۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 608867

اصفهان- شاید باور اینکه در گوشه‌ای از کلانشهر اصفهان محله‌ای به نام «اندوان» فاقد امکانات مطلوب برای زندگی وجود دارد، برای بسیاری سخت باشد.

«اندوان» وصله ناجور اصفهان

 قدس آنلاین-گروه استان ها-بابک رحیمیان: «اندوان» و ۱۷ روستای واقع در جاده منتهی به کارخانه قند اصفهان در سال ۸۵ با دستور «محمود حسینی» استاندار وقت به شهرداری خوراسگان الحاق شد، اما آنگونه که باید مورد رسیدگی و توجه قرار نگرفت. آب، تلفن، برق و گاز تنها دارایی مردم این روستاست اما از زمان الحاق تاکنون معابر این محله جدول‌کشی و آسفالت نشده و مردم این محله از داشتن حداقل امکانات فرهنگی، ورزشی و شهری محروم مانده‌اند.

«کاش اندوان هنوز روستا بود و دهیار داشت، کاش از حدود ۱۲ سال پیش مثل یک وصله ناجور به منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان الحاق  نشده بود تا کمتر دلمان می‌سوخت از اینکه هنوز امکانات ورزشی، فرهنگی و تفریحی نداریم و فرزندانمان برای درس خواندن مجبور هستند به وسیله مینی‌بوس راهی دیگر نقاط شوند و هر لحظه دلهره سالم برگشتن آنها را داریم.»

اینها گوشه‌ای از درد دل اهالی محله اندوان است که از نبود حداقل امکانات شهری در این محله ناراضی هستند.

یکی از اهالی محله اندوان که خود را «زهرا جعفری» معرفی می‌کند، اظهار می کند: در سال ۸۵ با دستور «محمود حسینی» استاندار وقت اصفهان ۱۷ روستای واقع در جاده منتهی به کارخانه قند اصفهان به شهرداری منطقه ۱۵ الحاق شد، اما آنگونه که باید مورد رسیدگی و توجه قرار نگرفت.

وی تاکید می کند: محله اندوان زیرساخت های شهری از جمله آب، تلفن، برق و گاز دارد، اما از زمان الحاق تاکنون معابر این محله جدول‌کشی و آسفالت نشده و مردم این محله ازداشتن حداقل امکانات فرهنگی، ورزشی و شهری محروم مانده‌اند.

جعفری ادامه می دهد: اهالی این محله اگر قصد ساخت و ساز داشته باشد باید همچون سایر نقاط شهری هزینه‌های دریافت پروانه ساختمان را به شهرداری پرداخت کنند، بنابراین انتظار دارند شهرداری نیز هوای مردم این محله را داشته باشد و برای آبادانی آن گام بردارد.

یکی دیگر از ساکنان اندوان تصریح می کند: «مدتی پیش از سوی شهرداری مقداری خاک برای پر کردن مادی واقع شده در انتهای محله اندوان آوردند تا این مادی را به پارک محله تبدیل کنند، اما این خاک‌ها آغشته به موریانه بود از این رو با اعتراض اهالی خاک‌ها جمع آوری و بازگردانده شد.»

مهدی کشاورز می گوید: اهالی محله اندوان با تبدیل این مادی به پارک مخالف هستند چرا که این محله برای دفع آب‌های سطحی نیاز به مادی دارد و در عین حال این مادی که در انتهای اندوان واقع شده، امنیت لازم را برای اهالی روستا ندارد، ضمن اینکه بوی تعفن در این نقطه اجازه ماندن نمی‌دهد.

وی اظهار می کند: در این محله تنها یک دبستان دخترانه وجود دارد که از علاوه بر دانش آموزان اهالی اندوان، دانش آموزان دختر روستاهای موران و بهاران نیز به این دبستان می‌آیند و تحصیل می‌کنند و پسران دانش آموز این محله نیز به روستای بهاران می‌روند تا شش کلاس دوره ابتدایی را سپری کنند، این دانش آموزان برای ادامه تحصیل باید مسیرهای طولانی‌تری را بپیمایند.

کشاورز تصریح می کند: تمام معابر روستاهای موران و بهاران که زیر مجموعه دهیاری و فرمانداری اصفهان هستند، جدول‌کشی شده و امکانات خوبی برای ساکنان آنها در نظر گرفته شده است، اما اهالی اندوان همچنان منتظر دریافت خدمت هستند.

عرض کم و عدم روشنایی خیابان آیت الله خاتون آبادی دیگر گلایه مهم اهالی محله اندوان به ویژه «علی مختاری» برادر قربانیان اخیر سانحه تصادف در همین خیابان است.

او اظهارمی کند: «در زمان تصدی «هویدا» به عنوان شهردار منطقه ۱۵(خوراسگان) بود که مجوز فعالیت وانت‌های دوره گرد برای ایجاد جمعه بازار در قطعه زمینی رو به روی محله اندوان صادر شد، اقدامی بسیار ناجوانمردانه در حق مردم و شهر؛ چرا که عرض خیابان خاتون آبادی بسیار کم و در این خیابان که فاقد روشنایی، جدول‌کشی و شانه است و خودروهای سنگین زیادی در این مسیر حرکت می‌کنند، از این رو افرادی که به قصد خرید آنجا می‌رفتند باید خطر مرگ را به جان می‌خریدند؛ «هویدا» رفت، اما جمعه بازار اندوان که هر هفته با حضور ۲۰۰ وانت دوره گرد ایجاد می شد، به عنوان یک ارث شوم برای مردم به ویژه اهالی محله اندوان به یادگار گذاشت تا ساکنان این محله هر روز بیشتر شاهد تصادف و کشته شدن مردم باشند».

حالا دیگر بغض گلویش را می فشارد، اشک در چشمانش حلقه می زند و رنگ صورت و چشمانش قرمز می‌شود، آهی از ته دل می‌کشد و ادامه می‌دهد: «شامگاه روز اول تیرماه بود، عقربه‌های ساعت زمان ۲۰ و ۵۷ دقیقه را نشان می‌داد که اطلاع دادند دو خواهر من به نام‌های «فاطمه» ۴۲ ساله و «زهرا» ۳۹ ساله پس از خرید از این جمعه بازار هنگامی که قصد عبور از خیابان خاتون آبادی را داشتند، با یک‌دستگاه خودرو سورای سمند که قصد سبقت غیرمجاز با سرعت بالا را داشت، تصادف کرده و جان خود را از دست دادند، یکی از خواهرانم دارای چهارفرزند از جمله دو فرزند یک ساله بود و دیگری دو فرزند داشت، برادرم «رحمت الله مختاری» تنها شهید محله اندوان است و پدرم نیز چند سال پیش از دنیا رفت؛ پس از سانحه تصادف راننده سمند با سوء استفاده از تاریکی هوا متواری شد.»

مختاری تصریح می‌کند: «تاکنون هفت نفر از اهالی اندوان قربانی مشکلات عرض کم و عدم روشنایی خیابان آیت الله خاتون آبادی شده‌اند و نمی‌دانیم چند نفر دیگر باید جان خود را از دست بدهند تا شاید مسئولان تکانی بخورند و به مشکلات این نقطه از شهر رسیدگی کنند؛ بد نیست اشاره کنم به اینکه در یکی از تصادفات رانندگی این نقطه از شهر، یکدستگاه خودرو سواری با تابلوی محله اندوان که توسط شهرداری نصب شده بود، تصادف کرد، تابلو بر زمین افتاد و نفر دیگری آن را سرقت کرد؛ حالا اندوان تابلوی نامگذاری شده ندارد، پس از این اتفاق بود که تابلوی اندوان جای خود را به تابلویی که بر روی آن نوشته شده «کوی بهارستان» داد و ما از این بابت ناراضی هستیم.

به گفته وی، وقتی اهالی اندوان دیدند که صدایشان به گوش مسئولان نمی‌رسد، خودشان دست به کار شده و مسیر ورود وانت‌ها به جمعه بازار را با ریختن خاک و سنگ مسدود کردند تا آنها دیگر امکان فعالیت نداشته باشند.

مختاری اظهار می‌کند: «با توجه به اینکه در مسیر خیابان خاتون آبادی روستاهای زیادی از جمله گیان، اندوان، مورنان، بهاران، دهنو، خاتون آباد، جلمغز، هفت شویه و قلعه نو خاتون آباد قرار دارد و روزهای پایانی هفته ترافیک این مسیر به دلیل مراجعه مردم به آرامستان باغ رضوان افزایش می‌یابد، از این رو حل مشکلات این خیابان بسیار ضروری است، البته اهالی این محله تاکنون پیگیری‌های زیادی انجام داده اند؛ شهرداری اعلام کرده این خیابان جزء محدوده شهری نیست و ساماندهی آن باید توسط اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان انجام شود».

برخورداری از حداقل‌ها حق مردم است

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این ارتباط با بیان اینکه در راستای توزیع عادلانه خدمات الزام داریم که به تمام محله های شهر رسیدگی کنیم، می‌گوید: حتماً یکی از دغدغه‌های مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان نیز رسیدگی به اندوان خواهد بود زیرا در حال حاضر سیاست کلی شهرداری اصفهان «توزیع متوازن امکانات» است.

علیرضا نصر اصفهانی اظهار می‌کند: اهالی اندوان باید درخواست‌های خود را در قالب استشهاد محلی ارایه کنند! تا بر مبنای آن برای بازدید از محل انجام و رسیدگی هر چه بیشتر به مشکلات این محله صورت گیرد چرا که برخورداری از حداقل‌ها را حق مردم می‌دانیم و باید تلاش کنیم محله های شهر از امکانات لازم برای زندگی مطلوب برخوردار شوند.

وی تصریح می‌کند: باید سرعت خدمت‌رسانی به این محلات را افزایش دهیم تا جبران مافات شود.

به فکر رفع مشکلات اندوان هستیم

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در این باره می گوید: این منطقه ۱۱ محله الحاقی دارد که بافت آنها در گذشته روستایی بوده، بنابراین درست است که شهروندان تقاضای خدمات می کنند و شهرداری نیز خدماتی را در چارچوب وظایف خود انجام می‌دهد، اما عمران، توسعه و پیشرفت اینگونه محلات به تناسب بودجه شهرداری انجام می‌شود.

حسین امیری با بیان اینکه هر کجا که بافت روستایی به شهر الحاق شده، زمان زیادی نیاز است تا نوسازی و بهسازی لازم در بافت صورت گیرد، تصریح می کند: اعتباری در بودجه‌های قبلی برای این محله‌ها در نظر گرفته نشده بوده، اما امسال منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان برای اندوان ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته و قرار است در نیمه دوم سال جاری اگر درآمدهای شهرداری پاسخگو باشد، برای بازسازی و بهسازی کانال آب و احداث فضای سبز این اعتبار را هزینه کند چرا که هزینه کرد شهرداری به تناسب درآمدها انجام می‌شود.

وی ادامه می دهد: در خصوص جاده ارتباطی اندوان به مرکز شهر، اداره کل راه و شهرسازی وظیفه دارد آسفالت، ایمن‌سازی و ساماندهی آن را انجام دهد، هر چند شهرداری منطقه ۱۵ دو میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرده تا  در ضلع غربی کانال آب اندوان جاده احداث کند که برای تحقق آن باید مجوزهای لازم را از شرکت آب منطقه‌ای و آبفای استان دریافت کند.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان تاکید می کند: اهالی محله اندوان همچون سایر شهروندان باید بدانند که ما به فکر رفع مشکلات آنها هستیم و اگر نبودیم این اعتبارات را برای عمران اندوان پیش‌بینی نمی‌کردیم.

وی اظهارمی کند: پروژه تقاتطع غیرهمسطح مقابل کارخانه قند و آزادسازی مسیر جاده خاتون آباد که حدود ۶.۵ کیلومتر آن در منطقه ۱۵ قرار دارد، ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تأمین آن از توان شهرداری خارج است و امکان به نتیجه رسیدن آن در زمان کوتاه وجود ندارد.

امیری در پاسخ به این انتقاد اهالی اندوان که تبدیل مادی به پارک را اقدامی غیرکارشناسانه می دانند، می گوید: مردم زمین در اختیار ما قرار دهند تا پارک را در نقطه دیگری از این محله احداث کنیم، زیرا شهرداری در این محله زمینی در تملک ندارد، بنابراین مردم باید با شهرداری همکاری کنند.

بازدید مسئولان از خیابان خاتون آبادی و تعیین تکلیف مشکلات آن

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص تعریض، آسفالت و روشنایی خیابان آیت الله خاتون آبادی تاکید می‌کند: اگر خیابان آیت الله خاتون آبادی همچون جاده فرودگاه در حوزه شهری نباشد، ادارات راه و شهرسازی و راهداری برای حل مسایل و مشکلات آن ورود پیدا می کند.

حجت الله غلامی با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی وظیفه دارد راه‌های روستایی را روکش آسفالت کند، به اهالی محله اندوان قول داد که در آغازین روزهای هفته آینده بازدید مشترکی را به همراه اداره کل راهداری و مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان از خیابان خاتون آبادی انجام داده و پس از آن جلسه مشترکی به منظور بررسی مشکلات این مسیر و تعیین وظایف هر کدام ازدستگاه ها برای رفع مسایل آن برگزار کند.

اظهارات فعالان جمعه بازار اندوان بی اساس بوده است

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان می‌گوید: برای جمع آوری وانت‌های دوره گرد در خیابان آیت الله خاتوان آبادی رو به روی محله اندوان با توجه به اینکه محل تجمع آنها در زمینی بوده که خارج از محدوده شهری به شمار می‌رفت، بارها مکاتباتی با دستگاه قضایی اصفهان انجام دادیم تا مجوز لازم را برای برخورد و جمع‌آوری آنها دریافت کنیم، اما با توجه به اینکه زمین مورد نظر خارج از محدوده شهرداری بود، قرار شد دستگاه‌های مسئول خارج از محدوده شهری اقدام کنند.

حسن محمد حسینی در پاسخ به این سؤال که برخی از رانندگان وانت بارها اعلام کرده‌اند برای انجام فعالیت مبالغی به شهرداری پرداخته‌اند، تاکید می‌کند: شهرداری هیچ گونه وجهی تحت هر عنوان از رانندگان این وانت‌ها دریافت نکرده و افراد مورد نظر جهت توجیه تخلف خود این اظهارات غیر واقعی را مطرح کرده‌اند.

وی تصریح می کند: شهرداری اصفهان آماده همکاری با شهرداری شهرهای اطراف و خارج از محدوده اصفهان برای جلوگیری از هر گونه تخلف است.

به گزارش قدس آنلاین، الحاق روستاها به شهر طی سال‌های اخیر با هدف برخورداری از امکانات شهری و جلوگیری از مهاجرت اهالی روستاها به شهر شتاب فزاینده‌ای داشته است، اما ارایه امکانات و خدمات فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، ورزشی و آموزشی همراستا با اینگونه تغییرات نبوده و این امر چالش‌های بسیاری برای اهالی این روستاهای الحاقی ایجاد کرده است.

بر این اساس از آنجا که برخورداری از حداقل امکانات شهری جزو حقوق اولیه تمام شهروندان است، می‌طلبد که «مسئولان» با جدیت بیشتری برای رفع مشکلات محله‌های کمتر برخورداری همچون «اندوان» گام بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    1 0
    یکی از مشکلات اساسی محله اندوان نداشتن فاضلاب هست که در این مقاله هیچ اشاره ای به آن نشده بود