نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور وزرای خارجه ایران و ۱+۴ و با حضور موگرینی و بدون آمریکا در وین آغاز شد.

نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور وزرای خارجه ایران و ۱+۴ در وین آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین:  در پی درخواست ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان در تاریخ چهارم خرداد ماه ۱۳۹۷ در وین، برای برگزاری نشست کمیسیون در سطح وزرای خارجه، ‌ امروز (جمعه) ۱۵ تیرماه وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، ‌ فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به همراه فدریکا موگرینی در وین گردهم می‌آیند تا درباره برجام بدون آمریکا و حفظ این توافق به گفت‌وگو بپردازند.

پس از اظهارات اولیه خانم فدریکا موگرینی، محمدجواد ظریف مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت برجام پس از خروج غیر قانونی آمریکا از این توافق بین‌المللی را تشریح کرد.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا به خاطر حضور در نشستی در لندن درباره برگزیت، در نشست امروز حضور ندارد و «الستر برت» معاونش در این نشست شرکت خواهد کرد.

این نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه ایران و ۱+۴ و با حضور موگرینی است. نشست مذکور دقایقی قبل در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد.

برگزاری این نشست در حالی است که بسته پیشنهادی اروپا به ایران بعد از حدود دو ماه به جمهوری اسلامی ارائه شد و آنگونه که از اظهارات حسن روحانی در تماس‌های تلفنی صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه برمی‌آید، این بسته نتوانسته درخواست‌های ایران را تأمین کند به نحوی که روحانی آن را مایوس کننده خوانده و گفته که بسته مزبور دربرگیرنده همه خواسته‌های ایران نیست.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران عصر پنجشنبه در تماس تلفنی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اظهار امیدواری کرد اجلاس وزرای خارجه ۵ کشور در وین، پیام صریح، روشن و امیدوار کننده‌ای برای ادامه برجام به همراه داشته باشد.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به اینکه در بسته پیشنهادی به ایران موضوعات کلی و اصولی مورد اشاره قرار گرفته و در زمینه جزئیات باید گفتگوها ادامه پیدا کند، گفت: آنچه اهمیت دارد این‌است که می دانیم و یقین داریم می خواهیم در برجام بمانیم و معتقدیم باید با آرامش ادامه روند گفتگوها به انجام برسد.

رئیس جمهوری ایران همچنین در تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه بیان کرد که بسته پیشنهادی اروپا درباره ادامه روند همکاری‌ها در برجام دربرگیرنده همه خواسته‌های ما نیست و امیدواریم روند مذاکرات وزرای ۵ کشور فردا در وین، بتواند خواسته های ایران را برای ادامه همکاری در برجام تامین کند.

رئیس جمهور فرانسه نیز در این مکالمه تلفنی با اشاره به اراده فرانسه برای پایبندی به تعهدات خود در برجام، بر ضرورت تلاش برای ادامه همکاری‌ها و گفتگوهای فیمابین برای تداوم این توافق تاکید کرد.

رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه اروپا برای حفظ برجام به تلاش های خود ادامه می دهد، افزود: نشست وزرای ۵ کشور در وین می تواند توازن خوبی بین موضوعات سیاسی و اقتصادی برای ادامه روند همکاری ایجاد کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.