پس از نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۴+۱ در وین و توافق مقدماتی انجام گرفته در قالب بیانیه ۱۰ ماده‌ای صادر شده که عزم کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای را برای حفظ آن نمایان کرده‌است، دونالد ترامپ در صدد تشدید فشار بر کشورهای اروپایی و چین بزرگترین شریک تجاری ایران برای متوقف کردن آنها در این مسیر برآمده است.

هجمه ترامپ علیه بیانیه وین/ جنگ تجاری واشنگتن با گروه۱+۴ تشدید می‌شود

به گزارش قدس آنلاین: دولت آمریکا تمامی ابزارهای سیاسی و اقتصادی خود را برای تأثیرگذاری بر تصمیم کشورهای اروپایی و البته چین به منظور جلوگیری از همکاری با ایران در حفظ برجام بکار گرفته است.

حالا پس از نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۴+۱ در وینو توافق مقدماتی انجام گرفته در قالب بیانیه ۱۰ ماده‌ای صادر شده که عزم کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای را برای حفظ آن نمایان کرده‌است، دونالد ترامپ در صدد تشدید فشار بر کشورهای اروپایی و چین بزرگترین شریک تجاری ایران برای متوقف کردن آنها در این مسیر برآمده است.

بر این اساس، جنگ تجاری آمریکا علیه چین با اقدام متقابل چینی‌ها وارد دور جدیدی شده و رسماً تقابل دو کشور در موضوع تجارت کلید خورده است.

به گزارش خبرگزاری «راشاتودی»؛ روز گذشته دولت آمریکا اعمال تعرفه بر واردات ۳۴ میلیارد دلار کالا از چین را به طور رسمی آغاز کرد. چینی‌ها نیز به فاصله چند ساعت از طرح خود برای اقدام مشابه و متقابل علیه آمریکا رونمایی کرد.

«لو کانگم سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این‌باره گفت: پس از آنکه آمریکا اعمال تعرفه‌های جدید علیه کالاهای چینی را آغاز کرد چین نیز به سرعت اقدام مشابهی را درباره کالاهای آمریکایی اجرایی کرد.

پیش‌تر وزارت بازرگانی چین گفته بود که این کشور راهی بجز مقابله با آمریکا در زمانی که این کشور بزرگترین جنگ تجاری در تاریخ جهان علیه چین آغاز کرده است، ندارد. پکن همچنین واشنگتن را به نقض قوانین تجاری سازمان تجارت جهانی متهم کرده است.

وزارت بازرگانی چین روز گذشته گفت این تعرفه‌ها که از سوی آمریکا اعمال شده است ناقض قوانین سازمان تجارت جهانی است و به نوعی قلدری تجاری محسوب می‌شود که تهدید جدی علیه امنیت صنعت جهانی و زنجیره عرضه هستند.

به علاوه این اقدام آمریکا بهبود اوضاع اقتصاد جهانی را تحت تاثیر منفی قرار داده و به آشفتگی در بازارهای جهانی و آسیب به مصرف کنندگان، شرکت‌ها و شرکت‌های چند ملیتی منجر خواهد شد.

خطر هرج و مرج اقتصادی جهان را تهدید می‌کند!

«چاس فریمن» سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی رد گفت‌وگو با اسپوتنیک گفته است: با توجه به برگزاری نشست کشورهای حامی برجام در شهر وین و توافق آنها برای منزوی کردن بیشتر آمریکا، این احتمال وجود دارد که جهان به سوی یک جنگ تجاری بزرگ و مهم نزدیکتر شود.

وی افزود: نشست وین یک بعد جدید به انزوای بین‌المللی آمریکا و جنگ تجاری تمام عیاری که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آغازگر آن بوده، افزوده است. طرف‌های دیگر برجام این مساله را مخفی نکرده‌اند که مخالف سیاست‌های آمریکا هستند. تنها دشمنان منطقه‌ای ایران با سیاست فعلی ایالات متحده در قبال توافق هسته‌ای ایران موافق هستند.

این مقام سابق آمریکایی اظهار داشت: این نباید موجب تعجب کسی شود که سایر امضاکنندگان برجام، سیاست واشنگتن برای اعمال تحریم های ثانویه علیه ایران و کشورها و شرکت‌های طرف قرارداد با تهران را غیرقابل ارزیابی کنند. به نظر من اختلافات بر سر توافق هسته‌ای ایران جالب‌ترین مساله و موضوع مورد بحث در نشست هفته آینده ناتو در بروکسل خواهد بود. هر اتفاقی در نشست ناتو بیفتد، تاثیر زیادی بر دیدار ترامپ و پوتین رئیس جمهور روسیه در شهر هلسینکی خواهد داشت.

فریمن در ادامه تأکید کرد: اختلاف بین اروپا و آمریکا بر سر برجام می‌تواند موجب تشدید جنگ تجاری شود که آمریکا علیه کل جهان به راه انداخته است. بیانیه کشورهای شرکت کننده در نشست وین درباره برجام که از سوی چین، هند و سایر قدرت‌های غیر اروپایی نیز مورد حمایت قرار گرفته است، نشان می دهد که این کشورها هیچ گونه تعهدی برای احترام گذاشتن به تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران ندارند و در برابر این تحریمها مقاومت خواهند کرد.

در همین حال فیل جرالدی افسر سابق اطلاعاتی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تأکید کرده است: هر اقدامی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تحریم های اقتصادی علیه چین به خاطر همکاری تجاری پکن با تهران، موجب تشدید هرج و مرج در عرصه جهانی خواهد شد چرا که متحدان اروپایی آمریکا نیز از این گونه اقدامات حمایت نخواهند کرد.

وی افزوده است: جالب خواهد بود که ببینیم زمانی که واشنگتن سعی می‌کند بانک مرکزی چین را به خاطر همکاری تجاری و مالی با ایران تحریم می کند، چه اتفاقی خواهد افتاد. به نظر من هرج و مرج در سطح جهانی تشدید خواهد شد آن هم در شرایطی که جنگ تجاری بین آمریکا و چین قبلا آغاز شده است.

پکن و مسکو در برابر واشنگتن

این در حالیست که «وانگ یی» وزیر خارجه چین روز جمعه و پس از نشست وزرای خارجه گروه ۴+۱ و ایران از پیشنهاد ۵ گانه کشورش برای حفظ برجام رونمایی و بر پایبندی پکن بر این طرح تأکیدکرد.

در این طرح تأکید شده است که مقررات بین المللی (در مورد ایران و توافق هسته‌ای) باید رعایت شود. برجام باید اجرا شود. از ثبات خاورمیانه باید دفاع شود. تحریم یک جانبه (آمریکا علیه ایران) باید لغو شود و گفت‌وگو و رایزنی (برای حفظ توافق هسته‌ای) باید ادامه یابد.

اگرچه جنگ تجاری میان آمریکا و روسیه به مسائلی فراتر از حوزه برجام مربوط می‌شود و مناقشه مسکو با واشنگتن و البته کشورهای اروپای غربی به موضوع مناقشه اوکراین و الحاق کریمه به روسیه باز می‌گردد و با وجود انکه دونالد ترامپ تمایل و گرایش زیادی به اصلاح روابط با روسیه و برقراری روابطی نزدیکتر را پوتین دارد اما روابط تجاری مسکو و تهران نیز از ترکش‌های سیاسی و اقتصادی اقدامات آمریکا برای برهم زدن برجام دور نمانده است.

با این حال «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم روز جمعه پس از نشیت وین در واکنش به فشارهای واشنگتن به خبرگزاری رویترز گفت: تجارت با ایران به هوا و هوس آمریکا وابسته نیست و طرف‌های توافق هسته‌ای توافق کردند که مستقل از هوا و هوس آمریکا راه‌هایی برای تجارت با ایران ایجاد کنند.

فشار ترامپ بر اروپا با سلاح ناتو

در سوی دیگر این مناقشه، دونالد ترامپ هم بیکار ننشسته و پرونده جدیدی را برای فشار بر کشورهای اروپایی، این بار در چارچوب ناتو باز کرد تا ضرب شست تازه‌ای را به آنها نشان داده باشد.

به گزارش رسانه‌های غربی دونالد ترامپ روز گذشته نامه شدیداللحنی را برای رهبران برخی کشورهای عضو ناتو از جمله انگلا مرکل صدراعظم آلمان ارسال کرده و به آنها گفته است به زودی درباره ادامه حضور امریکا در ناتو تجدید نظر خواهد کرد.

به گزارش نیویورک تایمز علاوه بر رهبران اسپانیا، هلند و آلمان، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا هم این نامه را دریافت کرده است.

اگر چه ترامپ موضوع هزینه‌های ناتو و تأکید بر لزوم افزایش سهم کشورهای دیگر در تأمین هزینه‌های این پیمان نظامی را دلیل تصمیم خود برای خروج احتمالی از این توافق اعلام کرده است، اما همزمانی سلسله فشارهای او بر متحدان اروپایی خود چه در بحث ناتو و چه در جنگ تعرفه‌ای با این اتحادیه با خروج آمریکا از برجام و خط و نشان‌هایی که برای مجارات شرکت‌های اروپایی در صورت همکاری با تهران در این کدت کشیده است نشان می‌دهد اهداف دیگری هم در این برنامه از سوی او تعریف شده است.

انگلا مرکل روز گذشته و بلافاصله به نامه ترامپ واکنش نشان داده و از وقوع یک جنگ تجاری با آمریکا ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش روزنامه «دی ولت» آلمان، مرکل خواستار مذاکرات با واشنگتن بر سر منازعه گمرکی و جنگ تعرفه‌ای ترامپ علیه اروپا شده و گفته ا امدیوار است آلمان و آمریکا در حلقه یک جنگ تجاری بزرگ قرار نگیرند.

صدراعظم آلمان هم البته برگ بازی خود را رو کرده. در واکنش به فشارهای ترامپ خواستار گفت‌وگوهای فشرده‌تر شورای روسیه-ناتو شده است و ابراز امیدواری کرد که توافق مینسک برای رفع بحران اوکراین همچنان در پیش گرفته شود تا از این طریق همچنین مناسبات با روسیه می‌تواند آشکارا بهبود یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.