همدان - معاون توسعه اورژانس کشور از وجود یک‌هزار دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور خبر داد و گفت:۶ هزار نیرو ی پیش بیمارستانی در کشور کمبود است.

وجود یک‌هزار دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور/ کمبود ۶ هزار نیرو

به گزارش قدس آنلاین ، محمد فتحی در نشست خبری به مناسبت برگزاری سی و سومین همایش روسای اورژانس پیش بیمارستانی و مدیران حوادث دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با بیان اینکه در سازمان کشور صحبت از ارائه خدمات حاکمیتی است، اظهار کرد: حاکمیت موظف است خدمتی را با بهترین کیفیت و بدون دریافت وجهی ارائه دهد که سازمان اورژانس کشور باید به این مهم توجه خاصی داشته باشد.

وی با بیان اینکه محاسبه هزینه‌هایی که در سازمان اورژانس کشور می‌شود سخت است چراکه هزینه بسیار بالاست،  گفت: حرف از خرید ۴۰ بالگرد بسیار آسان است اما زحمات زیادی در این راستا می‌کشیم با توجه به اینکه فضای خاصی در کشور حاکم بوده و موضوع برجام و ... نیز مطرح است.

معاون توسعه اورژانس کشور با اشاره به اینکه برای خرید هفت بالگرد تلاش بسیاری شده است، افزود: چالش‌های از جمله  تامین منابع، نیروی انسانی و ... وجود دارد و به سادگی کار صورت نمی‌گیرد.

وی  با تاکید به اینکه با توجه به قیمت ارز در کشور خرید یک آمبولانس بسیار بالاست، گفت: شماره‌گذاری آمبولانس پنج سال طول می‌کشد در حالی که یک آمبولانس ۱۰ سال عمر مفید دارد و چنین مشکلاتی وجود دارد اما این نبوده که بهترین خدمات ارائه نشود.

*فرسودگی  ۶۰ درصد ناوگان‌های آمبولانس کشور

فتحی با بیان اینکه ۵۵ تا ۶۰ درصد ناوگان‌های آمبولانس کشور به دلیل تعداد بالای خدمات فرسوده است،  اما تلاش این بوده مصوبه بازسازی دریافت کنیم، افزود: با شرایط موجود یک‌هزار دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۲۰۰ نیروی اورژانس پیش‌بیمارستانی در کشور فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: با توجه به راه‌اندازی تعداد پایگاه‌ها در کشور، قریب به ۶ هزار نیرو کمبود است.

معاون توسعه اورژانس کشور با بیان اینکه در حال رایزنی هستیم تا بر اساس ماده ۱۶ قانون  خدمات کشوری با مدیریت پیمانی جبران کنیم، افزود: با سازمان امور استخدامی کشور صحبت شده تا مجوز جذب نیرو دریافت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اساسنامه سازمان اورژانس کشور تنظیم شده و چارت تشکیلاتی آن به زودی ابلاغ می‌شود، گفت: وزارت بهداشت و روسای اورژانس کشور دغدغه اورژانس را دارند و این باعث افتخار بوده که موضوع پیش‌بیمارستانی اهمیت بالایی برخوردار است.

فتحی تأکید کرد: قول مساعد برای جذب نیرو داده شده است اما با وجود این مجوزها نمی‌توان تمام نیروها را جذب کرد و باید به برون سپاری خدمات توجه خاصی شود.

وی در ادامه با اشاره به آموزش‌های ارائه شده، افزود: رسالتی بر عهده هر دستگاهی است اما اینکه سازمان آموزشی در دستور کار قرار دهد، مانع بر انجام خدمات ما نیست و قطعا وظیفه اورژانس، آموزش همگانی نیز خواهد بود.

معاون توسعه اورژانس کشور با تاکید به اینکه یکی از چارت‌ها معاونت آموزش و پژوهش است و قطعا باید هم‌افزایی در زمینه آموزش صورت گیرد، گفت: در سطح کشور با ۵ هزار و ۵۰۰  آمبولانس به وظیفه خود عمل می‌کنیم.

* ۵۰۰ دستگاه آمبولانس موتورلانس وارد ناوگان کشور  می‌شود

وی با بیان اینکه ۵۰۰ دستگاه موتورلانس تامین منابع شده تا وارد ناوگان آمبولانس کشور شود، افزود: این اقدامات برای کوتاه کردن زمان رسیدن بر بالین مصدوم است.

فتحی با اشاره به اینکه قرار نیست بالگرد را در تمام مواقع بکار گیریم و به ضرورت باید استفاده کرد، خاطرنشان کرد: درسته تعداد ناوگان‌ها اکنون در خصوص ماشین‌ها کم است اما دلیل نبوده که پوشش ندهیم و خدمات ارائه نشود.

وی از راه‌اندازی آمبولانس ریلی در کشور خبر داد و گفت: با رئیس راه آهن ریلی کشور تفاهمنامه‌ای منعقد شده و به زودی آمبولانس ریلی عملیاتی می‌شود.

معاون توسعه اورژانس کشور با اشاره به اینکه ایجاد ناوگان ریلی، توسعه ناوگان هوایی، ایجاد موتورلانس و توسعه آمبولانس‌ها در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است، بیان کرد: یک‌هزار و ۴۰۰ دستگاه آمبولانس به سیستم اورژانس کشور اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه برای هر دستگاه آمبولانس ۵ هزار یورو هزینه می‌شود، افزود: توسعه ناوگان ساحلی نیز از دیگر اقدامات در این دولت بوده است.

منبع فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.