قدس آنلاین- محمد رضایی: بیش از ۱۵ دستگاه و سازمان مدعی ایجاد محتوا برای اوقات فراغت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در استان خراسان رضوی هستند که در صورت هم افزایی وخروج از مدیریت جزیره ای به توانمند تر شدن دانش آموزان در آستانه ورود به بازر کار و حرفه منجر خواهد شد.

شلوغی و پریشانی گریبانگیر اوقات فراغت دانش اموزان خراسانی/همه سازمانها دربخش اردوهای تفریحی برنامه دارند اما برنامه مذهبی بدون متولی است/روستاها محروم از برنامه های اوقات فراغت

واقعیت این است که تلاش بهروه ورانه در حوزه اوقات فراغت دانش آموزان می تواند سرنوشت بسیاری از این افراد را به عنوان آینده سازان نظام اسلامی تعیین کند اما کارشناسان  نظام آموزش و تربیت معتقدند علی رغم تلاشهای دولت هنوز هم کمبودها باعث شده فرآیند بهره برداری از اوقات فراغت به دلیل برخی مشکلات بازخورد و خروجی کاملی نداشته باشد.

*کلاس اوقات فراغت برای یک چهارم دانش آموزان خراسان

  درهمین راستا یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه  طولانی شدن تعطیلات مدارس سبب می‌شود تا دانش‌آموزان در ابتدای مهر به سختی بتوانند دوباره با درس و مشق همراه شوند میگوید:  طرح‌ها و پیشنهادات بسیاری برای کاهش تعطیلات و استفاده بهینه از  اوقات فراغت دانش‌آموزان وجود دارد و با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت در ایران می‌توان زمان تعطیلات را تغییر داد.

اسدالله عباسی معتقد است اگر  آموزش و پرورش بتواندبا  هزینه‌های اندک امکان سفرعلمی،مهارتی و آموزش‌های جانبی، در حوزه تربیت وآموزش رابا پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان فراهم کند و آینده سازان جامعه ضمن توانمند شدن در کنار خانواده‌ها باشندبسیاری از آسیبهای اجتماعی ومعضلات وابسته به بلاتکلیفی وبیکاری جوانان حل خواهد شد.

 * باید همه دستگاهها پای کار بیایند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، نیز در این باره به خبرنگار قدس آنلاین میگوید:افتتاح هم زمان دو هزار و ۱۰۰ پایگاه اوقات فراغت دانش آموزی خراسان رضوی قدم اول برای بهره وری از وقت دانش آموزاتن در ایام تعطیلات است و بایددر حوزه استفاده از وقت های فراغت آینده سازان همه دستگاهها پای کار بیایند.

دکتر  قاسمعلی خدابنده با بیان اینکه امسال این  پایگاهها در اردوگاههای فرهنگی تربیتی، درالقرآنها، مدارس، کانونهای ورزشی، پژوهشسراها و سایر مراکز مانند مراکز مشاوره و هسته های مشاوره برپا شده اندافزود:عبارت مشهور"مدرسه تعطیل می شود ولی تعلیم و تربیت تعطیل نمی شود" به عنوان یک شعار همیشگی در آموزش و پرورش مطرح شده است.

وی گفت: دانش آموزان و مربیان آنها فازغ از از فعالیت های اجباری و شغلی زمان های مناسبی برای انجام فعالیت غیر رسمی دارند و من معتقدم چه بسا در همین اوقات اختیاری به دلیل   نبود اجبار آموزشها اثر بخشی بیشتری داشته باشندو در تعیین سرنوشت این عزیزان موثر باشد.

*برنامه ریزی برای هر دانش اموز یک مهارت

وی با بیان اینکه شعار پایگاه های اوقات فراغت "هر دانش اموز یک مهارت" است، یادآور شد:امسال این شعار در راستای فرمایش رهبر انقلاب وحمایت از کالای ایرانی مطرح شده وامیدواریم دانش آموز مهارت ها راآموخته و ارزش استفاده از کالای ایرانی را درک کنندو رسیدن به این مرحله ایده آل در کلاسهای اوقات فراغت امکانپذیر می شود.

خدابنده همچنین با بیان اینکه این پایگاهها در اردوگاههای فرهنگی تربیتی، درالقرآنها، مدارس، کانونهای ورزشی، پژوهشسراها و سایر مراکز مانند مراکز مشاوره و هسته های مشاوره برپا شده اند گفت:امسال  ۲ هزار و ۱۰۰ پایگاه اوقات فراغت با فعالیت های متنوع هنری، ادبی، تربیت بدنی و مهارت آموزی در خراسان رضوی فعالیت می کنندولی به دلیل محدودیتها فقط ۳۰۰ هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار داده ایم که اگر ۱۰۰ هزار نفر هم توسط دیگر سازمانها جذب شوند می توانیم بگوییم هنوز حدود ۸۰۰ هزار دانش آموز به کلاسهای اوقات فراغت راه نیافته اند.

* برنامه ریزی برای پیشگیری از  آسیب های اجتماعی 

وی با بیان اینکه غنی سازی اوقات فراغت باعث می شود از این فرصت با ارزش و مهم استفاده کنیم، گفت: اگر برای این زمانی که در اختیار دانش آموزان ماست درست برنامه ریزی نشود ضمن به هدر رفتن زمان و وقت آن ها در نهایت ممکن است به ایجاد برخی از آسیب های اجتماعی منجر شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: پایگاه های اوقات فراغت باعث کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از تبعات این موضوع می شود همچنین به دانش آموزان کمک می کند برای ورد به جامعه مهارت های لازم را بیاموزند.

وی گفت: در سال های گذشته پایگاه های سیره منور رضوی را نیز راه اندازی کردیم و امسال هم چهل پایگاه مختص سیره منور رضوی با همکاری آستان قدس ایجاد شده است که راه اندازی این مراکز علاوه بر این که مورد اقبال دانش آموزان و خانواده ها بوده به ارتقا فرهنگ رضوی و میزبانی نیز کمک می کند.

* باید در بحث تعلیم تربیت همه باهم متحد باشیم

حجت الاسلام نصرا... پژمان‌فرنیز در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین از مدیریت جزیره ای در فرآیند پر کردن اوقات فراغت آینده سازان کشورانتقاد کردو گفت:تعدد مراکز تصمیم‌گیر برای اوقات فراغت باعث هدر رفت انرژی در بحث آموزش می شودو باید در بحث تعلیم تربیت همه دستگاهها باهم متحد باشند.

وی با اشاره به لزوم نظام مند شدن اوقات فراغت افزود: این موضوع باید تعیین تکلیف شود که آیا همه مسائل یک مقطع سنی تا مقطع سنی دیگر به دستگاه خاصی همچون آموزش و پرورش مربوط میشود یابه دستگاه دیگرتا دستگاه مربوطه برای آن برنامه‌ریزی کند و فعالیت و سرویس دادن در یک زمان مشخصی بدون پشتوانه اعتباری و برنامه ای جواب نمی دهد.

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس،با بیان اینکه  ناهماهنگی بسیاری دراین خصوص اوقات فراغت وجود دارد افزود: مثلا در زمینه تفریح اردو بیشتر دستگاهها فعال هستند اما برخی برنامه‌های مهم و فرهنگی، مذهبی و تربیتی دیگر اصولا هیچ متولی وجود ندارد.

به گفته وی آفت عدم اثربخشی اوقات فراغت تعدد مراکز تصمیم‌گیری و قرار نگرفتن آن‌ها در زیر یک مجموعه واحد است،و حتما لازم است شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان یک جریان فراقوه‌ای برای حل مشکل ورود کندتا از دوباره کاری و جزیره ای عمل کردن خارج شویم.

*ایده آلی بنام عدالت آموزشی در اوقات فراغت

حجت الاسلام پژمان‌فر بااشاره به نبود کلاس اوقات فراغت برای برخی مناطق روستایی و محروم گفت:این عزیزان با تعطیلی مدارس به هیچ کلاسی دسترسی ندارند ولی برخی از دانش‌آموزان از خدمات آموزش و پرورش، وزارت ورزش وزارت ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات، موسسات شهرداری‌ها ونهادهای فرهنگی همزمان استفاده می‌کنندکه باید در این موضوع نیز به عدالت آموزشی در اوقات فراغت توجه گردد.

 نماینده مشهد و کلات در خانه ملت  همچنین با اشاره به سرفصلهای بودجه ای برخی از دستگاه‌ها برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، بیان کرد: این در حالی که اتفاق افتاده که دست آموزش و پرورش به‌عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت از این بودجه خالی است، و باید متولی تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در این زمینه مورد حمایت واقع شود.

*کار پژوهشی در حوزه  اوقات فراغت نداریم

محمود بیاری،کارشناس نظام تعلیم و تربیت نیز در این باره می گوید: کار تحقیقی پژوهشی درخصوص نحوه گذراندن اوقاف فراغت دانش‌آموزان را به منظور آگاهی از آسیب‌های پیرامون آن‌ها نیز ضروری است اما متاسفانه هنوز کار پژوهشی علمی و قوی در حوزه  اوقات فراغت نداریم.

وی معتقد است آموزش و پرورش باید از امکانات همه دستگاه‌ها برای ارائه خدمات تفریحی، ورزشی، علمی و... به دانش‌آموزان در ایام تابستان بهره ببرداما اکنون هر سازمان و دستگاهی ساز خودش را می زند و خانواده ه ا در بحث اوقات فراغت فرزندانشان بلاتکلیفند و کلاسهای موجود به تعداد تقاضاها دایر نشده است.

این بازنشسته تعلیم و تربیت در پایان اضافه کرد: بی شک همه خانواده‌ها علاقه مند به پر کردن اوقاف فراغت فرزندان خود با برنامه و هزینه مناسب هستند اما رسیدن به این مهم به طراحی و برنامه‌ریزی کلان و برنامه های جانبی در سراسر کشور ازسوی آموزش و پرورش با همکاری دیگر نهادها نیاز دارد.

 *کلاسهایی برای ارتقای شاخصهای تعلیم و تربیت

صفیه رکنی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار و دبیر شورای آموزش و پرورش مشهد مقدس نیز به قدس آنلاین می گوید: تعدادی از دانش آموزان ناحیه چهار مشهد به عنوان نمایندگان ایران در مسابقات جهانی دانش مغز برگزیده شدند و این عزیزان از همین کلاسهای اوقات فراغت در رشته های مورد نظرشان توانمند شده اند.

وی افزود: اگر بتوانیم از اوقات فراغت استفاده مناسب کنیم یقینا ارتقای شاخصهای بهره وری وتعلیم و تربیت در حوزه نظام آموزشی را شاهد خواهیم بودو این در نهایت عزتمندی جامعه را در پی خواهد داشت.

*برنامه ریزی برای استفاده بهینه از تعطیلات

وی با بیان اینکه دوره دانش آموزی بهترین فرصت برای یادگیری است و باید از این زمان بهترین استفاده را برای تربیت دانش آموزان ببریم، در حاشیه افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و هنر سازه های دانش آموزان برگزیده مشهد به خبرنگار ما گفت: تعطیلات دانش‌آموزان در کشورهای دیگر منقطع و چند مرحله ای وکوتاه است به همین دلیل مدارس و خانواده‌ها نیز باید با برنامه ریزی بهینه  در جهت استفاده از این تعطیلات استفاده کنند.

به گفته این مقام آموزشی در کشورمان و البته در خراسان رضوی به دلیل طولانی بودن تعطیلات تابستان ، وقت اکثر دانش‌آموزان هدر می رود که این معضل خود می تواند زمینه سازبروز  آسیبهای اجتماعی در قشر جوان باشدو باید برای برون رفت از آن چاره جویی شودو حضور دانش آموزان در این کلاسها مفید و آموزنده خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.