۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲
کد خبر: 608737

باید گفت تلاشی که از سوی ائتلاف سعودی با همکاری جدی غربی‌ها و رژیم صهیونیستی برای کامل کردن حلقه محاصره مردم یمن در شمال این کشور و به زانو درآوردن جنبش انصارالله و همپیمانانش شکل گرفت به شکست انجامیده است.

درحالی که امارات متحده عربی وعده داده بود تا پایان ماه رمضان ماجرای الحدیده را یکسره و این بندر حیاتی و استراتژیک را به تصرف درخواهد آورد، بعد از گذشت 50 روز از آغاز عملیات تصرف بندرالحدیده، انورقرقاش وزیر مشاور در دولت امارات در توییتی اعلام کرد عملیات حدیده را به شکل موقت متوقف می‌کند تا به زعم خود از یک سو، فرصت را برای تلاش‌های نماینده سازمان ملل در امور یمن فراهم آورد و از دیگر سو از تحمیل کشته، زخمی و سرانجام فشار بیشتر بر مردم یمن جلوگیری کند.
این در شرایطی است که در یک نگاه اجمالی دلسوزی قرقاش و دولتش برای مردم یمن بعد از تحمیل جنگی سه و نیم ساله با تمامی خسارات انسانی، مادی و معنوی بر مردم این کشور، مضحک به نظر می‌رسد.
در حقیقت باید گفت تلاشی که از سوی ائتلاف سعودی با همکاری جدی غربی‌ها و رژیم صهیونیستی برای کامل کردن حلقه محاصره مردم یمن در شمال این کشور و به زانو درآوردن جنبش انصارالله و همپیمانانش شکل گرفت به شکست انجامیده است ازاین نظر که آن‌ها با تبلیغات فراوان رسانه‌های وابسته به سعودی و امارات، بندر الحدیده را که درحقیقت گلوگاه تنفسی مقاومت مردم یمن دربرابر تهاجم همه جانبه سعودی‌ها بوده و هست نشانه رفته بودند و آن‌ها می‌خواستند این گلوگاه را به هر قیمت ممکن ببندند و ارتباط مردم یمن با جهان خارج را قطع کنند.
نیروهای ائتلاف تبلیغات زیادی انجام دادند تا با جنگ روانی اراده نیروهای مدافع و انصارالله را به حداقل ممکن سوق دهند و به همین خاطر از تصرف اسکله و فرودگاه الحدیده گفتند و عملاً کار انصارالله را تمام شده دانستند، اما رزمندگان یمنی و جنبش انصارالله در طول سالیان گذشته تا به امروز با این تاکتیک طرف مقابل آشنا بودند و به همین خاطر می‌دانستند اگر به طور جدی مقاومت کنند هیچ کدام از نیروهای سعودی و مزدورانشان که به خاطر پول می‌جنگندند قدرت و توانایی آنکه بندر الحدیده را به شکل واقعی تصرف کنند، نخواهند داشت.
اتفاقی که در عمل هم افتاده و الحدیده نه تنها تصرف نشد بلکه مناطقی که توسط اماراتی‌ها و سعودی‌ها نیز اشغال شده بود آزاد شدند و خسارات زیادی به ادوات نظامی و نیروهای ائتلاف وارد آمد که وقتی بتدریج ارقام این خسارت‌ها اعلام شود، آنگاه دولت‌های امارات و سعودی زیر فشار جدی افکار عمومی کشور خودشان نیز قرار خواهند گرفت. از همین روست که نیروهای ائتلاف باید این جنگ یکطرفه را تمام می‌کردند تا بیش از این آبرویشان درمیان همسایگان و جهانیان از بین نرود.
از طرفی باید توجه کرد که اعلام خبر توقف عملیات در الحدیده توسط انور قرقاش و نه وزیر خارجه امارات یا محمد بن زاید و البته از طریق توییتر اعلام شد. این مسئله از یک سو با هدف تحقیر منصور هادی رئیس دولت مستعفی یمن صورت می‌گیرد، چرا که درعمل نشان داد وی در بازی سیاسی یمن از هیچ جایگاهی برخوردار نیست؛ از دیگر سو این اعلام توییتری و البته به زبان انگلیسی حکایت از آن دارد که امارات کوشیده است تا همه پل‌های پشت سر برای بازگردادن اوضاع را درصورت عدم حصول نتایج مورد نظر خراب نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.