که به دلیل مسائل مختلف مطرح است، از جمله اتهام فساد به نتانیاهو، ایجاد شکاف و دسته بندی در اسرائیل، سیاست افراطی کابینه او در قبال الاقصی و قدس و صلح و مسائل دیگر.

ماجرای زیردریایی های آلمانی

این موضوع خطرناک ترین قضیه ای است که نتانیاهو و کابینه اش با آن دست به گریبان هستند نه فقط به دلیل ابعاد خارجی آن در ارتباط با کشوری در جایگاه آلمان بلکه به دلیل جایگاه شخصیت های نظامی که در این قضیه دست دارند.این قضیه در اسرائیل به قضیه ۳۰۰۰ معروف شد.

به نوشته یدیعوت آحارانوت "یعکوف هداس" سفیر اسرائیل در آلمان پیش بینی می کرد که خود این معامله را امضا کند اما از سوی دولت آلمان نامه ای با این مضمون دریافت کرد که امضای این قرارداد تا مدت نامعلوم به تاخیر افتاده است.

دستگاه قضایی اسرائیل بر اساس اسناد و مدارکی که در اختیار دارد معتقد است، سفارش و خرید این زیردریایی‌ها با فساد مالی همراه بوده است و مهم‌ترین دلیل اینکه وکیل شخصی بنیامین نتانیاهو در عین حال مشاور حقوقی شرکت تیسن‌کروپ آلمان در اسرائیل است.

ریشه های فساد در ارتش اسرائیل

 "فساد از بالا شروع می شود"، توصیفی است که رسانه های عبری در مورد فساد فرماندهان امنیتی از آن استفاده کردند.

بسیاری از فرماندهان بلند پایه امنیتی به دلیل فساد و سوء استفاده از جایگاه شغلی خود مجبور به استعفا و یا راهی زندان شدند با این وجود همچنان رسانه های اسرائیلی هر روز از فساد جدید و فرماندهان فاسد جدید خبر می دهند.

پایگاه خبری عبری زبان   "the marker"در اوت ۲۰۱۷  اعلام کرد ارتش اسرائیل با افزایش بودجه خود در نهایت بودجه دریافتی را به جیب ژنرال های بلند پایه می ریزد و آخرین مورد آن در گزارش شبکه دوم اسرائیل فاش شد با این مضمون که ارتش به سربازان لباس های کهنه می دهد تا ذخیره پول حاصل از این کار را نصیب برخی افسران کند.

در همین ارتباط پایگاه اقتصادی "گلوبوس"،  "فساد ۶۳۰" را فساد ریشه دار و یکی از بزرگترین موارد فساد در شرکت صنایع هوا و فضا اسرائیل ""IAI به عنوان یکی از بزرگترین موسسات اسرائیلی دانست که در آن حدود ۲۰ هزار کارمند و نیروهای فنی و مهندسی و کارشناس فعالیت دارند و سود سالانه آن بالغ بر ۳.۵ ملیارد دلار است.

اما ۱۶ نفر از کارکنان این شرکت از جمله تعدادی از مسئولان بلندپایه و افسران ذخیره ارتش اسرائیل و نیز مدیران اجرایی و اعضای شورای اداری و کارمندان آن در ارتباط با فساد، دزدی ، خیانت در امانت و مشکوک بودن به فساد دستگیر شدند و پس از چند ماه تحقیقات محرمانه، ۱۳ فرد مشکوک به فساد نیز بازداشت شدند که "حاییم کاتس" وزیر رفاه اسرائیل از جمله این افراد بود.

افسران بی اخلاق، روابط جنسی نظامیان با زیر دستان خود

روزنامه "یدیعوت آحارانوت" نیز در گزارشی که در ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر کرد، از بازداشت ۳۰ روزه "العاد کوهین" فرمانده گردان "کاراکال" خبر داد. ماجرا از آنجا آغاز شد که وی به سوء استفاده از پست خود در برقراری روابط جنسی مشکوک بود و علاوه بر او بسیاری از افسران نیز به دلیل چنین روابطی بازداشت شدند.

روابط نامشروعی که به قیمت کنار رفتن از صحنه سیاست تمام شد

به نوشته این روزنامه در سال ۲۰۱۶، ۳۰ کیفرخواست علیه افسران اسرائیلی در ارتباط با تجاوزات جنسی تهیه شد که در آن ۲۲۷ سرباز و افسر به اتهام برقراری این نوع روابط در طول ۹ سال اخیر با کسانی که با آنان کار می کردند، محکوم شدند.

"یتسحاق مردخای" که در واحد چتربازان پست های عالی نظامی داشته و تا درجه سرلشگری نیز پیش رفت و به معاونت نخست وزیر و وزیر جنگ رسید از جمله این افراد است که در نهایت به دلیل تجاوز جنسی به سه دختر مجبور شد از صحنه سیاسی کنار برود و دادگاه او را به ۱۸ ماه زندان تعلیقی محکوم کرد.

زنان و کودکان فقیر در رژیم صهیونیستی

 دو میلیون و پانصد هزار نفر از مجموع جمعیت هشت میلیونی که در"اسرائیل" زندگی می کنند، فقیر هستند و این یعنی ۲۹ درصد جامعه در فقر به سر می برند و بر اساس موسسه بیمه اسرائیل با وجود کاهش ناچیز میانگین فقر اسرائیل همچنان به میزان زیادی گرفتار فقر و نداری است.

گزارش ها و آمارها نشان می دهد که بیش از یک میلیون کودک فقیر در اسرائیل وجود دارد و بر اساس گزارش یک سازمان یهودی ۲۹ درصد از به اصطلاح اسرائیلی ها تا پایان سال ۲۰۱۶ با رنج دست و پنجه نرم می کنند و حدود ۱۳ درصد جامعه آماری آن، از شدت فقر اقدام به خودکشی کرده اند.
اما گزارش مرکز آمار مرکزی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۴ حاکی از این بود که ۴۷ درصد از ساکنان سرزمین های اشغالی از وضعیت اقتصادی خود راضی نیستند.

تبعیض علیه مهاجران آفریقایی

مهاجران یهودی آفریقایی تبار به سرزمین های اشغالی وضعیت اسفباری دارند و تبعیض علیه آنان تا آنجاست که نتانیاهو دو گزینه را به آنان پیشنهاد کرد یا دریافت ۳۵۰ دلار و ترک "اسرائیل" و یا زندان.

همچنین کابینه اسرائیل برای خلاص شدن از ۶۰ هزار مهاجر آفریقایی برنامه ای تدوین کرد که مبتنی بر انتقال آنان به رواندا و اوگاندا است.

یکی دیگر از اقدامات رژیم صهیونیستی ساخت دیواری در مرز با مصر برای جلوگیری از ورود مهاجران است و اکنون صدها مهاجر آفریقایی در زندان های اسرائیل به سر می برند.

این در حالی است که نتانیاهو و وزیران کابینه اش مهاجران آفریقایی را خطری برای بافت اجتماعی و تهدیدی عیله هویت یهودی می دانند.

به این ترتیب پرواضح است که اسرائیل به دنبال تقویت سیاست تبعیض نژادی بر اساس هویت یهودی است.

قانون تابعیت، نمایش تبعیض نژادی تمام عیار

بر اساس قانون تابعیت اسرائیلی به هر یهودی ای در دنیا تحت عنوان قانون بازگشت تابعیت مستقیم داده می شود. قانون تابعیت قانون نژادپرستانه ای است که کابینه رژیم اسرائیل در سال ۱۹۵۰ به کنیست ارائه کرده و چند ماه بعد به تصویب رسید و به موجب این قانون هر یهودی که به "اسرائیل" بازگردد شهروند اسرائیلی به شمار می آید.

قانون تابعیت اسرائیلی یکی از قوانین است که به دلایل مختلف سراسر نژادپرستی است از جمله اینکه بر اساس آن یهودیان به شکل کلی و فارغ از تابعیت و قومیتشان در نظر گرفته می شوند و به محض ورود به "اسرائیل" می توانند تابعیت بگیرند حتی اگر هدف آنان تجاری و جهانگردی باشد مگر اینکه قبل از ورود اعلام کنند تمایلی به گرفتن تابعیت ندارند.

همه این مورد در حالی است که رژیم صهیونیستی سخت در تلاش است که از خود تصویر یک جامعه دموکراتیک را ارائه دهد که نهادهای مختلف آن از جمله نهاد قضایی از سلامت برخوردارند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.