با توجه به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و نقش تاثیرگذار حضرت امام(ره) در تحول اجتماعی زنان، اختتامیه هشتمین جایزه ادبی پروین را در حسینیه جماران برگزار خواهیم کرد.

حسینیه جماران میزبان اختتامیه هشتمین جایزه ادبی پروین

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری هشتمین جایزه  ادبی پروین اعتصامی با حضور مهدی قزلی به عنوان دبیر اجرایی این جایزه صبح امروز ۱۶ تیرماه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

قزلی در ابتدای این نشست اظهار کرد: هشتمین جایزه ادبی پروین با بررسی آثار سال های ۹۵ و ۹۶ کار خود را آغاز کرد. ما آمار کتاب ها را به صورت دقیق از خانه کتاب گرفتیم و البته اطلاعات مربوط به کتب منتشر شده را از ناشران نیز پیگیری می کنیم. اما اگر کتابی هم در این میان در دسترس نبوده به لحاظ قانونی از مسئولیت ما خارج است چون در لیست خانه کتاب وجود نداشته است. دبیر علمی این دوره از جایزه پروین اعتصامی حجت الاسلام مهدوی راد است.

وی در ادامه افزود: ژاله آموزگار، امیربانو کریمی، راضیه تجار، سودابه فضایلی و مریم جلالی اعضای هیئت علمی این دوره از جایزه هستند. در بخش ادبیات نمایشی ۴۴ کتاب، در بخش ادبیات داستانی ۲۲۰۰ اثر، در بخش شعر ۱۱۸۰ و در بخش ادبیات کودک ۱۲۵۰ اثر و در بخش پژوهش های ادبی ۴۲۵ کتاب مورد داوری قرار گرفتند که در مجموع در این دوره از جایزه پروین نزدیک به ۵ هزار اثر مورد داوری قرار گرفتند.

 قزلی نامزدهای بخش های مختلف را معرفی کرد و گفت: در بخش ادبیات نمایشی «آسمان کلاغ پوش» مهسا طالبی رستمی، «بانو و مرد مرده» اثر چیستا یثربی، «برف زمین را گرم می کند» مریم منصوری، «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» فرشته فرجاد، «هتلی ها عامدانه، عاشقانه و قاتلانه» ساناز بیان نامزد شده اند. همچنین صدرالدین زاهد، فواد نظیری و شهرام کرمی نیز داورهای بخش ادبیات نمایشی هستند. سوسن طاقدیس، جواد محقق و کمال شفیعی نیز به عنوان داور در بخش ادبیات کودک حضور دارند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به نامزدهای بخش شعر هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت: «اگر تو بودی امروز شنبه بود» اثر زیبا شادلو، «درخت سوال نمی کند، می افتد» نوشته سپیده نیکرو، «عبور از من» الهه تاجیک زاده، «لیلی آذر» نوشته اعظم سعادتمند و «نه مثل ماهی ها» شیرین خسروی نامزد شدند. اسماعیل امینی، مهرنوش قربانلو و لیلا کردبچه نیز به عنوان داوران بخش شعر در این دوره از جایزه پروین حضور دارند.

دبیر اجرایی هشتمین جایزه پروین اظهار کرد: با توجه به این که امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و رهبر کبیر انقلاب(ره) نقش موثر و عمده ای در تحول اجتماعی زنان داشتند قرار بر این شده است تا مراسم اختتامیه صبح شنبه ۲۳ تیرماه در حسینیه جماران برگزار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق بررسی هایی که ما انجام دادیم تاکنون جایزه ادبیات زنانه در هیچ کشوری پیدا نکردیم و گویا یک مورد در استرالیا وجود دارد که البته نتوانستیم مدارکی دال بر وجود آن پیدا کنیم. شاید در گذشته این نگاه وجود داشت که زنان در ادبیات عقب تر هستند اما امروز می بینیم که چنین چیزی صحت ندارد و بانوان به لحاظ کمی و کیفی در ادبیات حضوری جدی دارند.

در حالی نشست خبری هشتمین جایزه ادبی پروین برگزار شد که حجت الاسلام مهدوی راد به عنوان دبیر علمی این جایزه در این نشست حضور نداشت و البته با توجه به پیگیری مکرر خبرنگار قدس آنلاین با دبیر علمی جایزه طی هفته های گذشته، این مقام مسئول سؤالات خبرنگار ما را بی پاسخ گذاشت و نسبت به بسیاری مسائل و چند و چون برپایی جایزه اظهار بی اطلاعی کرد. با توجه به این که انتظار می رفت حداقل ایشان امروز در این نشست حضور پیدا کند اما در این نشست حاضر نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.