تیم داوری ایران به فینال برسد یا نرسد فرقی ندارد. مهم ردپای تاریخی این کوبل از داوری است که تا سال‌ها در حافظه تاریخی ما خواهد ماند.

قوه قضائیه فوتبال 

این که بزرگتر از مسی و نیمار هم نتوانستند برای داوران ایرانی خط و نشان بکشند و چالش ایجاد کنند باعث می شود با سر بالا جامی که در آن خودی نشان دادیم را به پایان برسانیم. این وسط نکته مهمی که می تواند مورد توجه قرار گیرد رگ و ریشه خراسانی مردانی است که در ادوار اخیر جام جهانی سوت به دست گرفته اند و آبروداری کرده اند. 
رضا سخندان و فغانی برآمده از خطه خورشید در تمام این سال‌ها با همه نامهربانی ها کاری کردند کارستان و یک تنه تا قلب جام جهانی بدون هیچ توقعی پیش رفتند. 

فغانی از شهرستانی کوچک با مردمانی کوشا در نزدیکی مشهد می آید و سخندان هم از دل مشهد پا به بزرگترین فستیوال جهانی فوتبال می گذارد. پیش از اینها البته کامرانی فر که در جام جهانی تک و تنها کنار خط پرچم زد از همین مشهد میراث دار فنایی بود. به این ها محسن ترکی ،رکورددار  قضاوت در دربی ایران و قاضی خیلی از بازی های بزرگ آسیا را اضافه کنید و محسن قهرمانی و مرجان زاده جوان را هم از یاد نبرید.
اینها را لیست کردیم تا به این نکته برسیم که خراسان مهد داوران برجسته ایران است. نهالی که سال ها قبل رحمان نادری به عنوان داور پیشکسوت و رئیس هیئت فوتبال خراسان در فوتبال ایران کاشت حالا به بار نشسته و می تواند بارورتر و تنومندتر  شود. 
حضور این همه داور خوب و درجه یک از این سرزمین نشان می‌دهد که می شود قوه قضایی فوتبال ایران را به خراسانی‌ها سپرد و این منطقه را پایلوت پرورش داوران ایران قرار داد. کاری که محسن ترکی در ایجاد آکادمی داوری در مشهد انجام داده و در حال پیگیری آن است می تواند نقشه راه خوبی برای فدراسیون باشد.  به این شرط که قدر این استعدادها دانسته شود و امکانات و موقعیت های لازم برای ورود این استعدادها به چرخه فوتبال کشور فراهم شود. ضمن اینکه همانطور که ترکی آستین بالا زد برای احیای داوری، مردانی چون کامرانی فر و سخندان را هم ترغیب کرد تا تجربیات گرانبهای شان را در اختیار جوانان جویای نام در داوری قرار دهند. فوتبال ایران برای رشد و توسعه نیاز به پرورش داورانی برجسته دارد تا به پویایی برسد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.