قدس انلاین-رضاطلبی:مشهد دومین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت فرهنگی جهان اسلام امروز با ترافیک آزار دهنده ای دست و پنجه نرم می کند، که از جمله دلایل آن می توان به نامناسب بودن برخی معابر ، رعایت نکردن قوانین توسط رانندگان ، از رده خارج نکردن برخی خودروهای فرسوده و تردد بیش از اندازه خودروهای تک سرنشین اشاره نمود.

خلاقانونی برای جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر مشهد

البته این شهر دیگر یک شهر منطقه ای نیست بلکه به عنوان پایتخت معنوی ایران نگاه به ان باید ملی باشد  . شهری که باید در افق1404 پذیرای 40میلیون زائر مشتاق باشد، امروز با ابتدایی ترین مشکلات شهری مشکل دارد و اینکه چگونه می تواند پذیرای این تعداد زائر باشد، سؤالی است که تاکنون پاسخی برای آن پیدا نشده است.
از طرفی در کلانشهر مشهد تردد تعداد خودروهای تک سرنشین بسیار زیاد است که تردد این خودروها فقط تشدیدکننده ترافیک نیست بلکه آلودگی‌های زیست‌محیطی ، صوتی و افزایش حرارت محیطی را نیز به همراه دارند در حالی که با گسترش فضاهای مجازی و پیدایش شهر الکترونیک، می توان بسیاری از کارها را بدون انجام این سفرها انجام داد.
یکی از شهروندان می گوید: اتوبوس‌ها در همه ساعات روز شلوغ است. هر میزان هم در ترافیک بمانیم باز هم نسبت به استفاده‌کنندگان از اتوبوس زودتر به مقصد می‌رسیم. از طرفی مسئولان که این قدر شعار عدم استفاده از خودروهای تک سرنشینی را به مردم می دهند خودشان چقدر به این موضوع پایبندهستند.
جواد فرهادی  درادامه به قدس آنلاین می افزاید: استفاده از خودروهای شخصی از حیث مادی به صرفه‌تر از تاکسی است و تا زمانی که سامانه حمل‌ونقل همگانی درستی نداشته باشیم همه افرادی که خودرو شخصی دارند به استفاده از حمل‌ونقل عمومی روی نخواهند آورد. از طرفی ایستگاه‌های قطار شهری در نقاط پر رفت و آمد قرار گرفته اند و برای همه مسیرها در دسترس نمی باشند .
مدیر روابط عمومی معاونت حمل ونقل عمومی و ترافیک شهر مشهد نیز در این باره گفت: طبق آمار و بررسی‌های انجام شده توسط سازمان ترافیک در معابر اصلی شهر مشهد بین 60 تا 67 درصد از خودروها به‌صورت تک سرنشین‌ تردد می‌کنند.
مجید بخت آزما  با بیان اینکه طرح ترافیک از ساعت7   الی 23 تا آخرتابستان در خیابان های منتهی به حرم مطهر ادامه خواهد داشت،  درادامه به قدس آنلاین افزود: از طرفی در حالی که خطوط ریلی در فاصله کمتر از 6 دقیقه در محدوده هایی همچون خیابان وکیل آباد ، ملک آباد ،فلسطین، احمد آباد ، هاشمیه و تقی آباد خدمت رسانی می کنند اما اکثر اوقات این محدوده ها با ترافیک شدیدی همراه هستند که یکی از دلایل اصلی آن حضورمراکز درمانی و مطب های پزشکی در این منطقه می باشد.
وی تصریح کرد: متاسفانه برای منع ترددخودروهای تک سرنشین در سطح شهر قانونی وجود ندارد و شهروندان و زائران  به دلیل این خلائ قانونی در هر ساعتی از روز با هر وسیله نقلیه ای که تمایل داشته باشند می توانند به هر نقطه ای از شهر بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی تردد نمایند .
بخت آزما با بیان این نکته که  به طور کلی  در حدود یک میلیون خودرو در شهرمقدس مشهد تردد می کنند ، اظهار داشت: در فصل تابستان به طور متوسط 70تا 90هزار خودرو روزانه وارد  شهر مشهد می شوند و بین 300تا 500خودرو در روز نیز طبق آماردفاتر پلاک گذاری در مشهد پلاک گذاری و وارد چرخه حمل ونقل می شوند ، اما در مقابل می توان گفت  آیا معابر شهر به تناسب این آمار افزایش پیدا می کنند .
وی با اشاره به اینکه   اگر به وضعیت فعلی ترافیک مشهد رسیدگی نشود در آینده با مشکل ترافیکی شدیدی  مواجه می‌شویم، تصریح کرد: متاسفانه استفاده از خودروهای شخصی در کلان شهرهایی همچون مشهد ارزان قیمت است. اگرچه در حوزه حمل ونقل عمومی در شهر مقدس مشهد، 1800واحد اتوبوس و مینی بوس روزانه یک میلیون نفر،13274عدد تاکسی یک میلیون و200هزار نفر و قطار شهری نیز180هزار نفر را در شهر مشهد جابه جا می کنند اما تک سرنشینی  به عنوان یک  مرگ خاموش محیط زیست را تهدید می کند و دود، سرب و هزاران ذرات معلق آلاینده ناشی از سوخت بنزین را وارد ریه های افراد کرده و انها را با بیماری های ریوی روبرو می سازد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.