قدس انلاین : سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی و کشور جزو مناطق خشک و نیمه خشک جهان محسوب می‌شود به طوری که میانگین بارش استان حدود یک سوم بارش جهانی است.

میانگین بارش استان حدود یک سوم بارش جهانی است
 محمد علایی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد با بیان اینکه دین ما دستور العمل‌های کامل و به جایی برای مصرف منابع پایه ما دارد، عنوان کرد: با کمال تاسف ما اندازه نگه ‌‎نداشته‌ایم، با توجه به اینکه مسلمان هستیم و در اسلام اسراف از گناهان کبیره بوده که در مصرف آب جزو  پر مصرف ترین مردم دنیا محسوب می‌شویم. از این جهت در این خشک سالی بایستی همه دست در دست هم دهیم.
وی با اشاره به اینکه حدود 6 میلیارد مکعب آب استفاده می‌کنیم، عنوان کرد: این مقدار یعنی از اندوخته و منابع آبی نسل آینده استفاده می‌کنیم که در نتیجه پیامدهای نامطلوبی چون کم آبی و شور شدن چشمه‌ها و قنات‌ها و نشست زمین و اراضی کشاورزی که جزو سرمایه ملی ما است را در پی خواهد داشت.
علایی با بیان اینکه بایستی آب را درست و بجا مصرف کنیم، عنوان کرد: اگر ما آب را در چهار بخش کشاورزی، شرب و صنعت و خدمات به درستی استفاده کنیم هیچ گونه مشکلی از جمله قطعی و جیره بندی آب نخواهیم داشت.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه دولت مصمم است که صرفه جویی را از خودش شروع کند، افزود: در استان به ریاست استاندار و معاون ایشان جناب آقای مهندس مقدوری و با حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی کار گروه سازگاری با کم آبی شکل گرفته که تا کنون 6 جلسه آن برگزار شده است.
وی ادامه داد: در این کارگروه در هر حوزه‌های شهرستان منابع و مصارف تعیین شده و برای عبور از بحران و خشکسالی برنامه‌ای مدون تعریف شده است که با کمک و یاری خداوند این برنامه را به زودی عملیاتی خواهیم کرد.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: از شهردار محترم شهر مشهد به واسطه اجرای طرح سازگار با کم آبی که دستور داده‌اند بخشی از چمن سبز مشهد که بسیار آب طلب هستند را حذف کنند کمال تشکر را داشته و همچنین از سازمان جهاد کشاورزی که با اقدامات بسیار خردمندانه و درست در کاهش مصرف آب کشاورزی بدون اینکه به کشاورزی، اقتصاد آن و صنایع غذایی ما آسیبی وارد شود تشکر می‌کنم.  
علایی با اشاره به اینکه در جهان به ازای مصرف یک متر مکعب آب در کشاورزی حدود 2.5 کیلوگرم ماده خشک تولید می‌شود، عنوان کرد:  در کشورهای پیشرفته این میزان تا 3.5 کیلوگرم تولید می‌شود. در ایران قبل از دولت یازدهم حدود 800گرم ماده خشک تولید داشته، خوشبختانه در این 6 سال گذشته به مقدار 1.5 کیلوگرم رسیده اما باز هم با 2.5 کیلوگرم جهانی فاصله‌ی زیادی داریم.
وی با بیان اینکه 30 درصد محصولات کشاورزی که با تلاش و سختی کشاورزان تولید می‌شود به دلایل مختلف به ضایعات تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: این مقدار برابر بوده با  غذای 15 میلیون نفر، 1.5 میلیارد مترمکعب آب در استان و 24 میلیارد آب در کشور است. از این جهت با برنامه‌ای که دولت و سازمان جهاد کشاورزی در دست اجرا دارند این ارقام به سمت صفر حرکت خواهند کرد.   
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه میزان هدر رفت آب در شبکه‌های روستایی و شهری نسبت به آمار جهانی زیاد است، عنوان کرد: خوشبختانه برنامه‌ای مدون در شرکت‌های آب و آب و فاضلاب داشته که این میزان کاهش یابد، از این جهت امروزه مسئله آب، مسئله دولت و سه قوه به تنهایی نیست و مسئله تک‌تک مردم است و بایستی از اسرف و هدررفت آب جلوگیری شود.
علایی افزود: تقاضای ما از مراجع معظم تقلید که همواره پشتیبان مردم بوده‌اند، روحانیت و ائمه جمعه این است که قبح و گناه بودن اسراف آب را بیشتر بیان کنند، زیرا در عقاید دینی ما اسراف در شرایط سخت و خشکسالی کم‌سابقه گناه است.
وی با اشاره به اینکه هر کولر آبی به میزان 2 نفر آب مصرف می‌کند، تصریح کرد: با اقدامات ساده از جمله ساخت سایه‌بان مصرف آب را می‌توان تا حدود یک سوم کاهش داد.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه باید حجم آب مصرفی  بخش کشاورزی را کاهش دهیم، افزود: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی مستلزم آن است که به اقتصاد و معیشت کشاورز آسیبی وارد نشود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.