اعتزاز پرچم سوریه در منطقه راهبردی "نصیب" در مرز این کشور با اردن و پیروزی‌های متوالی در مناطق دیگر، نوید آن را دارد که آزادسازی جنوب از سیطره گروه‌های تروریستی نزدیک شده و تروریست‌ها باید بدانند امروز ارتش سوریه در موضع قدرتی قرار دارد که طرح خواسته‌های غیرواقعی و غیر عملی از آن، بی‌فایده خواهد بود.

عملیان جنوب سوریه به سوی پیروزی کامل پیش می‌رود

قدس آنلاین، جواد فراهانی: ارتش سوریه از چندی پیش عملیات آزادسازی جنوب سوریه از سیطره گروه‌های تروریستی را آغاز کرد و در زمانی کوتاه موفق شد مناطق بسیاری را آزاد و بسیاری از گروه های تروریستی را تسلیم خود کند. 

در آخرین موفقیت و پیشروی‌های ارتش سوریه در جنوب، روز گذشته گذرگاه «نصیب» در مرز اردن واقع در جنوب شرق شهر درعا آزاد شد و مرکز هماهنگی گروه‌های مسلح نیز به اعتزاز پرچم سوریه در این گذرگاه مرزی اذعان کرده است.

طول گذرگاه مرزی نصیب 15 کیلومتر  است که اصلی‌ترین شریان حمل و نقل و دروازه اقتصادی استان درعا به شمار می‌رود و آزادی این گذرگاه پس از گذشت بیش ازسه سال اشغال آن توسط تروریست‌ها، به عنوان مهم‌ترین دروازه در جنوب، دستاوردی راهبردی محسوب می‌شود.

جدیدترین نقشه منتشر شده از وضعیت پیشروی‌های ارتش سوریه در مرز با اردن نشان می‌دهد که پاسگاه‌های مرزی در استان درعا به کنترل نیروهای دولتی درآمده است. پاسگاه های مرزی با اردن در استان درعا، شامل 79 پاسگاه در امتداد هم است. کارشناسان معتقد هستند که این پیروزی می‌تواند روابط سیاسی «دمشق» و «عَمّان» را تغییر دهد؛ به ویژه آنکه در مدت اخیر اردن ابراز تمایل کرده است که گروه های مسلح از مرزهای شمالی آن خارج شوند.

در بخش دیگری از تحولات سوریه، دولت سوریه با گروه‌های مسلح در منطقه «بصری الشام» به توافق رسیدند که به موجب این توافق گروه های مسلح باید تسلیحات سنگین و متوسط خود را تحویل داده و مؤسسات دولتی کار خود را در تمام شهرها و شهرک‌های این منطقه از سربگیرند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» براساس این توافق خانواده‌هایی که از این منطقه خارج شده بودند به خانه‌های خود باز خواهند گشت و نیروهای دولتی تمام مراکز پاسبانی در نقاط مرزی با اردن را در اختیار خواهند گرفت.

پایگاه تحلیلی خبری الوقت در گزارشی آورده است که تحولات میدانی اخیر در جنوب سوریه تأکید می‌کند دولت و ارتش سوریه برای بازگردندن امنیت به تمام مناطق حضور تروریست‌ها مصمم هستند و پژواک این تصمیم در شمال سوریه نیز به گوش می‌رسد.

"علی حسن" نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در مقاله‌ای می‌نویسد: سناریویی که در جنوب در حال اجراست، همان چیزی است که در بسیاری از مناطق آزاد شده توسط ارتش سوریه اجرا شده است؛ یعنی ارتش سوریه به موازات مذاکره و گفتگو، به عملیات نظامی برای پایان دادن به اوضاع و بازپس گیری مناطق ادامه می‌دهد.

این فشار نظامی گسترده ارتش سوریه در جنوب، پس از عقب نشینی گروه‌های مسلح از گفتگو با طرف روسی در منطقه جنوبی بدون حصول هیچ گونه راه حل برای صلح صورت گرفته است. گروه های مسلح در این گفتگوها شروط مختلفی را مطرح کردند که دولت سوریه و روسیه آن را ناسازگار با واقعیت میدانی و توازن قوا به حساب آوردند.

در خصوص این تحولات، کامل صقر کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با قدس آنلاین می‌گوید: فشار نظامی که پس از از سرگیری عملیات گسترده ارتش سوریه اعمال شد، گروه های مسلح را به پای میز مذاکره بازگرداند و واقعیت میدانی، سیاسی و معادله جدید عامل آن بوده است. سناریوها در مناطق مختلف سوریه تکرار می‌شود؛ دستکم اگر سناریوهای یک سال و نیم گذشته را مرور کنیم می‌بینیم که آخرین تجربه سیاسی و میدانی پیش از عملیات آزادسازی «درعا» عملیات آزادسازی «غوطه شرقی» بوده و آنچه امروز در جنوب سوریه و درعا جریان دارد، تکرار همان سناریوی در غوطه شرقی است، به گونه‌ای که مذاکرات پیش از آغاز عملیات نظامی از سوی دولت سوریه و روسیه با گروه‌های مسلح انجام شد، ولی گروه های مسلح مذاکره را نپذیرفتند و خود را در عرصه نظامی بزرگ پنداشتند که پس از آن عملیات نظامی آغاز شد و فشار وارده آنها را وادار کرد تا به پای میز گفت‌وگو برگردند، ولی آنجا نیز درخواست‌هایی غیر واقعی و عملی را مطرح کردند.

وی می‌افزاید: آن تفکر اشتباه، منحرف و غیر واقعی، چه در جنوب، چه در شمال و شرق، تفکر غالب گروه‌های مسلح است. آنها می‌دانند آن سناریویی که در قبال گروه‌های مشابهشان در دیگر مناطق اعمال شد، در قبال آنها نیز انجام خواهد شد، ولی با این وجود بازهم مرحله اول مذاکرات خود را با خواسته‌های غیر واقعی آغاز می‌کنند. آنها باید بدانند که ارتش سوریه در موضع قدرت قرار دارد و معادله درعا را طراحی می‌کند، همانطور که در تمام معادله‌های میدانی، نظامی و سیاسی پیشین در موضع قدرت قرار داشت و عملیات آزادسازی درعا در آستانه اتمام و پیروزی کامل قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.