قدس انلاین : رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ما هم‌اکنون برخی از تحریم‌های داخلی را در کشور داریم که اثر آن‌ها از تحریم‌های خارجی کمتر نیست.

اثر تحریم‌های داخلی کمتر از تحریم‌های خارجی نیست/ چرا نباید منابع توزیع شده را همه مردم بدانند؟

غلامحسین شافعی در مراسم روز ملی صنعت و معدن که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: آمار نشان از این دارد که سهم صادرات، تولید و کشاورزی از مانده تسهیلات کاهش داشته و همینطور در برنامه‌های توسعه‌ای بر اساس توسعه تولید و صادرات اقدامی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه در آمارها یک بخش نامفهوم به نام خدمات متفرقه وجود دارد، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان مشخص نیست که این متفرقه در این بخش به چه معنی است و در واقع باید گفت که این آمارها نمی‌توانند واقعی باشند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد باید با همه شفاف و صادقانه حرف بزنیم و واقعیت‌ها را مشخص کنیم چرا نباید منابع توزیع شده را همه مردم بدانند که به کجا رفته و یا چه اشکالی دارد که همه بدانند که تسهیلات صندوق توسعه ملی به چه حوزه‌هایی اختصاص پیدا کرده‌اند.

شافعی با بیان اینکه در مورد تحریم 2 برداشت متفاوت وجود دارد، تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند که تحریم یک تکه کاغذ پاره است که این برداشت کاملاً اشتباه است باید این را بدانیم که تحریم جدی است و البته برخی دیگر نیز این را می‌گویند که تحریم‌ها می‌تواند اقتصاد را فلج کند که این مسئله نیز درست نیست چراکه اشکال در ساختار اقتصادی ما وجود دارد.

وی ادامه داد: شاید مهم‌ترین موضوعی که هم‌اکنون می‌تواند به ما کمک کند پیاده‌کردن اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن تأکید داشته‌اند اما ما در این زمینه اقدامات متقابلی نداشته‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: ما در دوران بعد از برجام فرصت داشتیم که اقتصاد خود را بر پایه اقتصاد مقاومتی استوار کنیم اما این کار را انجام ندادیم اما باید هم اکنون با تکیه بر اقتصاد مقاومتی خود را قوی کنیم.

شافعی تأکید کرد: ما در حوزه اقتصاد باید 2 کار انجام بدهیم نخست اینکه اشتباهات خود را بشناسیم، آنها را بپذیریم و خودمان را قوی کنیم و دوم اینکه بدانیم ما هم اکنون در وضعیت عادی اقتصادی نیستیم که بخواهیم  کار عادی انجام بدهیم.

وی افزود: درست است که مسئله تحریم وجود دارد اما اینکه تحریم‌های داخلی و موانع موجود بر سر راه کسب و کار در داخل کشور وجود دارد شاید کمتر از تحریم نیست اما ما در دستگاهی دولتی اثری از کار زیاد نمی‌بینیم گرچه وضعیت غیرعادی را نمی‌توان با کار عادی ساماندهی کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ما هنوز هم مصر هستیم که سهم مالیات، تأمین اجتماعی و سایر وجوهی که بخش تولید باید پرداخت کند بالاست و ما هر سال باید مالیات بر ارزش افزوده بیشتری پرداخت کنیم با اینکه وضعیت اقتصادی بهبود پیدا نکرده و  هنوز هم ساختار اقتصادی ایران به گونه‌ای است که در آن کارهای غیرمولد جذابیت بیشتری نسبت به تولید داشته و افراد برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مولد تشویق نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.