قدس آنلاین: مدیر عالی حوزه علمیه خراسان گفت: ابر قدرت‌های شیطانی برای دستیابی به اهداف شوم و منافع خود از حقوق بشر آمریکایی استفاده می‌کنند.

«حقوق بشر آمریکایی» وسیله‌ای برای تحقق اهداف شوم ابرقدرت‌های شیطانی است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید مصباح عاملی در دومین نشست تخصصی «حقوق بشر آمریکایی از منظر مقام معظم رهبری» که به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و با همکاری دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حوزه علمیه خراسان و سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، مهمترین و اساسی ترین مسئله در مبحث حقوق بشر را خواستگاه و منشأ حقوق بشر دانست و اظهار کرد: حقوق بشر باید تکلیف خود را با این خواستگاه روشن کند.

وی خواستگاه حقوق بشر را به دو بخش توحیدی و سکولار تقسیم کرد و گفت: یک طرف خواستگاه حقوق بشر از نگاه دین مبین اسلام است که نسبت به همه ادیان دیدگاه توحیدی و الهی دارد و در مقابل این حقوق بشر، حقوق بشر سکولار وجود دارد که این دو دیدگاه در ساختار و بنیان نسبت به یکدیگر دارای اختلافات عمیق و ریشه‌ای هستند.

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه خواستگاه حقوق بشر به جامعه هویت، هدف، رویکرد، حرکت، امتیاز و دیدگاه می‌بخشد، عنوان کرد: حقوق بشری که خواستگاه آن دین مبین اسلام باشد، قطعا هویت، هدف، رویکرد، حرکت و دیدگاه آن بر مبنای توحید خواهد بود و همچنین حقوق بشری که مبنای آن بر اساس سکولار باشد، هویت، هدف، رویکرد، حرکت و دیدگاه آن براساس منفعت طلبی خواهد بود.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: قدرت‌های شیطانی با فریب و نیرنگ از حقوق بشر سکولار، برای دستیابی به اهداف و منافع خود استفاده می‌کنند.

وی در بخش دیگر از سخنانش به چهار رکن اساسی در حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و افزود: نخستین رکن در حقوق بشر اسلامی جهانی بینی توحیدی است، یعنی اینکه خداوند را بر همه چیز حاکم و مقام همه انسان‌ها را مساوی می‌داند.

این استاد حوزه علمیه هویت واحده را دومین رکن اساسی در حقوق بشر اسلامی معرفی و بیان کرد: انسان از منظر دین مبین اسلام دارای هویت و جوهره واحد است، به این معنا که هیچ انسانی نسبت به دیگری از حق ویژه‌ای برخوردار نیست و نتیجه منطقی حقوق بشر هم همین است.

آیت‌الله عاملی عنوان کرد: سومین رکن فطرت الهی است؛ بدین معنا که فطرت انسان از سرشت الهی است و حقوق بشری که برخاسته از توحید و فطرت الهی باشد بوی معنویت و انسانیت می‌دهد، لذا از نظر حقوق بشری اسلامی همه مساوی هستند و نقش واحدی را ایفا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه رکن چهارم حقوق بشری اسلامی خلقت هدفمند است، بیان کرد: هدف از آفرینش انسان عبادت و قرب به خداوند است، بنابراین خلقت انسان به این خاطر است که ابتدا نسبت به خداوند معرفت پیدا کند و سپس با کسب معرفت به سمت خداوند حرکت کند و پس‌ از آن به کمال ابدی دست یابد.

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: انسانی که از این چهار رکن برخوردار باشد از یک طرف همه انسان‌ها را بنده خداوند و خداوند را متصل و متعلق به همه انسان‌ها می‌داند و علاوه بر آن همه انسان‌ها را وابسته به معبود می‌داند که نتیجه آن حقانیت است و با این دیدگاه زیاده خواهی را مجاز نمی‌داند و در برابر زیاده خواهی ایستادگی می‌کند، چرا که این شخص به دنبال ارزش‌های متعالی و خلافت الهی و کرامت انسانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.